همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: پاسخ بسته پیشنهادی 1+5 حاوی «علائم بسیار مثبت و روشنی» است که اگر پیشنهاددهنگان به این «علائم» توجه کنند مسئله هسته‌ای ایران بدون تنش و به راحتی حل می‌شود.

حمیدرضا آصفی امروز چهارشنبه اول شهریور در گفتگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، پاسخ ایران به بسته پیشنهادی را «بسیار جامع و کامل» خواند و از پیشنهاددهندگان خواست آن را به دقت مطالعه کنند و هرچه سریع‌تر به میز مذاکره باز گردند.

پاسخ مکتوب ایران به بسته پیشنهادی گروه کشورهای 1+5 عصر دیروز توسط علی لاریجانی به سفرا و نمایندگان این کشورها تحویل داده شد. محتوای این پاسخ منتشر نشده، اما گفته می‌شود درخواست اصلی پیشنهاددهنگان مبنی بر توقف فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم در آن رد شده است.

وزیر خارجه فرانسه بدون اشاره به جزئیات نامه ایران گفته است: این پاسخ بسیار طولانی و پیچیده است و ما در حال بررسی آن هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، دوست بلازی در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی فرانسوی در پاسخ به درخواست مذاکره مقامات ایران تأکید کرد: ترجیح می‌دهم این پاسخ را بخوانم و طی چند روز آینده با دوستان اروپایی، آمریکایی، چینی و روس دیدگاه‌ها و آنچه در شورای امنیت انجام خواهیم داد را بررسی کنیم.

شورای امنیت در قطعنامه 1696 به ایران تا پایان ماه اوت (9 شهریور) فرصت داده است تا به تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و پردازش مجدد مواد هسته‌ای حتی در سطح تحقیقاتی پایان دهد.

 تهران در صورت عدم پذیرش این درخواست با واکنش‌های پیش‌بینی شده در ماده 41 فصل هفتم منشور سازمان ملل روبرو خواهد بود که می‌تواند شامل تحریم‌های اقتصادی، محدودیت‌های ارتباطی و قطع روابط دیپلماتیک باشد.

گزارش غیررسمی
خبرگزاری فارس بر اساس اطلاعات غیر رسمی اعلام کرده است که پاسخ ایران به بسته پیشنهاد 1+5 در بیست صفحه شامل سابقه پرونده، تخلفات پیشنهاددهندگان از تعهدات پیشین، نکات مثبت بسته پیشنهادی و اعلام آمادگی ایران برای مذاکره است.

همچنین گفته می‌شود حدود یکصد سئوال درباره ابهامات بسته پیشنهادی 1+5 ضمیمه پاسخ ایران است.

کد خبر 2719

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز