همشهری آنلاین: ارسال یک خبر روی خروجی ایرنا بر اساس پاسخ محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به پرسش یک همکار رسانه‌ای در قزوین پس از بازدید یک نمایشگاه صنعتی سبب صدور بخشنامه‌ای شد تا از این پس ارتباط بین محتوای سخن با جایگاه و مسئولیت صاحب سخن به عنوان لازمه کار حرفه‌ای مورد تاکید قرار گیرد.

خبری که در ایرنا بخشنامه شد

به گزارش ايرنا، این خبر روز جمعه در سایت دانشگاه آزاد قزوین انتشار یافت و همزمان توسط همکاران ایرنا در این استان روی خروجی ایرنا قرار گرفت.

خدادی پس از ارسال خبر این اظهارنظر روی خروجی ایرنا، بر اساس اصل حرفه ای ارتباط محتوای سخن با مسئولیت گوینده و این واقعیت که در ارسال این گونه مطالب روی خروجی ملی، لازم است این ارتباط به صورت قطعی در نظر گرفته شود، بخشنامه اجرای این دستور العمل را صادر کرد.

در بخشی از این خبر با عنوان «جهش علمی کشور مستلزم برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت است»، به نقل از خدادی آمده بود: «حلقه های واسط ارتباط دانشگاه و صنعت باید ایجاد و تقویت شود تا بتوان در آینده شاهد ارتباط بیشتر این دو با هم و جهش علمی در کشور باشیم.»

بر اساس بخشنامه صادره توسط خدادی، با توجه به ارسال این خبر و براساس اصول حرفه ای اطلاع رسانی با هدف ارتقای خروجی های خبرگزاری جمهوری اسلامی، از این پس «لازم است پرسش از مسئولان (معاونان رییس جمهوری، وزرا، معاونان وزیران و ...) متناسب با مسئولیت محول شده باشد.»

در این بخشنامه که روز شنبه صادر شد، آمده است: برای انتشار سخنان و اظهارنظرهای مقامات در خروجی های ایرنا (سایت سراسری و 31 سایت استانی) باید بین محتوا با جایگاه و مسئولیت گوینده، تناسب وجود داشته باشد و از طرح موضوعات بدون ارتباط با مسئولیت مصاحبه شونده به عنوان پرسش پرهیز شود.

بر اساس بخشنامه صادر شده، چنانچه مصاحبه شونده با توجه به شرایط حاکم بر مصاحبه یا فضای سخنرانی، مطالبی خارج از حیطه مسئولیت خود مطرح می کند، نباید این مطالب، خمیرمایه اصلی خبر و یا مصاحبه را تشکیل دهد.

در این بخشنامه تاکید شده است: به ویژه در انتخاب تیتر اخبار و مطالب نیز باید لزوم وجود این ارتباط در نظر گرفته شود.

این بخشنامه کاربردی در برگیرنده پیام روشن و شفاف خبر و مطالب برای مخاطبان است و همچنین موجب می شود، اظهارنظرهای کارشناسی با دقت بیشتری روی خروجی قرار گرفته تا سبب ارتقای اطلاع رسانی شود.

کد خبر 271993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha