همشهری آنلاین: معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش گفت: شهید لشکری افتخار استقامت را برای خلبانان نیروی هوایی به یادگار گذاشت و اسارت را به مادیات دنیوی ترجیح داد و آزادی و آزادگی را پذیرفت و ۱۸ سال در اسارت ماند.

عزیز نصیرزاده

به گزارش تسنیم، امیرسرتیپ عزیز نصیرزاده معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش در حاشیه برگزاری یادواره سرلشکر خلبان شهید حسین لشکری در جمع خبرنگاران گفت: این شهید بزرگوار اگر در زمانی که در اسارت بود می‌پذیرفت که یک کلمه بگوید که من در چه زمانی برای حمله به دشمن بعثی پرواز کرده‌ام و چه زمانی هواپیمای من هدف آتش بار قرار گرفت و من به اسارت درآمدم، مرفه‌ترین انسان روی زمین می‌شد.

وی ادامه داد: اما این شهید والامقام این امر را که نوعی ذلت و حقارت بود، نپذیرفت و زیر بار ذلت نرفت.

معاون هماهنگ کننده نیروی هوایی ارتش گفت: شهید لشکری افتخار استقامت، صبوری، سربلندی و پایداری را برای کشور و خلبانان نیروی هوایی به یادگار گذاشت و در قید و بند قرار گرفتن در غل و زنجیر، اسارت را به مادیات دنیوی ترجیح داد و آزادی و آزادگی را پذیرفت و 18 سال در اسارت ماند.

امیر نصیرزاده خاطر نشان کرد: دوران اسارت شرایط خاص خود را دارد به طوری که این شهید سرافراز ارتش اسلام 10 سال را در زندان‌های تاریک، مخوف و انفرادی رژیم بعثی گذراند اما یک کلمه در مورد ماموریت پروازی خود صحبتی به زبان نیاورد که اگر فرد دیگری به جای وی بود حتما در اثر فشارها و شکنجه‌ها می‌شکست و رفاه را می‌پذیرفت.

معاون هماهنگ کننده نهاجا اظهار داشت: این شهید سرافراز ارتش اسلام سختی را به تن خرید و همانند یک سرباز واقعی ولایت 10 سال پس از آزادی تمام اسرا به میهن بازگشت.

وی تصریح کرد: این خلبان شجاع زمانی که جنگ تحمیلی آغاز شد، پس از انجام 12 ماموریت پروازی، هواپیمایش مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد که در آن زمان فرزندش تازه به دنیا آمده بود و زمانی هم که از اسارت دشمن آزاد شد فرزندش 18 ساله بود که پدرش را برای نخستین بار دید.

در این همایش همچنین امیرسرتیپ خلبان حسین خلیلی با بیان خاطراتی از ایثار، رشادت و مقاومت این امیر سرافراز نیروی هوایی ارتش گفت: شهید لشکری از نیروهای ارزشی و انقلابی نهاجا و از سربازان اصلی امام(ره) در دوران رژیم ستمشاهی بود.

وی ادامه داد: سیدالاسرای ایران اسلامی در دوران 18 ساله اسارت خود با توسل به خدا و حفظ و قرائت قرآن مجید به آرمان مقدس انقلاب اسلامی و شهدای دفاع مقدس پایبند بود و همانند یک سرباز واقعی در مقابل شکنجه‌های دشمن بعثی در تخلیه اطلاعات نظامی مقاومت می‌کرد.

امیر خلیلی اضافه کرد: زندگی، ایثار و مقاومت این امیر سرافراز نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، مایه افتخار همرزمان این شهید بزرگوار در نهاجا و سرلوحه منشور اخلاقی تمام خلبانان تیز پرواز ارتش اسلام در مقابله و مواجهه با دشمنان نظام اسلامی است.

همرزم شهید لشکری گفت: دشمنان بعثی و متجاوز هنگام مبادله اسرای جنگی مانع بازگشت این شهید سرافراز به دستور صدام دیکتاتور عراق به کشور شدند و به وی اعلام کردند که صدام می‌خواهد وی را به عنوان نخستین اسیر ایرانی دستگیر شده در خاک عراق و آغاز کننده تهاجم نظامی و هوایی هواپیماهای شکاری و جنگنده ایران علیه عراق به جهانیان معرفی کند.

امیر خلیلی افزود: تمام شکنجه‌ها و جنگ‌های روانی متجاوزان بعثی برای شکستن مقاومت جانانه این آزاده سرافراز ارتش اسلام در زندان‌های عراق، کوچک‌ترین تاثیری در شکستن روحیه مقاومت جوانمردانه این مجاهد صدیق نداشت و ایشان با حفظ روحیه بالای حماسی خود باعث یاس و سرخوردگی نیروهای بازجوی ارتش عراق شد.

شهید لشکری با آغاز جنگ تحمیلی به جمع مدافعان کشور پیوست و پس از انجام 12ماموریت، هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و در همان اوایل جنگ به اسارت نیروهای بعثی درآمد.

شهید لشکری در دوران اسارت، حدود 12 سال به صورت انفرادی زندانی بود و سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌های روانی و فیزیکی، بازجویی‌های شدید، بی‌خوابی، توهین و شوک را تحمل کرد.

این شهید بزرگوار پس از تحمل 18 سال اسارت در زندان‌های نیروهای بعثی عراق در 17 فروردین سال 1377 به وطن بازگشت.

شهید حسین لشکری، که قدیمی‌ترین آزاده ایرانی در دوران دفاع مقدس بود، پس از تحمل رنج‌ها و مصائب نزدیک به دو دهه اسارت، 19 مرداد سال 1388 بر اثر عارضه‌های ناشی از اسارت در بیمارستان لاله تهران به شهادت رسید.

گفتنی است، یادواره شهید سرلشکر خلبان حسین لشکری در پایگاه شکاری ترابری شهید لشکری مهرآباد برگزار شد.

کد خبر 268814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha