همشهری آنلاین: پیشینه تأسیس خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(ایرنا)، به سال ۱۳۱۳ بر می‌گردد.

irna

تاریخچه تأسیس سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی

در سال 1313 اداره‌ای به نام آژانس پارس در وزارت امور خارجه تشکیل شد تا اخبار کشور را گردآوری و در دسترس مردم و مطبوعات قرار دهد و علاوه بر این دو نشریه صبح و عصر به زبان‌های فارسی و فرانسه برای مسئولان و خبرگزاری‌های خارجی و روزنامه‌ها منتشر و ارسال می‌کرد.

آژانس پارس به ترتیب با خبرگزاری‌های فرانسه، رویتر، آسوشیتدپرس و یونایتدپرس و آناتولی قرارداد خبری منعقد کرد و از سال 1332 اخبار خبرگزاری‌ها و رادیو تلویزون‌ها و مطبوعات را به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر می‌کرد.

در سال 1342 همزمان با تاسیس وزارت اطلاعات، خبرگزاری به نام خبرگزاری پارس به این وزارت خانه ملحق و به صورت 24 ساعته فعالیت خود را آغاز کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1360 نام سازمان خبرگزاری پارس به خبرگزاری جمهوری اسلامی تغییر یافت.

یک خبر چگونه روی خروجی ایرنا قرار می‌گیرد

اخبار در تهران از طریق خبرنگاران حوزه‌ها، روابط عمومی سازمانها و وزارتخانه‌ها، رابطین خبر، اخبار خبرگزاریهای خارجی و شنود رادیویی و تلویزیونی دریافت و پس از تنظیم بر روی خروجیهای مطبوعات، اقتصادی، ایرنا فارسی، ایرنا انگلیسی، ایرنا عربی ارسال می‌شود و اخبار شهرستان‌ها نیز توسط خبرنگاران و رابطین به دفاتر و سپس به مناطق هشتگانه خبری ارسال می‌شود و توسط سردبیران و دبیران بر روی خروجی‌های ذکر شده قرار می‌گیرد.

گردآوری اخبار و گزارش‌ها در شهرستان‌ها زیر نظر هشت منطقه خبری صورت می‌گیرد و هر منطقه تعدادی از استان‌های کشور را تحت پوشش قرار می‌دهد.

اخبار و گزارش‌ها توسط رابطین خبری و خبرنگاران شهرستان‌ها تهیه و پس از ارسال به منطقه آن را به طور مستقیم بر روی خروجی‌های سازمان قرار می‌دهند که این اقدام به منظور تمرکز زدایی و سرعت بخشیدن به ارسال خبرها صورت گرفته است.

فعالیت اداره کل اخبار خارجی به عهده هشت گروه. اروپا و آمریکا، آفریقا و خاورمیانه. آسیا و اقیانوسیه. شبه قاره هند و آسیای میانه. اخبار انگلیسی، اخبار عربی، اخبار بین‌المللی فارسی و اخبار خارجی است.

گروه اخبار خارجی مشتمل بر سه بخش شنود صوتی و تصویری، ترجمه اخبار خارجی و شبکه اطلاع‌رسانی جهانی (اینترنت) به صورت 24 ساعته، 23 فرستنده رادیوئی و 13 فرستنده ماهواره‌ای را بر روی نوارهای ویدئویی و صوتی مغناطیسی ضبط می‌کند.

فرستنده‌های رادیویی روزانه در 85 نوبت شنود می‌شود و این برنامه‌ها علاوه بر زبان فارسی به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسه نیز ترجمه می‌شود. همچنین اخبار خبرگزاری‌های مهم جهان و شبکه جهانی اینترنت نیز در این گروه مورد بررسی قرار می‌گیرد و خبرهای مهم از آنها استخراج می‌شود.

مناطق خبری خارجی ایرنا

مناطق خبری ایرنا در خارج از کشور شامل منطقه خاورمیانه و آفریقا به مرکزیت بیروت، منطقه اروپا و آمریکا به مرکزیت لندن، آسیا و اقیانوسیه به مرکزیت کوالالامپور و دفتر ارشد هند که پوشش خبری آسیای میانه و شبه قاره را به عهده دارند خبرهای تهیه شده در 30 دفتر خارجی ایرنا و اخبار رابطین خبری و خبرنگاران آزاد ایرنا در سراسر جهان را به طور مستقیم بر روی خروجی‌ها ارسال می‌کنند.

همکاری با خبرگزاری‌های خارجی و منطقه‌ای ایرنا در راستای مبادله خبر و عکس با خبرگزاری‌های خارجی و منطقه‌ای همکاری به صورت قراردادهای انحصاری پایا پای و فروش خبر و عکس دارد که عمر این همکاری با برخی خبرگزاریها به ده‌ها سال می‌رسد.

این قراردادها که قبل از انقلاب فقط با خبرگزاریهای غربی بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی با خبرگزاری‌های آسیایی و منطقه را نیز شامل شد. عضویت سازمان خبرگزاری در مجامع بین‌المللی.

ایرنا در مجامع مهم بین‌المللی تلاش‌هایی در جهت راه‌اندازی و تقویت مجامع خبری منطقه کرد که بسیاری از این تشکل‌های خبری مرهون تلاشهای این سازمان است.

ایرنا در زمان حاضر در اکثر گردهمایی‌های حرفه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در مصوبات و تصمیمات ایفا می‌کند.

ایرنا در مجامع بین‌المللی همچون خبرگزاری بین‌المللی اسلامی (IINA)، سازمان خبرگزاری‌های آسیا و اقیانوسی آرام (OANA)، خبرگزاری‌های غیر متعهد (NANAP)، خبرگزاری اوپک (OPECNA)، اتحادیه خبرگزاری‌های دریای خزر(ACSNA) و خبرگزاری‌ اکو (ECONA) عضویت دارد و ریاست دوره‌ای چندین اجلاس مجامع بین‌المللی را به عهده داشته و دارد.

ایرنا در جهت تحقق سیاست‌های خود فعالیت‌های ذیل را به انجام رسانده است.

انتشار اخبار کشورهای جهان بخصوص کشورهای اسلامی، جهان سوم و کشورهای حوزه آسیای میانه و توسعه روابط خبری با جهان. شرکت فعال در کنفرانسها و مجامع حرفه‌ای و دیدار از خبرگزاریها، عقد قرارداد  دو جانبه و چند جانبه با بیش از 70 خبرگزاری کشورهای خارجی برای مبادله مستقیم اخبار به ویژه با کشورهای مسلمان دوست و همسایه، تقویت دبیرخانه و تداوم ریاست خبرگزاریهای کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، ایجاد ائتلاف آکسنا (خبرگزاری‌های حاشیه دریای خزر) و ریاست نخستین دوره آن، مشارکت در ایجاد و ریاست دوره‌ای خبرگزاریهای عضو سازمان همکاری اکو (اکونا) و ریاست خبرگزاریهای کشورهای آسیا و اقیانوس آرام تا سال 2000.

دفتر پژوهش و بررسی‌های خبری ایرنا با بهره‌گیری ازامکانات و پرسنل خود ماموریت دارد وظایفی چون انجام فعالیتهای تحقیقاتی، پژوهشی و بررسی در زمینه موضوعات مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و… در باره مسائل داخلی، منطقه‌ای و جهانی و تحلیل و تفسیر اهم رخدادها برای اطلاع رسانی دقیق و علمی به رسانه‌های گروهی، مردم و مسئولان، همچنینن گردآوری آمار و آخرین اطلاعات و تحولات خبری ایران و سایر کشورهای جهان وطبقه‌بندی و نگهداری مدارک و اطلاعات جمع‌آوری شده و ایجاد بانک اطلاعاتی خبری به هنگام، تهیه و تدوین بولتن‌های تخصصی، موضوعی ویژه خبری سازمان را به انجام می‌رساند.

خدمات خبری سازمان

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی برای دسترسی اقشار مختلف جامعه به آخرین اخبار و اطلاعات اقداماتی چون ارائه لحظه به لحظه اخبار و گزارشهای خبری ایران و جهان از طریق شبکه رایانه‌ای داخلی پیام‌نگار و شبکه جهانی اینترنت، انتشار نشریات تحقیقی و تخصصی در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ارائه خدمات مربوط به اسناد و میکروفیلم را انجام داده است.

شبکه پیام نگار ایرنا به دو روش خطوط نقطه به نقطه “online” و سیستم ارتباط از راه دور موسوم به پیام‌نگار مودمی قابل دریافت می‌باشد.

ایرنا به عنوان یکی از پیشگامان ورود انینترنت به ایران محسوب می‌شود و برای نخستین بار اینترنت با سرعت 19/200KB/S در سازمان به کارگیری شد و یک سال بعد سرعت آن به 512/512KB/S ارتقاء یافت و در حال حاضر باخ پهنای باند ماهواره‌ای  2MEG/2MEG به مشتریان خدمات می‌دهد.

ایرنا همچنین خدمات اینترنتی به شرح ذیل به متقاضیان ارائه می‌نماید:

  • ارائه نشانی پست الکترونیکی E-mail
  • میزبانی صفحات وب web Hosting
  • طراحی و ایجاد “Home Page”
  • انتشار آگهی‌های تبلیغاتی موردی صفحات سایت ایرنا
  • طراحی آگهی‌های تبلیغاتی
  • ثبت نام اینترنتی

در صفحه ایرنا بر روی اینترنت ارائه لحظه به لحظه تیتر آخرین اخبار ایران و جهان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی، دسترسی به آخرین اخبار ایران و جهان به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی، دسترسی به آخرین شماره نشریات مؤسسه ایران، ارائه مجموعه اطلاعات جذاب از مناسبت‌های ملی مذهبی و فرهنگی ایران امکان پذیر است.

  • نشانی پست الکترونیکی irna@irna.com
  • شماره تماس با اینترانت 8890000
    Username:irna
    Password:irna
کد خبر 47082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز