۵ روز پس از روزجهانی حفاظت از لایه ازن(۲۵ شهریورماه برابر با ۱۶ سپتامبر) هزاران دوستدار و فعال محیط‌زیست در بیش از ۲هزار نقطه جهان با تظاهراتی که تحت عنوان «راهپیمایی مردمی برای آب و هوا» برگزار شد نسبت به ادامه روند گرمایش زمین اعتراض کرده و خواستار مهار انتشار گازهای کربنی برای مقابله با گرمایش زمین شدند.

تجمع برای گرمایش زمین

گرمايش زمين و تغيير اقليم اكنون به يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي قرن تبديل شده است. اين چالش به اندازه‌اي اهميت دارد كه بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل متحد و بسياري از چهره‌هاي بين‌المللي هم براي نشان دادن خطرات ناشي از گرمايش زمين و پيامدهاي ناگوار آن در راهپيمايي مردمي براي آب و هوا شركت كردند.دبير كل سازمان ملل در اين تظاهرات به خبرنگاران گفت كه سياره زمين محل زندگي نسل‌هاي آينده ما خواهد بود. چاره ديگري جز حفظ زمين نداريم چون سياره ديگري مثل زمين وجود ندارد.

جين گودال، فعال برجسته محيط‌زيست، ال گور، معاون سابق رياست‌جمهوري آمريكا و سگولين رويال وزير اكولوژي فرانسه هم در اين راهپيمايي دبيركل سازمان ملل را همراهي مي‌كردند. اين تظاهرات در آستانه اجلاس سازمان ملل درباره گرمايش برگزار شد. قرار است امروز سازمان ملل ميزبان اجلاس تغييرات جوي در نيويورك با حضور سران 125كشور باشد. براساس گزارش‌هاي منتشر شده، بيش از 10هزار نفر در منهتن نيويورك در راهپيمايي مردمي براي آب و هوا حضور داشتند و ناظران، آن را بزرگ‌ترين تظاهرات زيست‌محيطي در 5 سال اخير اعلام كردند. تظاهر‌كنندگان گفته‌اند كه هدفشان تبديل مسئله از يك نگراني زيست‌محيطي به يك مسئله عمومي است به‌گونه‌اي كه تك‌تك انسان‌ها نسبت به گرمايش زمين نگران شوند.

در استراليا هم سازمان‌دهندگان اين راهپيمايي اعلام كردند كه 20هزار نفر در تظاهرات ملبورن شركت كردند و از توني ابت، نخست‌وزير خواستند براي مقابله با اين مشكل بيشتر تلاش كند. گفتني است آخرين اجلاس كره زمين (اجلاس كپنهاگ) كه با هدف كاهش روند گرمايش زمين در سال 2009ميلادي در دانمارك برگزار شد به شكست انجاميد. تلاش اجلاس نيويورك كه امروز برگزار مي‌شود ايجاد انگيزه سياسي براي توافق بر سر يك معاهده اقليمي جهاني است كه تا پايان سال 2015ميلادي دولت‌ها آن را امضا مي‌كنند.

کد خبر 272769

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha