سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۲۰:۳۰
۰ نفر

محمد کرباسی: پس از ماه‌ها تنش سیاسی در میان حملات گروه تروریستی داعش سرانجام حیدر العبادی نخست‌وزیر جدید عراق توانست در جلسه‌‌ای طوفانی رأی اعتماد را برای وزرای مدنظر خود بگیرد تا با تشکیل دولت جدید همه منتظر بازگشت آرامش به صحنه سیاست این کشور باشند.

رئیس جمهور عراق

در جلسه‌ پارلمان كه دوشنبه تا ساعات پاياني شب ادامه داشت اختلاف‌ها بارها به اوج رسيد و نمايندگان پارلمان از گروه‌هاي مختلف بر سر تقسيم پست‌ها چانه‌زني كردند. سرانجام اما به جز 2وزارتخانه مهم كشور و دفاع، العبادي توانست رأي اعتماد را براي دولت خود بگيرد. در دولت جديد عراق اكثر پست‌هاي كليدي براساس تقسيم كرسي‌هاي پارلمان به شيعيان تعلق گرفته اما سني‌ها و كردها هم پست‌هاي قابل توجهي به‌دست آورده‌اند تا مقدمات آشتي ملي گروه‌هاي سياسي در اين كشور فراهم شود. براساس فهرست كابينه ۵۰ درصد پست‌هاي حكومتي يعني ۱۵پست به ائتلاف شيعيان رسيده است. ائتلاف سني‌ها ۸ پست را در دولت جديد دارد و كردها هم ۵ پست را گرفته‌اند.

نوري مالكي و اياد علاوي 2نخست‌وزير سابق عراق به همراه اسامه النجيفي، رئيس سابق پارلمان به پست معاونت رياست‌جمهوري رسيده‌اند. در سوي ديگر بهاء الاعرجي از شيعيان به همراه صالح المطلك از ائتلاف سني و هوشيار زيباري از كردها (وزير امور خارجه سابق) به‌عنوان معاونان رئيس‌جمهور انتخاب شده‌اند. ابراهيم الجعفري از چهره‌هاي شناخته شده احزاب شيعه وزير امور خارجه جديد عراق شده و عادل عبدالمهدي از شوراي‌عالي انقلاب اسلامي عراق هم پست حساس وزارت نفت را بر عهده گرفته است.

گزارش‌ها از جلسه پارلمان نشان مي‌دهد كه كردها تا آخرين لحظات با مخالفت خود باعث طولاني شدن جلسه شدند تا بتوانند كرسي‌هاي بيشتر به‌دست آورند. احزاب كرد خواستار ۷ پست بودند اما توانستند سرانجام ۵ پست را به‌دست آورند. اكنون هم كردها اعلام كرده‌اند كه حضورشان در دولت براي مدت 3‌ماه آزمايشي است و درصورت تحقق خواسته‌هايشان به همكاري ادامه خواهند داد. مقام‌هاي كرد گفته‌اند ظرف اين دوره بايد كليه اختلاف‌ها ميان دولت مركزي بغداد و منطقه كردستان عراق حل و فصل شود و ظرف يك هفته به اين منطقه بودجه لازم اختصاص پيدا كند. حيدر العبادي، نخست‌وزير عراق به‌دنبال رأي اعتماد پارلمان وعده حل اختلاف‌ها با كردها را داد و اعلام كرد كه متعهد به بر طرف كردن اختلاف‌هاي قومي و اجراي قانون اساسي است.

وي همچنين با خالي‌بودن موقت وزارتخانه‌هاي مهم دفاع و كشور اعلام كرد كه به‌مدت يك هفته اين وزارتخانه‌ها را خودش اداره مي‌كند تا پارلمان در اين رابطه راي‌‌‌گيري جديد داشته باشد. وي تأكيد كرد كه عراق با تجاوز تروريست‌ها مواجه است و در اين وضعيت نبايد بر سر پست و مقام دعوا داشت. العبادي با اعلام اينكه مردم منتظر اقدام‌هاي سياستمداران هستند، گفت: ما بايد به كشور و مردم خدمت كنيم. وي همچنين اعلام كرد كه از عمليات نظامي در تمامي مناطق عراق تا رسيدن به پيروزي حمايت خواهد كرد.

پست وزارت آب هم فعلاً خالي است و وزير مشاور زنان هم مشخص نشده است.تشكيل دولت جديد عراق با استقبال بين‌المللي روبه‌رو شده است. مقام‌هاي آمريكا درحالي‌كه با تشكيل ائتلافي جديد قصد دارند دور جديدي از حملات را عليه داعش شروع كنند تشكيل دولت را پيش‌زمينه‌اي خوب در اين رابطه خوانده‌اند. باراك اوباما، رئيس‌جمهور آمريكا در تماس تلفني با العبادي تشكيل دولت جديد را به وي تبريك گفته است. مقام‌هاي كاخ سفيد گفته‌اند در اين تماس العبادي بر همكاري با همه گروه‌ها در عراق تأكيد كرده است. همچنين مقام‌هاي كشورهاي ديگر مانند تركيه تشكيل دولت جديد را به همتايان خود تبريك گفته‌اند. تشكيل دولت جديد عراق بدون شك كمك مي‌كند تا با بازگشت آرامش سياسي به اين كشور در صحنه نظامي هم تلاش هماهنگ‌تري براي شكست گروه تروريستي‌ داعش صورت گيرد.

کد خبر 271473

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha