چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

سید کاظم ملکوتی: آمار خودکشی در دنیا رو به افزایش است. این موضوع به اندازه‌ای جدی است که در تقویم ۱۰سپتامبر (امروز ۱۹شهریور) به‌عنوان روز جهانی مبارزه با خودکشی نامگذاری شده است.

برخلاف نظر عمومي مردم تنها 4درصد از جمعيت خودكشي‌كنندگان را افرادي تشكيل مي‌دهند كه مشكل بزرگي در زندگي داشته‌اند. اختلاف با همسر و با والدين به‌عنوان مشكلات زندگي نزديك، نسبت به اقدام و مشكلات مالي، تحصيلي، شغلي، قانوني و حاملگي‌هاي ناخواسته به‌عنوان مشكلات زندگي دور، نسبت به اين عمل شناخته‌شده‌اند.

زماني كه عوامل اجتماعي، فرهنگي، خانوادگي و روحي و رواني دست به‌دست هم دهد و در فرد جمع شود فرد را به سمت خودكشي هدايت مي‌كند. وقتي عوامل محافظتي و مقاومتي مثل حمايت‌هاي خانوادگي و دوستي و اجتماعي از فرد كم مي‌شود، مقاومت فرد در برابر مشكلات كاهش مي‌يابد. هر فرد يك آستانه تحمل دارد و فشارهاي غيرقابل تحمل ممكن است فرد را به سمت خودكشي هدايت كند.

آمارها نشان مي‌دهد بيش از 90درصد كساني كه اقدام به‌خودكشي مي‌كنند بيماري رواني دارند. اعتياد، افسردگي شديد، الكليسم، نااميدي، يأس، خشم و رفتارهاي تكانشي، اختلال شخصيتي و اجتماعي نبودن از بيماري‌هاي ديده شده در اين افراد است. سابقه اختلال رواني، افسردگي، نااميدي و يأس مهم‌ترين عامل و اعتياد به‌عنوان عامل مؤثر بعدي است. عوامل آسيب شناختي ــ‌ رواني شامل بيماري‌هاي جسمي ــ رواني همچون افسردگي، علل اقتصادي همچون بيكاري، مشكلات اقتصادي، اخراج شدن از كار و ورشكست شدن و از دست رفتن پايگاه‌هاي اجتماعي و علل عاطفي همچون شكست در عشق، از دست‌رفتن شخص مورد علاقه، مرگ يا بيماري خطرناك يكي از نزديكان و درگيري‌ها و اختلافات خانوادگي نيز مي‌تواند از انگيزه‌هاي خودكشي باشد.

كشورهاي اروپايي به دليل سبك زندگي مدرن با درصد بالاتري از خودكشي مواجه هستند. براساس آمار جهاني به‌طور متوسط در هر ۴۰ ثانيه يك ‌نفر خودكشي مي‌كند. بيشترين آمار در مورد خودكشي مربوط به كشورهاي ژاپن، آمريكا و شرق اروپاست و كمترين آمار مربوط به كشورهاي آمريكاي لاتين، اسپانيا، ايرلند و برخي كشورهاي آسيايي است. نرخ خودكشي در ايران از اغلب كشور‌هاي غربي پايين‌تر است، ميانگين خودكشي در ايران 6نفر در هر يكصد هزار نفر است كه اين تعداد در استان‌هاي غربي كشور بيشتر از ساير استان‌هاست؛ ضمن اينكه اقدام به‌خودكشي در ميان زنان اين استان‌ها و ميزان مرگ‌ومير مردان بر اثر خودكشي بسيار بيشتر از ديگر مناطق است.

با همه اينها بايد به آموزه‌هاي ديني و پايبندي‌هاي ايماني به‌عنوان عاملي جدي در كاهش اين مرگ سياه توجه كرد. در اسلام خودكشي از نابخشودني‌ترين گنا‌هان محسوب مي‌شود و حتما چنين تأكيدي نقش بازدارنده جدي ايفا مي‌كند.

 

کد خبر 271501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha