همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که مصرف داروهای ضدافسردگی می‌تواند بر احساس دلبستگی میان همسران تاثیر داشته باشد.

antidepressant

به گزارش لایوساینس پژوهشگران دریافتند مصرف داروهای ضدافسردگی از نوع «مهارکننده‌های بازجذب سروتونین» (SSRI) که عمدتا از طریق سیستم ناقل‌های عصبی سروتونینی در مغز عمل می‌کنند، بر احساسات مردان بیش از زنان اثر می‌گذارد. بر عکس به نظر می‌رسد مصرف داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای(TCA) که اثر کمتری بر سیستم سروتونینی مغز دارند، بر احساسات زنان بیش از مردان تاثیر می‌گذارند.

سرپرست این پژوهش دکتر هوگوپ اس آکیسکال، استاد برجسته روانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیه‌گو گفت: «خبر خوب این است که داروهای گوناگونی بری درمان افسردگی وجود دارد و پزشک می‌تواند نوع داروی بیمار را تغییر داد.»

در این بررسی پژوهشگران اثرات داروهای SSRI و ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای را بر زندگی عاطفي۱۹۲ فرد مبتلا به افسردگی - ۱۲۳ زن و ۶۹ مرد- مورد مقایسه قرار دادند که میانگین سنی آنها ۴۱‌ سال بود. همه افراد در این بررسی در رابطه عاطفی به مدت هفت ماه تا ۲۶ سال بودند.

این افراد با پرکردن پرسشنامه‌ احساسات، دلبستگی و جاذبه جنسی‌شان نسبت به همسران‌شان را بیان کردند. همچنین آنها درباره تغییرات احساسات‌شان پس از شروع مصرف داروهای ضدافسردگی در مقایسه با پیش از آن اظهار نظر کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که افرادی که داروهایی SSRI مصرف می‌کنند، نسبت به افرادی که داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای دریافت می‌کنند، در بیان کردن عواطف و افکارشان با همسران‌شان احساس راحتی کمتری می‌کنند و کمتر علاقمندند که عشق‌شان به هسرشان برای همیشه به طول انجامد.

آنها همچنین متوجه شدند که مردانی که SSRI مصرف می‌کنند نسبت به زنانی که داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای مصرف می‌کننند، با احتمال کمتری از همسران‌شان تقاضای یاری یا همفکری می‌کنند یا به همسران‌شان توجه دارند. در مقابل زنانی که داروهای ضدافسردگی سه‌حلقه‌ای دریافت می‌کنند، نسبت به مردانی که همین گروه دارویی را مصرف می‌کنند، به میزان بیشتری از اختلالات در زندگی جنسی‌ شکایت دارند.

الهامبخش محققان در این بررسی، تحقیقات قبلی درباره روابط عاطفي و افراد مبتلا اختلال وسواسی- اجباری (OCD) بود که نشان داده بودند کارکرد ناقل عصبی سروتونین در موارد روابط رومانتیک دچار تغییرات بسیار بیشتری نسبت به تغییرات آن در موارد اختلال وسواسی- اجباری می‌شود.

کد خبر 268665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha