علی ابراهیمی: ضعف نظارت سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان حمایت موجب افت کمی و کیفی، گرانی و تحمیل هزینه‌های بیشتر حذف یارانه شیر به مردم با استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در تولید فرآورده‌های لبنی شده است.

بلاتكليفي دولت در تنظيم بازار شير و لبنيات با حذف يارانه، افزايش 330توماني نرخ شير خام و تثبيت دستوري قيمت فرآورده‌هاي لبني به همراه ضعف نظارت دستگاه‌هاي متولي نظارت بر توليد و اين محصولات موجب شده تا با تداوم مناقشه قيمت‌گذاري شير و لبنيات، هر روز پيامدهاي منفي بيشتري دامنگير مصرف‌كنندگان شود.

عمل‌نكردن دولت به پرداخت بدهي معوق 100ميليارد توماني سال گذشته يارانه شير خام و تعيين نرخ 1440توماني اين محصول در سال‌جاري به همراه ضعف نظارت بر توليد و عرضه شير و لبنيات، سناريوي تلخي را رقم زده كه پيامد آن عرضه چندنرخي، افت كمي و كيفي، كاهش شديد مصرف و كمترشدن ظرفيت توليد كارخانه‌هاي شير و لبنيات بوده و توليد‌كنندگان تخلف از استانداردهاي توليد و قيمت‌هاي مصوب اين محصولات را در سايه افزايش هزينه تمام‌شده توليد توجيه مي‌كنند. تازه‌ترين خبرها از بالا گرفتن مناقشه استفاده از روغن پالم در فرآورده‌هاي لبني پرچرب به جاي چربي حيواني بين توليد‌كنندگان شير و لبنيات و دستگاه‌هاي نظارتي حكايت دارد.

پاسكاري توپ تخلف

گزارش سازمان استاندارد مبني بر استفاده يكي از كارخانه‌هاي لبني از روغن گياهي پالم (روغن نوعي نخل گياهي در آفريقا) به جاي چربي حيواني و تأييد وزير بهداشت از انجام اين كار، مناقشه كارخانه‌هاي لبني و دامداران بالا گرفته و هر يك تلاش مي‌كنند تا توپ اين سهل‌انگاري و سوءاستفاده را به زمين ديگري بيندازند.

باوجود تأييد استفاده از اين روغن توسط وزارت بهداشت، برخي كارخانه‌هاي لبني مدعي شدند اين اقدام توسط دامداران صورت گرفته است اما رئيس هيأت مديره انجمن صنفي گاوداران تهران افزودن روغن پالم به شير خام در دامداري‌ها را غيرممكن خوانده و اعلام كرد، كارخانه‌هاي لبني به‌دليل فشار مالي مجبور به استفاده از مواد افزودني هستند. سيداحمد مقدسي گفت: اينكه كارخانه‌هاي لبني مسئوليت كار خود را به گردن دامداران بيندازند به هيچ عنوان صحيح نيست.

واكنش توليدكنندگان شير: وزارت بهداشت برخورد كند

دبير انجمن صنايع لبني در پاسخ به اظهارات وزير بهداشت با بيان اينكه كارخانه متخلفي در توليد شير پرچرب سراغ ندارم خواستار ممانعت فوري وزارت بهداشت از ادامه فعاليت كارخانه متخلف شده است. رضا باكري افزود: پروانه ساخت و توليد مواد غذايي توسط وزارت بهداشت به واحدها داده مي‌شود و حتما وزير بهداشت هم اطلاع دارند كه اگر در بازار شير پرچربي با روغن گياهي يافت شود، توليد آن تخلف و بدون مجوز انجام شده و قانون هم براي زير مجموعه وزير بهداشت تكليف برخورد با اين كار را مشخص كرده است.

کد خبر 267778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha