دوشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنابر اظهارات مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی محسوب می‌شود.

خوکشی

روزبه کردونی در گفت‌وگو با ایسنا که در آستانه «روز جهانی پیشگیری از خودکشی» صورت گرفت، ضمن تحلیل وضعیت خودکشی در جهان گفت: طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، سالانه 800 هزار نفر بر اثر خودکشی از بین می‌روند و 20 برابر این تعداد اقدام به خودکشی می‌کنند که 75 درصد از این تعداد در کشورهای با درآمد پایین و متوسط جان می‌بازند.

وی با تاکید بر اینکه نرخ جهانی مرگ و میر ناشی از خودکشی بین 11 تا 12 در هر صد هزار نفر است اظهار کرد: کشورهای کره جنوبی، مجارستان، روسیه، ژاپن و اسلوانیا با نرخ بالای 20 نفر در هر صد هزار نفر در زمره کشورهای با نرخ بالای خودشکی محسوب می‌شوند در حالی که کشورهای ایران، مکزیک، ترکیه، یونان و ایتالیا با نرخ خودکشی زیر پنج نفر در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی به شمار می‌روند.

  • الگوی جنسی خودکشی

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در خصوص الگوی جنسی خودکشی نیز گفت: الگوی جنسی خودکشی در کشورهای با درآمد بالا بیشتر «مردانه» است و در این کشورها مردان سه برابر بیشتر از زنان در اثر خودکشی جان خود را ازدست می‌دهند اما در کشورهای با درآمد متوسط و پایین مرگ و میر ناشی از خودکشی در مردان حدود 1.5 برابر بیشتر از زنان است.

وی با اشاره به اینکه نسبت جنسی خودکشی مردان به زنان در کشورهای آمریکا و استرالیا حدود چهار است ولی این نسبت در کشورهایی نظیر چین و کره به ترتیب 1.2 و 1.9 است گفت: نسبت خودکشی مردان به زنان در کشور ما 2.5 الی 3 است که در این شاخص با کشور هند تشابه دارد.

  • خودکشی دربین مسلمانان پایین تراست

کردونی در ادامه عنوان کرد: تحقیقات بین‌المللی نشان می‌دهد که یک ارتباط منفی معناداری بین گرایش به اسلام و خودکشی وجود دارد و این بدین معناست که خودکشی دربین مسلمانان به شکل معناداری پایین تر است.

  • استان‌های دارای کمترین نرخ خودکشی

کردونی اظهار کرد: به طور کلی می‌توان ادعا کرد ایران در زمره کشورهای با نرخ پایین خودکشی است و جز در برخی مناطق غربی کشور نرخ خودکشی در اکثر استان‌های کشور یک سوم و یا نصف نرخ خودکشی جهانی است.

کردونی در همین رابطه عنوان کرد: استان‌های تهران، خوزستان، زنجان، مازندران و البرز کمترین نرخ اقدام به خودکشی در کشور را دارا هستند.

وی در ادامه گفت: مقایسه نرخ خودکشی در سال 1391 و 1383 نشان می‌دهد استان‌های مازندران، اردبیل، هرمزگان و گلستان بیشترین کاهش نرخ خودکشی در کشور را داشته‌اند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه در خصوص اقدمات در دست اجرای وزارت تعاون برای کنترل و کاهش خودکشی توضیح داد: با تاکید وزیر رفاه و در چارچوب سیاستهای کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری بویژه مواردی نظیر تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزشهای عمومی درباره اصالت کانون خانواده و فرزند پروری، تأکید بر آموزش مهارتهای زندگی و ارتباطی و ارائه خدمات مشاورها بر مبنای فرهنگ و ارزشهای اسلامی- ایرانی، ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی- ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی، معاونت رفاه اجتماعی وزارتخانه برنامه‌های مشترکی با برخی مناطق کشور در دست اجرا دارد و امسال برای اولین بار در ردیف‌های بودجه این معاونت، اعتبار ویژه برای کاهش و کنترل خودکشی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 271305

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha