همشهری آنلاین: نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترکی با رییس جمهوری فرانسه اعلام کرد که پاریس در حملات هوایی به مواضع تروریست‌ها در عراق مشارکت خواهد کرد.

العبادی

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق و فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه پس از دیدار امروز خود کنفرانس مطبوعاتی مشترکی در بغداد برگزار و دو طرف بر مبارزه با تروریسم به ویژه دولت اسلامی (داعش) تاکید کردند.

عبادی در این نشست خبری گفت: متاسفانه با کوتاهی‌هایی که صورت گرفت اجازه داده شد که تروریسم از سوریه خارج و به همسایگان آن نیز کشیده شود. ما به هیچ وجه خواهان مداخله در سوریه نیستیم اما باید مانع از ورود و خروج تروریست‌ها به این کشور شد.

وی ادامه داد: تروریسم یک شبکه جهانی است و به هر طریق ممکن باید این شبکه از بین برود. متاسفانه برخی کشورهای منطقه‌ای نیز به محلی برای ارسال سلاح و تامین مالی این شبکه تبدیل شده‌اند که هرچه سریع‌تر جامعه جهانی باید مانع این کار شود.

العبادی افزود: یکی دیگر از کارهایی که می‌توان از طریق آن مانع از گسترش این شبکه جهانی شد، جلوگیری از منابع درآمدی آن از جمله فروش نفت و کوتاه کردن دست دلالان در خرید نفت از این تروریست‌هاست.

نخست وزیر عراق با اشاره به توان نظامی ارتش در رویارویی با داعش نیز گفت: نیروی هوایی ما به اندازه کافی توانایی مقابله با داعش را ندارد و ما نیازمند پوشش هوایی از سوی هم‌پیمانان خود از جمله آمریکا هستیم و فرانسه نیز وعده داده که در حملات علیه داعش به ما کمک می‌کند. عراق نیازی به ورود نیروهای زمینی کشورهای هم‌پیمان خود ندارد و به فرزندان خود در رویارویی با داعش اتکا می‌کند.

فرانسوا اولاند نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد که در نشست کشورهای کمک‌کننده به عراق که قرار است دوشنبه در پاریس برگزار شود راه‌های کمک به عراق در مقابله با داعش بررسی خواهد شد.

وی گفت: ما در این کنفرانس همچنین هماهنگی‌ها برای چگونگی ارسال کمک به عراق و بازسازی مناطق آسیب دیده را مورد بررسی قرار خواهیم داد و مسائل امنیتی و هماهنگی برای سرکوب تروریست‌ها نیز در این کنفرانس به بحث گذاشته می‌شود.

اولاند در پاسخ به سوالی درباره احتمال مشارکت ایران در کنفرانس پاریس نیز گفت: ما امیدواریم که شاهد بالاترین سطح مشارکت در کنفرانس پاریس باشیم، گرچه تاکنون حضور بسیاری از کشورها از جمله اعضای دائم شورای امنیت و برخی کشورهای منطقه در این کنفرانس قطعی شده اما وزرای خارجه ما و عراق در حال رایزنی هستند تا لیست شرکت‌کنندگان در نشست افزایش یابد.

رئیس جمهوری فرانسه در خصوص احتمال مشارکت مستقیم جنگنده‌های فرانسوی و اعزام ناو هواپیمابر مارشال دوگل این کشور در جنگ علیه داعش نیز عنوان داشت: ما اولین کشوری بودیم که در اوت سال جاری میلادی به عراق سلاح و مهمات فرستادیم و اکنون نیز چهارمین محموله از کمک‌های نظامی ما به عراق در راه رسیدن به این کشور است اما درباره ناو هواپیمابر و یا مشارکت مستقیم نمی‌توانم جزییات طرح‌های نظامی فرانسه را بازگو کنم.

کد خبر 271656

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha