جمعه ۲۱ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست جده موافقت خود را با طرح آمریکا برای رویارویی با داعش اعلام و تاکید کردند که در مقابله با گسترش خطر تروریسم با ائتلاف جهانی متحد عمل خواهند کرد.

حمایت کشورهای عرب از ائتلاف رویارویی با داعش

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در این نشست وزرای خارجه 11 کشور جهان از جمله آمریکا، مصر، اردن، لبنان، ترکیه و وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حضور داشتند.

در بیانیه پایانی این نشست که توسط جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتای عربستانیش قرائت شد، آمده است که کشورهای شرکت کننده در نشست جده خواهان برنامه ریزی، سیاست‌گذاری و تقسیم وظایف برای مقابله با گروه‌های تروریستی در سراسر جهان به ویژه گروه دولت اسلامی (داعش) هستند.

کشورهای شرکت کننده همچنین تاکید کردند که هرگونه رویارویی با تروریسم باید همراه با مقابله با تفکرات افراطی و ایجاد سازوکاری برای نظارت بر سلاح‌های ارسالی به مناطق درگیری باشد.

سعود فیصل وزیر خارجه عربستان در پایان این کنفرانس گفت: شرکت کنندگان در نشست جده بر موضعی متحد در رویارویی با تروریسم از تمامی زوایا از جمله نظامی، امنیتی،‌ سیاسی، اقتصادی و فکری تاکید دارند.

جان کری نیز گفت که نشست جده پیشرفت قابل ملاحظه‌ای در رویارویی با تروریسم بود و ائتلاف علیه تروریسم گسترش خواهد یافت.

وی گفت: تمام کشورهای شرکت‌کننده در نشست نقشی را در رویایی با تروریسم ایفا خواهند کرد که از جمله آن می‌توان به کمک‌های مادی و نظامی و نیز جلوگیری از رسیدن پول و جنگجو به دولت اسلامی اشاره کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که از هیچ کشوری برای اعزام نیروی زمینی جهت رویارویی با دولت اسلامی در عراق و سوریه تقاضایی نشده است و ارتش عراق و مخالفان سوری این امر را برعهده می‌گیرند.

جان کری گفت که کشورش براساس استراتژی اعلام شده از سوی اوباما، حملات هوایی علیه تروریست‌ها را افزایش می‌دهد.

در همین حال یک منبع دولتی ترکیه اعلام کرد که آنکارا در عملیات نظامی ائتلاف علیه دولت اسلامی مشارکت نخواهد داشت و به طور کلی به عملیات انسانی در این زمینه روی خواهد آورد.

وی گفت: آنکارا اجازه استفاده از پایگاه هوایی انجرلیک در جنوب ترکیه را برای اهداف لجستیکی می‌دهد اما هیچ‌گونه سلاحی در اختیار ائتلاف قرار نمی‌دهد.

کری قرار است امروز (جمعه) به آنکارا برود تا درخصوص حملات علیه داعش با مسئولان ترکیه گفت‌وگو کند.

روز دوشنبه قرار است در پاریس نشستی در خصوص مبارزه با داعش و کمک به دولت عراق برگزار شود و مجمع عمومی سازمان ملل نیز در اواخر سپتامبر نشستی را در همین رابطه برگزار می‌کند.

کد خبر 271645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha