همشهری آنلاین: ایام تعطیلات سال نو برای بسیاری از ما به معنی دور هم جمع شدن خویشاوندان و دوستان، و شرکت در مراسم ویژه مذهبی، اجتماعی و کاری است. چنین رویداد‌هایی فرصتی برای ملاقات با دیگران، تبادل نظر با آنها و شاید گوش دادن به حرف‌های‌شان باشد.

social communication

ارتباطات اجتماعی نظیر این موارد نه تنها موجب شادی و خوشحالی ما می‌شود، بلکه آنها همچنین می‌توانند بر سلامت طولانی‌مدت ما را از طریق راه‌هایی به‌‌‌ همان اندازه قدرتمند مانند خواب کافی، رژیم غذایی مناسب و سیگار نکشیدن متاثر کنند. مطالعات زیادی نشان داده‌اند افرادی که روابط رضایت بخش با خویشاوندان، دوستان و سایر افراد جامعه دارند، شاد‌تر هستند و مشکلات سلامت کمتر و طول عمر بیشتری دارند.

در مقابل فقدان نسبی روابط اجتماعی با افسردگی و زوال‌ شناختی در سالمندی و نیز افزایش مرگ و میر همراهی دارد. بررسی که بر مبنای داده‌های به‌دست آمده از ۳۰۹ هزار نفر  بود، نشان داد که فقدان روابط اجتماعی موجب افزایش خطر مرگ زودرس تا ۵۰ درصد شده است، یعنی اثری بر روی میزان مرگ و میر که قابل مقایسه با اثر کشیدن ۱۵سیگار در روز و بیشتر از خطر چاقی و عدم فعالیت بدنی است.

  • چه چیزی روابط اجتماعی را سلامت‌بخش می‌کند

دانشمندان در حال بررسی و تحقیق درباره عوامل رفتاری و زیستی موثر بر فواید بهداشتی ارتباط با دیگران هستند. برای مثال، آنها متوجه شدند که این روابط موجب کاهش سطوح مضر استرس می‌شود که می‌تواند تاثیر منفی بر روی عروق کرونری قلب، عملکرد روده، تنظیم انسولین و سیستم ایمنی داشته باشد.

بخش دیگری از تحقیقات نشان می‌دهد که رفتارهای مراقبت از دیگران موجب آزاد شدن هورمون‌های کاهش دهنده استرس می‌شود.

پژوهش‌ها همچنین طیف وسیعی از فعالیت‌ها را شناسایی کرده‌اند که رده حمایت‌های اجتماعی قرار می‌گیرند، از عرضه کمک یا مشاوره تا اظهار محبت و علاقه.

علاوه بر این شواهد نشان می‌دهند که اثرات بهبود دهنده زندگی این گونه حمایت‌های اجتماعی به همان اندازه که گیرنده حمایت را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به دهنده حمایت هم سود می‌ر ساند.

 همه اینها اخبار امیدوارکننده‌ای است، چون شرکت افراد در مراقبت از دیگران ممکن است یکی از ساده‌ترین راهبردهای بهداشتی در دسترس باشد. این فعالیت‌ها کم‌هزینه است و نیاز به ابزار و تجهیزات یا نظام خاصی ندارد و می‌توانیم به شیوه‌های بسیاری در آنها شرکت جوییم.

  • چه چیزهایی در روابط مهم هستند

کیفیت روابط ما دارای اهمیت است. برای مثال یک مطالعه نشان داده زنان میانسالی که ازدواج و روابط زناشویی بسیار رضایت بخشی داشته‌اند، در مقایسه با کسانی که از زندگی زناشویی خود رضایت کمتری داشتند، کمتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی عروقی قرار داشتند.

مطالعات دیگر نیز ارتباط بین تعاملات ناامیدکننده و منفی با خویشاوندان و دوستان را با وضعیت بهداشتی و سلامت نامناسب‌تر نشان داده‌اند.

یک رشته مطالعات جالب‌توجه دیگر  نشانه‌هایی از کاهش قدرت دستگاه ایمنی را در زوجین در حین دعوا و بگو مگوهای خصمانه زناشویی را نشان داده است.

داشتن شبکه‌ای از روابط نزدیک نیز اهمیت دارد. یک مطالعه بزرگ در کشور سوئد بر روی افراد ۷۵ ساله و بالاتر به این نتیجه رسید که خطر بروز زوال عقل در کسانی که روابط رضایت بخشی با دوستان و بستگان خود داشته‌اند، در کمترین میزان بوده است.

  • تقویت روابط در تعطیلات سال نو

در ایام تعطیلات ممکن است آنقدر غرق فعالیت‌های اجتماعی شوید که هدف عمیق‌تر این روابط را از یاد ببرید: فراهم آوردن فرصتی برای گرد آمدن در کنار هم: و البته همه اشکال شادی و لذت‌های تعطیلات مانند خوردن بیش از اندازه، ارتقادهنده وضعیت سلامت فرد نیستند. بنابراین تماس‌های اجتماعی همیشه موجب ارتقای بهزیستی و سلامت ما نمی‌شوند.

بنابراین در طی این مدت پر مشغله، زمانی را به پروراندن معنادار‌ترین روابط خود اختصاص دهید. فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که با احتمال بیشتری شادی را برای شما و افرادی که به آن‌ها اهمیت می‌دهید به ارمغان می‌آورند.

کارهایی را که موجب هدر رفتن وقت‌تان می‌شوند، کنار بگذارید یا به دیگران واگذار کنید یا آن‌ها را همراه با بستگان و دوستان خود انجام دهید. اگر نمی‌توانید با همه‌ کسانی که می‌خواهید، دور هم جمع شوید، برای دیدن آنها پس  از ایام تعطیلات برنامه‌ریزی کنید.

منبع: Harvard Health Letter

ترجمه: محمد ملائکه

کد خبر 290176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha