همشهری‌آنلاین: با ثبت تاریخ شفاهی دفاع مقدس، یک منبع مستند برای پژوهشگران این حوزه فراهم می‌شود.

دفاع مقدس

مشاور عالي شهردار اصفهان، هشت سال دفاع مقدس را بخش مهمي از میراث فرهنگی ناملموس ايران عنوان و بر لزوم ثبت و ضبط و معرفي آن به آيندگان تأكيد كرد.

به گزارش واحد اطلاع رساني دبيرخانه اجلاس و جشنواره بين‌المللي ميراث فرهنگي ناملموس به نقل از ايمنا مهدي جمالي‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ايمنا با بيان اين‌كه بخشي از فرهنگ ناملموس كشورمان را تاريخ شفاهي كشور به ويژه در سال‌هاي اخير تشكيل مي دهد، اظهار داشت: خاطرات شفاهي حماسه ها، ايثارها و از جان گذشتگي رزمندگان، آزادگان و جانبازان صبورمان گنج بي پايان نهفته اي هست كه بايستي با عشق و صداي دل آنها را استخراج كرد.

وي تأكيد كرد: يقيناً اين خاطرات ارزشمند مي‌تواند نسل به نسل و سينه به سينه نقل شود و در عين معنويت و طلاوت، پندآموز هم باشد و دانسته ها و تجربيات زيادي رو به آيندگان منتقل كند و سبك زندگي اسلامي و معنوي را ترغيب نمايد؛ خاطراتي كه گاه متوجه شخصيتي و گاه به شهر خاصي برمي‌گردد.

مشاور عالي شهردار اصفهان افزود: شخصيت‌هايي كه به علت اقدامات خدامحور و الهي و ايثارگري‌هاي ميهن دوستانه و خلق و خوي پهلواني و قهرماني، در اذهان عمومي مسلمين جهان ماندگار شده و مصداق هاي اسطوره‌هاي جديد در كنار اسطوره‌هاي كهن اين مرز و بوم‌اند.

به گفته جمالي‌نژاد، با ثبت خاطرات و تاريخ شفاهي دفاع مقدس مي‌توان يك منبع مستند را براي پژوهشگران اين حوزه فراهم كرد و علاوه بر بيان روايت رزمندگان در دوران جنگ، سلوك و شيوه زندگي شخصي آنها را هم مطالعه كرد.

وي يادآور شد: البته در تاريخ شفاهي جنگ به عنوان مصداقي از ميراث فرهنگي ناملموس معاصر بايستي شرح وقايع را بر اساس ديدگاه ها و عملكرد شاهدان از خاطره رشادت‌ها و فداكاري‌ها ثبت و ضبط كرد.

جمالي‌نژاد با بيان اين كه ما در تاريخ معاصر كشورمان با دو اتفاق عظيم (كه همان انقلاب اسلامي و دفاع مقدس بود) روبرو هستيم كه آحاد مردم در آنها نقش داشته اند، خاطرنشان كرد: بايستي آيندگان از اين تاريخ شفاهي درس ها بگيرند و اين دو اتفاق بايستي به عنوان گنجينه هاي نفيس ميراث معنوي، چراغ راه آيندگان باشد.

وي تصريح كرد: در واقع فرهنگ پايداري و مقاومت پدافند غيرعامل فرهنگ ماست كه بسياري از حوادث آينده را مي‌توانيم با آن بيمه كنيم و در ثبت و ضبط اين فرهنگ فاخر، اصيل و ارزشمند كه ريشه در آيين فتوت و جوانمردي، ايرانيان دارد، دچار نگاه ژورناليستي و تبليغاتي صرف نشويم و آن را به عنوان يك سبك معنوي زندگي در شيوه‌هاي مهارتي زندگي نهادينه كنيم.

وي در خاتمه اذعان داشت: اخيراً گونه‌اي از گردشگري در كشور‌ها به نام گردشگري جنگ هم مطرح است كه راهيان نور با رويكردي به مراتب متعالي تر از آن مي‌تواند گردشگران داخلي و خارجي را سيراب از معنويت و روحانيت نمايد.

کد خبر 274135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha