یکشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: اندیشه تاسیس نخستین روزنامه اینترنتی ایران در مجلس شورای اسلامی در ایامی که شبکه‌ اینترنت تازه وارد فضای رسانه‌ای کشور می‌شد، مطرح شد

مجلس

مجلس شورای اسلامی پنجمین دوره کاری خود را شروع کرده بود که ضرورت تاسیس «اتاق فکر» و «آینه رسانه‌ای» برای قوه مقننه مطرح شد.

محمدجواد اردشیرلاریجانی، نماینده مردم تهران در پنجمین دوره مجلس و رییس کمیسیون سیاست خارجی با طرح این دو ایده خود از سوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی مامور شد تا ایده‌هایش را عملیاتی کند.

به زعم او اتاق فکر می‌توانست کیفیت بررسی طرح‌ها و لوایحی که قوه مقننه در دستور کار خود دارد را غنا ببخشد. آینه رسانه‌ای نیز می‌توانست به عنوان سخنگاه و تریبون برون سازمانی مجلس شورای اسلامی عمل کند.

تا آن ایام آنچه در مجلس شورای اسلامی رخ می‌داد، مصوبات و نطق‌های نمایندگان تنها بدان صورت و در آن حدی که دروازه‌بانان خبری رسانه‌های مکتوب، خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و صدا و سیما می‌خواستند، منعکس می‌شد.

البته روزنامه رسمی کشور که از سوی وزارت دادگستری منتشر می‌شود، مصوبات و رخدادهای مجلس را بدون گزینش منتشر می‌‌کند؛ اما این نشریه تنها به صورت خاص انتشار می‌یابد و در اختیار افراد معدودی قرار می‌گیرد.

بر این اساس ایده تاسیس اتاق فکر به راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی انجامید و ضرورت تاسیس آینه رسانه‌ای به راه‌اندازی روزنامه خانه ملت منتهی شد.

روزنامه خانه ملت در بهمن ماه سال 1377 در ساختمان قدیم مجلس، واقع در میدان بهارستان متولد شد و به عنوان یکی از دفاتر مرکز پژوهش‌های مجلس و به عنوان اولین روزنامه الکترونیکی ایران آغاز به کار کرد.

این روزنامه 8 ماه پس از شروع به کار در مهرماه 1378 به ساختمان مرکز پژوهش‌ها (واقع در خیابان وصال شیرازی، تقاطع ایتالیا) منتقل شد و فعالیت خود را تا فروردین ماه 1384 به عنوان زیر مجموعه این مرکز ادامه داد تا اینکه در این زمان به ساختمان جدید مجلس شورای اسلامی انتقال یافت و به عنوان بخش اطلاع رسانی اداره کل فرهنگی و روابط عمومی در زیر مجموعه اداره اخبار و رسانه‌های خبری مجلس دوره جدیدی از فعالیت خود را با هدف تبدیل شدن به اصلی‌ترین منبع اخبار و گزارش‌های مربوط به مجلس و حوزه‌های وابسته آغاز کرد.

سرانجام خانه ملت پس از انجام مجموعه تحولاتی در هدف‌گذاری، ساختار سازمانی و نهایتا سیستم نرم‌افزاری در تیرماه 1386 به عنوان خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی در جامعه رسانه‌ای کشور معرفی شد.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 95270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز