همشهری آنلاین: مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب‌های ایران گفت: تشکیل و تقویت دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالابی استان‌های کشور در جهت حفاظت و مدیریت هر چه بهتر این اکوسیستم‌ها ضروری است.

ایجاد دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالابی در استان‌ها

به گزارش ایرنا، محسن سلیمانی روزبهانی در کارگاه تبادل تجربیات دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالابی سایت­های منتخب کشور اظهار کرد: این کارگاه با هدف انتقال تجربیات دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

وی افزود: بعد از اتخاذ رویکرد زیست بومی در حفاظت و مدیریت اکوسیستم‌های تالابی در سازمان حفاظت محیط زیست، دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی در استان‌های مهم تالابی تشکیل و برخی از این دبیرخانه‌های پیشرو نیز موفق به تدوین برنامه مدیریت جامع زیست بومی برای تالاب‌های خود شدند.

وی ادامه داد: پس از تدوین برنامه جامع مدیریت برای سایت‌های تالابی ارومیه، شادگان و پریشان و در پی انتخاب 8 سایت جدید تالابی برای تدوین برنامه مدیریت زیست بومی، دبیرخانه‌های استانی این تالاب‌ها نیز در ادارات کل تشکیل شد.

سلیمانی روزبهانی افزود: ضرورت تبادل تجربیات میان دبیرخانه‌های تالابی دارای تجربه و جدید و مرور درس آموخته‌های قبلی، منجر به برگزاری مشترک این کارگاه توسط دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق و طرح حفاظت از تالاب‌های ایران شد که در این کارگاه علاوه بر انتقال تجربیات، درباره مسایل و مشکلات دبیرخانه‌های تالاب‌های زریوار در استان کردستان، آلاگل، آلماگل و آجی گل در گلستان، میقان در مرکزی، مجموعه تالاب‌های هامون در سیستان و بلوچستان، چغاخور در چهارمحال و بختیاری، حله در بوشهر و میناب در هرمزگان بحث و بررسی شد.

وی با اشاره به حضور کارشناسان و مدیران تالابی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی، خوزستان، فارس، گلستان، سیستان و بلوچستان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، هرمزگان، بوشهر، کردستان، اصفهان و اردبیل در کارگاه اشاره کرد: تشکیل و تقویت دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی تالابی استان‌های کشور در جهت حفاظت و مدیریت هر چه بهتر این اکوسیستم‌ها ضروری است و مجموعه سازمان و دفاتر تخصصی آن به دنبال انجام این مهم هستند.

همچنین مسعود باقرزاده کریمی معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق با اشاره به تجربیات موفق کشورهای دیگر در استقرار مدیریت زیست بومی، گفت: حفاظت و احیای تالاب‌ها موضوعی زمان بر است که علاوه بر نقش سازمان محیط زیست باید از مشارکت و ظرفیت جوامع محلی به ویژه جوامع ساکن در حوضه آبریز تالاب‌ها نیز استفاده کرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل تقویت دبیرخانه‌های مدیریت زیست بومی و هدایت آنها در جهت تدوین و اجرای برنامه‌های مدیریت از سیاست‌های اصلی سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت طبیعی به شمار می‌رود.

کد خبر 268755

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha