دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

«آقای رئیس‌جمهور! استراتژی شما در مقابل داعش چیست؟» این سؤالی است که این روزها رسانه‌های آمریکایی از زبان خودشان، مخاطبانشان و تحلیلگران، از باراک اوباما می‌پرسند.

اوباما

بعد از انتشار فيلم سربريدن دومين خبرنگار آمريكايي توسط گروه تروريستي داعش، اين پرسش‌ها بيشتر شد تا اينكه اوباما يكشنبه‌شب در يك گفت‌‌وگوي تلويزيوني حاضر شد و به اين سؤال‌ها پاسخ داد. او ابتدا گفت كه استراتژي‌ دولتش در مقابل داعش را روز چهارشنبه (فردا) به تفصيل اعلام مي‌كند. اين حرف او پاسخ به حملات و انتقادات گسترده‌اي بود كه بعد از اظهارنظر چند هفته پيش مبني بر اينكه استراتژي‌اي در مقابل داعش ندارد، مطرح شده‌بود. در اين ميان اما تناقض‌هاي دولت اوباما در رفتار و گفتار مقابل داعش، موضوع قابل توجهي است كه همچنان ادامه دارد.

  • داعش خطر مستقيم يا غيرمستقيم

اوباما در مصاحبه يكشنبه‌شب، بار ديگر اين حرف را تكرار كرد كه داعش فعلا تهديد مستقيمي براي منافع آمريكا نيست. مقام‌هاي اطلاعاتي دولت آمريكا هم در روزهاي اخير اين موضوع را تكرار كرده‌بودند. خود اوباما هم 2‌ماه پيش وقتي خبر آغاز عمليات نظامي هوايي عليه مواضع داعش در شمال عراق را اعلام مي‌كرد، گفت: داعش خطر مستقيمي براي مردم آمريكا نيست ولي واشنگتن تصميم گرفته براي دفاع از ديپلمات‌هايش در اربيل و بغداد و همچنين منافع تجاري كه در كردستان عراق دارد، عمليات نظامي عليه تروريست‌هاي داعش را كه در حال پيشروي به سمت اربيل هستند، آغاز كند.

چند روز بعد اما داعش، با سربريدن جيمز فولي خبرنگار آمريكايي كه از مدت‌ها قبل گروگان گرفته‌شده‌بود، قدرت خود را به رخ آمريكايي‌ها كشيد. بعد از اين ماجرا، اوباما در داخل تحت فشار و انتقاد گسترده قرار گرفت. او ديگر نمي‌توانست بگويد كه داعش خطر مستقيمي براي آمريكا نيست چون يك شهروند آمريكايي توسط اين گروه با خونسردي مقابل دوربين سربريده شده‌بود. سربريدن دومين خبرنگار آمريكايي به همين شيوه در هفته گذشته، فشارها بر اوباما را بيشتر كرد. اكنون تنها جمهوريخواهان نيستند كه به اوباما به‌خاطر انفعال در مقابل داعش، فشار مي‌آورند و انتقاد مي‌كنند. اين روزها هم‌پيمانان دمكرات اوباما هم از ضعف رئيس‌جمهور در مقابل خطر داعش سخن مي‌گويند.

  • سلاح‌هاي آمريكايي در دست داعش

روزي كه عمليات نظامي هوايي آمريكا عليه داعش در شمال عراق آغاز شد، يك تحليلگر آمريكايي در توصيف اين عمليات گفت: اين عمليات آمريكا عليه سلاح‌هاي آمريكايي است. اشاره او به تجهيزات نظامي سبك و سنگين آمريكايي در اختيار داعش است كه در ماه‌هاي اخير باعث برتري نظامي و پيشرفت سريع اين گروه در عراق و حتي در سوريه شده‌است. اين سلاح‌ها يا از طريق كمك‌هاي نظامي آمريكا به شورشيان سوريه در ماه‌هاي گذشته به‌دست داعش رسيده‌ يا بعد از تصرف انبارهاي سلاح در عراق. شبكه خبري فرانس‌24 ديروز در گزارشي به اين سلاح‌هاي آمريكايي در اختيار داعش اشاره كرد و نوشت: همين سلاح‌ها باعث برتري داعش در عراق تا‌كنون بوده‌است. همچنين در اين گزارش به تسليحاتي اشاره شده كه سال گذشته توسط عربستان به ارتش آزاد سوريه داده شده‌بود و اكنون در دست داعش ديده شده‌است.

  • نابود مي‌كنيم، تضعيف مي‌كنيم

يكي ديگر از تناقض‌هايي كه در حرف‌هاي اوباما در ارتباط با داعش در هفته‌هاي اخير شنيده شده‌، هدف آمريكا در عمليات نظامي‌اش عليه اين گروه تروريستي است. بعد از سربريده‌شدن دومين خبرنگار آمريكايي در هفته گذشته، خبرنگاران در سفر اوباما به انگليس براي شركت در كنفرانس ناتو، از او درباره داعش پرسيدند. او در جواب گفت: اين اقدامات وحشيانه ما را مرعوب نمي‌كند. قدرت ما در مقابل آنها زياد است و آنها را نابود مي‌كنيم.

دقايقي بعد از اين سخنان، اوباما در پاسخ به خبرنگار ديگري گفت: هدف ما بايد تضعيف حداكثري داعش باشد تا توان اين گروه به حداقل برسد. خبرگزاري آسوشيتدپرس به اين تناقض در سخنان اوباما اشاره كرد و نوشت: ميان نابودكردن تا تضعيف‌كردن فاصله معنايي زيادي وجود دارد و معلوم نيست آقاي رئيس‌جمهور اين تفاوت را مي‌داند يا نه. اوباما همچنين چند هفته‌پيش در مصاحبه‌ با نيويوركر، داعش را گروهي كوچك با سروصداي بسيار و كم اهميت خوانده بود. چند روز بعد اما وزيردفاع آمريكا و رئيس ستاد مشترك ارتش اين كشور در مصاحبه‌اي مشترك، از داعش به‌عنوان بزرگ‌ترين تهديد تروريستي نام بردند كه جهان تا‌كنون به ياد داشته‌است.

اين تناقض در شيوه مقابله با داعش در زمينه چگونگي به‌كار‌گيري قواي نظامي هم ديده مي‌شود. اوباما بارها تأكيد كرده كه قرار نيست نيروي نظامي زميني به عراق يا سوريه براي مقابله با داعش اعزام شود، اما بعد از آنكه دومين خبرنگار آمريكايي سربريده شد، پنتاگون از اعزام 350نيروي ديگر به عراق به دستور رئيس‌جمهور خبر داد. اگرچه گفته شده كه اين نيروها در كنار 300نظامي كه قبلا اعزام شده‌اند، مشاور نظامي هستند و قرار است ارتش عراق را براي جنگ آموزش دهند. به هر حال اين افراد نيروي زميني به‌حساب مي‌آيند.

  • تروريسم پايان نيافته‌است

3 سال پيش باراك اوباما سرمست از كشتن بن‌لادن در عملياتي هاليوودي در پاكستان، در سخنراني در آكادمي نظامي وست‌پوينت آمريكا از تضعيف تروريسم و زوال آن خبر داد. اكنون اما فعاليت‌هاي داعش نشان مي‌دهد كه تروريسم از هميشه قدرتمند‌تر است. اين هم تناقض ديگري در دولت اوباماست كه البته به آن اعتراف كرده‌است. او در سخنراني يكشنبه‌شب خود گفت: خطري كه اكنون دولت‌هاي منطقه و جهان را تهديد مي‌كند، تروريسم و افراطي‌گري است.

کد خبر 271335

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha