همشهری آنلاین: پیروزی مقاومت و مردم فلسطین در جنگ ۵۱ روزه غزه با واکنشهای مختلفی در سطح منطقه و جهان روبرو شده است، به طوری که جمهوری اسلامی ایران، آن را مقدمه و بشارتی برای آزادسازی نهایی همه سرزمینهای اشغالی توصیف کرده است.

واکنش های ایران، فلسطینی ها، اعراب و جهانیان به شکست بزرگ صهیونیستها در جنگ غزه
  • واکنش جمهوری اسلامی ایران

به گزارش خبرگزاري مهر، جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنها حامی ملت و مقاومت فلسطین که هیچ گاه بر سر آرمانهای ملت فلسطین سازش نکرده و به خاطر مواضع اصولی خود در معرض فشارها و تحریمهای ظالمانه حامیان اشغالگران قدس قرار دارد، پیروزی مقاومت فلسطین را مقدمه و بشارتی برای آزادسازی نهایی همه سرزمینهای اشغالی دانسته است.

وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه ای پیروزی مردم مقاوم غزه بر متجاوزان صهیونیستی را تبریک و تهنیت گفت.

در این بیانیه آمده است : بار دیگر نشانه های نصرت الهی در سرزمین فلسطین به منصه ظهور رسید و ملت قهرمان فلسطین توانستند حماسه دیگری را در پیروزی خط مقاومت و به زانو درآوردن رژیم صهیونیستی در مقابل اراده پولادین مردم و دلاورمردان مقاومت بیافرینند. جمهوری اسلامی ایران پیروزی مردم مقاوم فلسطین و غزه را به همه ملتهای شریف و آزاده خصوصا ملت و رهبران مقاومت فلسطینی تبریک و تهنیت می گوید.

بدون شک تحمیل خواسته های برحق مقاومت به سردمداران صهیونیستی در نبرد نابرابر غزه، ثمره رشادت و از خودگذشتگی هزاران شهید و مجروح است که توانستند پرچم مقاومت را با وجود اقدامات غیرانسانی صهیونیست ها برافراشته‌تر از گذشته در مقابل چشم جهانیان به اهتزاز درآورند. این پیروزی بار دیگر نشان داد که تنها راه احقاق کامل حقوق مردم فلسطین، تاکید بر خط مقاومت و پایداری در مقابل توسعه طلبی رژیم صهیونیستی است و اشغالگران و غاصبان حقوق ملت فلسطین در قبال چنین روحیه و ایمان مستحکمی، چاره ای جز پذیرش شکست نداشته و نخواهند داشت.

جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر استمرار حمایت خویش از مقاومت مردم فلسطین و با آرزوی علو درجات برای شهدای حملات ظالمانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و طلب شفای عاجل برای مجروحان، با خانواده های شهدا، و مجروحان و آسییب دیدگان از حملات اخیر ابراز همدردی می کند و بر این باور است که این پیروزی، مقدمه و بشارتی برای آزادسازی نهایی همه سرزمینهای اشغالی از جمله قدس شریف از چنگال اشغالگران صهیونیسم خواهد بود.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم گفت: امروز ندای حق طلبانه "خون بر شمشیر پیروز است" در جهان اسلام با پیروزی ملت فلسطین طنین انداز شد.

وی افزود: امروز روز بزرگی است، روزی است که ندای حق طلبانه خون بر شمشیر پیروز است، در جهان اسلام طنین انداز شد، روزی که ملت فلسطین نشان دادند با اتکا به خداوند و مقاومت بر قدرت نظامی پوشالی رژیم صهیونیستی پیروز می شوند.

لاریجانی تصریح کرد: پس از دو ماه جنگ افروزی رژیم صهیونیستی و حمایت همه جانبه آمریکا و غرب و سکوت کشورهای عربی روز گذشته مقاومت ملت فلسطین ماجراجویان صهیونیست را به ذلت واداشت.

  • واکنش حزب الله لبنان

حزب الله لبنان در پی پیروزی مقاومت در جنگ 51 روزه غزه بر رژیم صهیونیستی، بیانیه ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است به ملت فلسطین به خاطر این پیروزی بزرگ تبریک می گوییم، این پیروزی در نتیجه مقاومت و اراده و ایستادگی و ثبات آن به دست آمد.

حزب الله تاکید کرد این پیروزی در چارچوب تحقق بخشی از مطالبات اساسی ملت فلسطین به دست آمد که اگر مقاومت نبود، هرگز محقق نمی شد.

در این بیانیه آمده است : این پیروزی دستاورد دیگری در مسیر مبارزه با دشمن صهیونیستی است و مقدمه ای برای تحقق پیروزی های مهم بیشتر خواهد بود.

حزب الله لبنان از تلاشهایی که برای تحقق این پیروزی انجام شد از جمله بازگشایی گذرگاه های حیاتی برای بازسازی نوار غزه تمجید کرد.

خاطر نشان می شود در پی توافق گروههای مقاومت و رژیم صهیونیستی که با میانجیگری مقامات مصری حاصل شد، آتش بس نامحدود از ساعت 19 سه شنبه 4 شهریور به وقت محلی (20:30 به وقت تهران) در غزه آغاز شد.

اما اعلام این آتش بس سبب شد تا مردم فلسطین به خیابان ها ریخته و به جشن و پایکوبی بپردازند. مردم فلسطین به ویژه در غزه تاکید دارند پذیرش شرایط آتش بس توسط رژیم صهیونیستی پس از گذشت 51 روز از تجاوزات همه جانبه علیه غزه، پیروزی مقاومت محسوب می شود، به ویژه اینکه در این جنگ صهیونیستها هیچ دستاورد قابل ذکری غیر از کشتار زنان و کودکان فلسطینی نداشته اند.

  • واکنش دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین

رمضان عبدالله شلح دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی در بیروت در واکنش به پیروزی مقاومت بر رژیم صهیونیستی در جنگ 51 روزه تاکید کرد به تمام نیروهای مقاومت می گویم که شما معجزه ای را محقق کردید و جهان را حیرت زده و دشمن را سردرگم کردید.وی خاطر نشان کرد مقاومت به تمام جهان اعلام کرد که فلسطین قابل فراموشی نیست و جنایتی که دشمن در حق آن مرتکب شد، غیر قابل بخشش است.

به گزارش مهر، شلح گفت مقاومت اثبات کرد که تکیه کردن بر آن، به جا و شایسته بود.

وی با بیان اینکه، ما آغازگر این جنگ نبودیم و فقط از خود دفاع کردیم، خاطر نشان کرد جنگ علیه حماس، جنگ علیه جهاد اسلامی و فتح و جبهه خلق و ملت فلسطین با تمام گروههایش است.

وی گفت این جنگ را رژیمی که یکی از قوی ترین ارتش های جهان را در اختیار دارد، علیه مردم بی دفاعی به راه انداخت که سالهاست در محاصره قرار دارند.

شلح خاطر نشان کرد از همان روز اول جنگ گفتیم که پیروز خواهیم شد و شرکای مقاومت و رهبران آن هم تاکید کردند غزه پیروز شده است.

وی ازود هر کس درباره پیروزی مقاومت شک دارد، باید به رژیم صهیونیستی نگاه کند و به رسانه های اسرائیلی توجه کند.

شلح گفت به اسرائیلی ها می گویم که باید خجالت بکشید، زیرا شما دولتی دارید که قدرتمندترین جنگنده های خود را برای کشتار زنان و کودکان ما می فرستد.

وی خاطر نشان کرد جنگ هنوز پایان نیافته و با ابزارها و اشکال مختلف ادامه دارد. دبیرکل جهاد اسلامی گفت باید همواره مراقب رفتار دشمن باشیم و با احتیاط کامل رفتار کنیم.وی افزود ماموریت بازسازی غزه، ماموریت بسیار بزرگی در برابر ما و جهان است. دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین گفت از تمام کسانی که در کنار ما قرار گرفتند به ویژه ملتهای آمریکای لاتین تشکر می کنم.

شلح با تاکید بر ضرورت نهایی شدن گزینه مقاومت به عنوان صحیح ترین گزینه در برابر اشغالگران تاکید کرد از حالا به بعد دیگر جایی برای مذاکرات سازش وجود ندارد و توافق منفور اسلو کان لم یکن است.

دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین گفت برخی در منطقه که شناخته شده هستند، از مقاومت حمایت می کنند، ما به وحدت موضع نیاز داریم، تصمیم خود را به عنوان مقاومت فلسطین اتخاذ کرده ایم که نبرد ما فقط با اسرائیل است.

وی افزود تجارب سابق ما را وادار می کند که هوشیار باشیم، زیرا اسرائیل برای هیچ کس ارزشی قائل نیست.

وی در خصوص مصر هم گفت برادران مصری ما گفته اند که گذرگاه رفح موضوعی است که فقط به فلسطینی ها و مصری ها مربوط است.

شلح تاکید کرد همه باید اطمینان پیدا کنند که هرگز اجازه نخواهمیم داد که سلاح مقاومت و توانمندیهای نظامی اش، در میز مذاکرات مطرح شود.

وی گفت از نظر ما هیچ مانعی ندارد که حکومت ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان در گذرگاه رفح حضور داشته باشد.

دبیرکل جهاد اسلامی افزود بازسازی غزه، مستلزم تلاشهای بین المللی، عربی و اسلامی است.شلح با بیان اینکه ملت فلسطین، بزرگترین پیروزی را در تاریخ خود در بدترین شرایط منطقه بر رژیم صهیونیستی محقق کرد،خواستار قرار گرفتن همه در سنگر مقابله با دشمن شد

واکنش های جهانی به پیروزی مقاومت

  • واکنش آمریکا

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که کشورش از مهمترین عاملان کشتار و ویرانی در نوار غزه به سبب حمایتهای محدود از رژیم صهیونیستی و باز گذاشتن دست این رژیم برای به خاک و خون کشیدن کودکان بیگناه فلسطینی بود، در بیانیه ای از توافقنامه آتش بس در نوارغزه استقبال کرد.

"جن ساکی" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای بر حمایت واشنگتن از توافقنامه آتش بس در نوارغزه حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: آمریکا از توافق آتش بس میان طرف های اسرائیلی و فلسطینی پس از گذشت 50 روز از درگیری در نوارغزه استقبال می کند.

در ادامه بیانیه از دو طرف خواسته شده است به مفاد آتش بس پایبند باشند. جن ساکی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم این آتش بس ثابت و دائمی باشد.

وی در ادامه گفت: ما این آتش بس را یک فرصت می دانیم. راه طولانی در مقابل ما وجود دارد و ما به خوبی از آن آگاه هستیم و با ولع بسیار وارد چنین راهی می شویم.

  • واکنش سازمان ملل متحد

دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به آتش بس در نوارغزه اعلام کرد که غزه باید تحت کنترل دولت متحد و یکپارچه فلسطین باشد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد تاکید کرد محاصره نوار غزه باید پایان یابد. غزه باید تحت کنترل دولت مشروع و یکپارچه فلسطین باشد دولتی که به تعهدات سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) پایبند باشد.

دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از توقف درگیری ها در غزه اعلام کرد که هر گونه اقدام در نقض آتش بس، غیر مسئولانه خواهد بود.

  • واکنش‌های عربی به برقراری آتش بس در نوارغزه

وزارت کشور فلسطین در بیانیه ای به ملت فلسطین تبریک گفت و اعلام کرد: این پیروزی مرحله جدیدی را در زمینه آزادی ملت فلسطین و مقابله با اشغالگران اسرائیلی تاسیس کرد.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین نیز اعلام کرد که همزمان با شادی مردم غزه شهروندان فلسطینی ساکن قدس و کرانه باختری نیز به محض اعلام خبر آتش بس به شادمانی پرداختند. در همین راستا راهپیمایی گسترده ای در محله "العیسویه" در شهر قدس انجام شد.

رژیم صهیونیستی که از ایستادگی گروه های مقاومت فلسطین در جنگ غزه به تنگ آمده بود راهپیمایی مردم فلسطین در مناطق "شعفاط" و "بیت حنینا" در قدس اشغالی را متفرق کردند. نظامیان صهیونیست در این حمله از گلوله پلاستیکی و بمب های صوتی استفاده کردند.

المیادین نیز گزارش داد که شهروندان اردنی سوار بر خودروهایشان در امان پایتخت اردن به جشن و پایکوبی پرداختند و خوشحالی خود را از پیروزی مردم فلسطین در جنگ غزه ابراز کردند.

روزنامه البیان چاپ امارات نیز گزارش داد: "شیخ محمد الموعد" سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین در لبنان پیروزی ملت فلسطین و پایداری آن در جنگ غزه را تبریک گفت.

وی با بیان این مطلب افزود: غزه از روز نخست جنگ با پایداری و مقاومت خود به پیروزی رسید و با خون کودکان، زنان و افراد مسن و قهرمانان گروه های مقاومت و اتحاد پیروز شد.

شیخ محمد الموعد در پایان اعلام کرد که پیروزی بزرگ فلسطین به زودی و به یاری خدا با آزادی قدس و کل فلسطین محقق خواهد شد.گفتنی است کشورهای عربی که همواره در برابر جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین سکوت کرده اند اکنون در مقابل پیروزی مقاومت فلسطین واکنشی از خود نشان نداده اند.

مردم فلسطین در غزه و کرانه باختری نیز به نشانه شادی از پیروزی مقاومت به جشن و پایکوبی پرداختند. فلسطینیها به ویژه در غزه تاکید دارند پذیرش شرایط آتش بس توسط رژیم صهیونیستی پس از گذشت 51 روز از تجاوزات همه جانبه علیه غزه، پیروزی مقاومت محسوب می شود، به ویژه اینکه در این جنگ صهیونیستها هیچ دستاورد قابل ذکری غیر از کشتار زنان و کودکان فلسطینی نداشته اند.

همچنین مردم لبنان در شهر صور و نیز ساکنان اردوگاه های آوارگان فلسطینی عین الحلوه، المیه و الرشیدیه به جشن و پایکوبی پرداختند.

  • اظهار نظر سخنگوی حماس

"سامی ابوزهری" سخنگوی حماس نیز در اظهاراتی تاکید کرد: مقاومت، رژیم صهیونیستی را در عمق سرزمینهای تحت اشغالش هدف قرار داد تا شکستش را به اثبات برساند.

وی افزود: بهای این پیروزی این است که راه آزادی قدس و کل فلسطین را فراهم می کند و ما هم اکنون یقین داریم که به قدس نزدیک تر شده ایم.

ابوزهری همچنین از کشته شدن دو نظامی ارتش رژیم صهیونیستی در آخرین حملات گروههای مقاومت فلسطین به شهرک اشکول خبر داد.

وی افزود: به صهیونیستها می گویم که پس از آغاز آتش بس با تصمیم حماس می توانند به منازل خود بازگردند.

سخنگوی حماس تاکید کرد: ما پیروزی خود را در این جنگ اعلام می کنیم، مقاومت در این جنگ آن چیزی را محقق کرد که ارتشهای عربی در تحقق آن ناکاl مانده بودند.

وی افزود: ما زمانی پیروز شدیم که قدرت بازدارندگی و اسطوره ارتش شکست ناپذیر این رژیم را از بین بردیم. ما زمانی پیروز شدیم که مقامات اسرائیلی به طور رسمی خواهان تخلیه شهرک‌ها توسط شهرک نشینان شدند.

"عزت الرشق" از رهبران ارشد حماس نیز تاکید کرد: اشغالگران صهیونیست در طول 51 روز گذشته از تحقق حتی یک موفقیت نظامی ناکام ماندند و تنها مرتکب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان شدند.

"فوزی برهوم" سخنگوی حماس نیز تاکید کرد: ما بر عهد خود باقی مانده ایم و تفنگ و موشکهای خود را تا زمان آزادی کامل فلسطین آزاد نمی کنیم.

  • جزئیات توافق آتش بس نامحدود

ابومازن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در اظهاراتی اعلام کرد: آتش بس نامحدود در غزه شامل ورود مواد غذایی، دارویی و مصالح ساختمانی به غزه (جهت بازسازی غزه) می شود.

وزارت خارجه مصر نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد: برای حفظ جان مردم بی گناه غزه و بر اساس پیشنهاد مصر (2014) و توافقات قاهره در سال 2012 طرف فلسطینی و اسرائیلی با آتش بس جامع و دو طرفه موافقت کردند. بر اساس این توافق گذرگاههای میان غزه و اسرائیل باز خواهد شد تا کمکهای بشردوستانه و مصالح ساختمانی جهت بازسازی غزه وارد این باریکه شود.

همچنین بر اساس این توافق مسافت مجاز برای صیادی در سواحل غزه برای فلسطینی‌ها به 6 مایل افزایش پیدا می کند.

میانجیگر مصری اعلام کرده است که مذاکرات غیر مستقیم میان دو طرف، برای رسیدن به توافق در موضوعات دیگر طی یک ماه آتی ادامه خواهد یافت.

  • آخرین آمار شهدای غزه

وزارت بهداشت فلسطین با صدور بیانیه ای آخرین آمار شهدای فلسطینی در 51 روز جنگ را 2143 نفر اعلام کرد.

همچنین شمار زخمی ها در این جنگ به 11 هزار و 100 نفر رسیده است.

کد خبر 270208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha