سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

علی ابراهیمی: با بالا گرفتن مناقشه استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز در تولید شیر و لبنیات، دستگاه‌های ذی‌ربط درگیر متهم‌کردن یکدیگر هستند اما هیچ اقدامی برای جمع‌آوری این فرآورده‌های خطرناک از سطح بازار مصرف صورت نمی‌گیرد.

شیر

دستگاه‌هاي اجرايي در حالي مدعي برخورد با تخلف در توليد و عرضه فرآورده‌هاي لبني غيراستاندارد و خطرناك هستند كه انتشار اخبار عرضه اين محصولات غيراستاندارد موجب سردرگمي مردم در استفاده يا مصرف نكردن شير و لبنيات شده و مردم از فهرست و نام و نشان اقلام لبني غيراستاندارد اطلاعي ندارند. اين موضوع باعث تشديد روند نزولي مصرف شير و لبنيات، زيان بيشتر صنايع لبني و افزايش بي‌اعتمادي به دستگاه‌هاي نظارتي شده است اما هنوز هيچ‌كس مسئوليت توليد اين اقلام را نپذيرفته يا اقدامي براي جمع‌آوري فرآورده‌هاي مذكور و جلوگيري از به خطر افتادن سلامت بيشتر مردم صورت نمي‌گيرد.

فارغ از چگونگي ورود ناخالصي به شير و لبنيات، قصور وزارت جهادكشاورزي در نظارت بر توليد و عرضه شيرخام، سازمان استاندارد و معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت با كوتاهي در وظايف ذاتي خود براي نظارت بر توليد و عرضه اين اقلام، كارخانه‌هاي لبني به‌دليل عدم‌كنترل شير خام دريافتي از دامداران و بسياري ديگر از مدعيان كنوني برخورد با اين تخلف مشهود است اما هيچ‌كس مسئوليت كوتاهي خود در شكل‌گيري اين تخلف و به خطر افتادن سلامت مردم را نمي‌پذيرد.

روز گذشته وزير جهادكشاورزي از برنامه مشترك با وزارت بهداشت براي كاهش مصرف روغن پالم خبر داد و اعلام كرد، اگر اثبات شود هر واحد توليدي به شكل غيرمجاز از روغن پالم در شير پرچرب استفاده كرده، طبق قانون و توسط مراجع ذي‌ربط پيگيري و با آنها برخورد مي‌شود.

سازمان استاندارد نيز به‌عنوان يكي از متوليان اصلي نظارت بر كيفيت و كميت شير و لبنيات با اعلام دير‌هنگام معرفي يك واحد لبني متخلف به دادگاه كه سال گذشته در توليد ماست 30و 5درصد خود از روغن پالم استفاده كرده سياست فرار به جلو را اتخاذ كرده است.

اين سازمان با شكستن روزه سكوت بر ممنوعيت استفاده از روغن پالم در اغلب فرآورده‌هاي لبني تأكيد كرده و از اعلام نتايج بررسي نمونه‌برداري فرآورده‌هاي لبني از سطح بازار تا پايان هفته آينده خبر داده است.

کد خبر 267899

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha