سه‌شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

عبدالله آلبوغبیش: یک‌ماه تلاش حیدر العبادی نخست‌وزیر مکلف به تشکیل دولت عراق سرانجام نتیجه داد و وی توانست در میانه موافقت‌ها و مخالفت‌های احزاب و جریان‌های سیاسی و نمایندگان پارلمان، دولت جدید خود را هرچند ناکامل معرفی کرده، برای آن رأی اعتماد بگیرد.

معرفی دولت جدید عراق به پارلمان

اما آيا دولت العبادي، واقعا دولت آشتي ملي و همگرايي جريان‌هاي سياسي است و آيا جمع‌آمدن نوري المالكي و اياد علاوي از مخالفان سرسخت وي‌ در كنار همديگر خواهد توانست حلقه مفقوده آرامش عراق را بازيابد؟ آيا وعده‌هاي حيدر العبادي در مبارزه با تروريسم، بازسازي كشور و تقويت نيروهاي مسلح عملي خواهد شد؟

تركيب دولت جديد با احتياط و با لحاظ كردن شرايط داخلي و خارجي درنظرگرفته شده تا اندكي از شدت بحران جاري در كشور و نيز چالش‌ها و اختلافات عراق با همسايگان يا كنشگران منطقه‌اي كاسته شود. از اين رو، در كابينه جديد‌ وزارت خارجه به‌دست ابراهيم جعفري سپرده شده كه فردي آرام و كم‌حاشيه است. جعفري معروف به نرمش زياد است و در تعامل با چالش‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي آرامش زيادي نشان مي‌دهد.

از اين رو، وي گزينه مناسبي براي تعامل با كشورهايي نظير عربستان، قطر و تركيه است كه صحنه‌گردان بخش مهمي از بحران جاري در عراق‌اند. در اين ميان، وزارت دارايي هم به كردها سپرده شده؛ وزارتي كه شايد العبادي با هدف اطمينان خاطر‌دادن به آنان در پرداخت حقوق معوقه 6ماهه كارمندان منطقه كردستان به آنان سپرده است. همچنين اين وزارتخانه جزو وزارتخانه‌هاي كليدي عراق تلقي مي‌شود. با وجود اين، 2وزارتخانه كليدي يعني كشور و دفاع همچنان خالي مانده‌اند؛ وضعيتي كه پيش از اين و در دولت مالكي هم بدين صورت بوده است.

وزارت دفاع از چالش‌‌برانگيزترين وزارتخانه‌هاي عراق بوده است و بايد فردي اين وزارت را به‌دست گيرد كه علاوه بر آنكه محل وثوق نخست‌وزير و ائتلاف ملي است، فردي قاطع هم باشد كه بتواند علاوه بر مديريت نيروي دفاعي، توانايي‌هاي دفاعي عراق را در مرحله كنوني تأمين كند و در عين حال، توان چانه‌زني با قدرت‌هاي بزرگ نظير آمريكا را براي خريد تسليحات مدرن و سلاح‌هايي كه دستيابي به آنها نياز به امضاي توافقنامه دارد، داشته باشد.

وزارت كشور هم چالشي جدي براي نخست‌وزير است. نيروهاي انتظامي و پليس كه به مشكلات فساد مالي و فرسايش نيرو به‌علت كشته شدن هرروزه نيروهايش در انفجارهاي مختلف دچارند، بايد فردي در رأس آن قرار گيرد كه بتواند بحران‌هاي داخلي نظير رويدادهاي 2استان‌ انبار و نينوا را مديريت كند. به‌نظر مي‌رسد تركيب دولت جديد عراق علاوه بر چالش شكنندگي، بيشتر جنبه محتاطانه دارد و برآيند توافقات احزاب داخلي و قدرت‌هاي منطقه‌اي است و نمي‌توان چندان درباره استحكام آن با اطمينان‌خاطر سخن راند. از اين رو، وعده‌هاي حيدر العبادي درباره مبارزه با تروريسم، بازگشت آوارگان، بازسازي كشور و تقويت نيروهاي مسلح همگي با چالش‌هايي جدي مواجهند و او تا تحقق چنين وعده‌هايي راه درازي در‌پيش خواهد داشت.

کد خبر 271474

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha