دوشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

عرضه شیر‌های پالم دار غیر مجاز متوقف شد.

شیر

به گزارش پايگاه خبري و اطلاع‌رساني‌وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با توجه به اهميت موضوع كيفيت و ايمني فرآورده‌هاي غذايي به‌ويژه لبنيات و نگراني‌هاي مردم و پيگيري رسانه‌هاي جمعي در روزهاي اخير درباره مصرف روغن پالم در فرآورده‌هاي شير و لبنيات، نتايج اقدامات دستگاه‌هاي مسئول طي اطلاعيه‌اي براي آگاهي عمومي اعلام شد:

در اين اطلاعيه با بيان اينكه، در روزهاي اخير بازرسين و مامورين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، سازمان ملي استاندارد و سازمان غذا و دارو از صدها واحد توليدي شير و لبنيات و همچنين از سطح بازار بازرسي و نمونه‌برداري‌هاي گسترده به‌عمل آورده‌اند، تأكيد شده است:

نتايج بررسي‌ها در اين خصوص نشان‌دهنده بروز تخلف در تعدادي از واحدهاي توليدي فرآورده‌هاي لبني پرچرب بوده است كه با مديريت و نظارت سازمان ملي استاندارد، سازمان غذا و دارو، توليد و عرضه آنها به بازار ممنوع شده است؛ كما اينكه در ايام قبل نيز هر دو سازمان با تخلفات انجام شده برخورد قانوني به عمل آورده‌اند و در كليه مواردي كه بروز تخلف در آزمايش‌هاي تكميلي احراز شود، متخلفين به دستگاه‌هاي قضايي معرفي شده و پروانه‌هاي كاربرد علامت استاندارد و پروانه‌هاي بهداشتي توليد و ساخت فرآورده‌هاي مذكور باطل مي‌شود.

براساس اين اطلاعيه، با توجه به ضرورت ترويج و تلاش براي افزايش سرانه مصرف فرآورده‌هاي لبني در كشور، خاطرنشان شده كه نظارت‌هاي وزارت بهداشت و سازمان ملي استاندارد براي جلوگيري از بروز هرگونه تخلف با شدت و جديت ادامه خواهد داشت و از اين تاريخ، مصرف فرآورده‌هايي كه با مجوز رسمي به بازار عرضه مي‌شوند، بلامانع است و بديهي است توصيه از جنبه تغذيه‌اي به مردم كماكان كاهش مصرف فرآورده‌هاي لبني پرچرب است.

با توجه به اينكه در سال‌هاي گذشته براي فرآورده‌هاي لبني و فرآورده بستني، استاندارد ملي ايران تدوين شده است كه اجازه مصرف چربي گياهي را مي‌دهد، مقرر گرديد به‌منظور جلوگيري از هرگونه امكان سوءاستفاده، استانداردهاي مربوطه بازنگري شود به‌نحوي كه نسبت به حذف چربي گياهي و يا بهبود تركيبات اسيد چرب گياهي اقدام گردد. در اين خصوص سازمان غذا و دارو نسبت به بازنگري پروانه ساخت فرآورده‌هاي مذكور اقدام نموده است و نتايج فعاليت هر دو سازمان در اين خصوص با هدف كاهش مصرف روغن پالم در محصولات غذايي حداكثر تا پايان شهريورماه 1393به اطلاع عموم مي‌رسد.

در پايان اين اطلاعيه تصريح شده است: براساس مصوبه شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي، موضوع كاهش واردات روغن پالم به كشور و ارتقاي كيفيت روغن‌هاي وارداتي به كشور با جديت پيگيري مي‌شود. در سال‌جاري نيز سقف واردات روغن پالم حداكثر 30درصد كل واردات روغن درنظر گرفته شده است كه با اجراي آن، سرانه مصرف روغن پالم كشور از 10كيلوگرم به 7كيلوگرم كه معادل سرانه جهاني است، كاهش خواهد يافت و به جاي آن روغن‌هاي گياهي مناسب وارد كشور خواهد شد.

چندي پيش بود كه وزير بهداشت در جمع خبرنگاران وجود روغن پالم در شير را تأييد و اعلام كرد كه متأسفانه اين موضوع صحت دارد. روغن پالم به‌دليل كيفيتي كه دارد براي سلامت مضر است و به‌دليل قيمت ارزان و سودآوري بالا بيشتر از گذشته وارد شده است. به گفته وي، وزارت بهداشت به هيچ كارخانه لبني مجوز استفاده از روغن پالم را نداده، روغن پالم به‌دليل سودآوري بالا در لبنيات استفاده مي‌شود و اين تخلفات بسيار بارز بوده است. وزير بهداشت همچنين تصريح كرده بود: گزارش وجود روغن پالم در شير به رئيس‌جمهور داده شده است.

کد خبر 268514

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha