سه‌شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

رژیم صهیونیستی پس از یک ماه مقاومت غزه سرانجام مجبور شد نیروهایش را از این باریکه خارج کند اما برای این رژیم غیر از دست‌های خونین در مقابل چشم‌جهان، حالا موجی از خشم افکار عمومی مردم کشورهای مختلف باقی مانده که رهبران سیاسی کشورهای شریک و هم‌پیمان این رژیم را هم به واکنش واداشته‌است.

سران اروپا

در انگليس تظاهرات مختلف مردمي در حمايت از غزه حالا باعث شده تا صداي اعتراض‌ها به انفعال اين كشور در مقابل جنايات رژيم صهيونيستي به داخل دولت كشيده شود و يك مقام ارشد اين كشور استعفا كند. بارونس سعيده وارثي، از معاونان ارشد وزارت امور خارجه انگليس  خبر استعفاي خود را در اعتراض به سياست‌هاي دولت انگليس در قبال بحران غزه اعلام كرد.

اين مقام ارشد دولت انگليس و از متحدان نزديك ديويد كامرون در نامه استعفاي خودش تأكيد كرده كه سياست‌هاي دولت انگليس در قبال غزه «غيرقابل دفاع» است. سعيده وارثي كه اصليتي پاكستاني دارد، از سال2010 در كابينه انگليس حضور داشته است. اين خانم وكيل عضو مجلس اعيان انگليس است و پيش از اين رئيس اداري حزب محافظه‌كار بوده است. سعيده وارثي در طول هفته‌هاي گذشته به‌شدت از سياست‌هاي ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس در قبال غزه انتقاد كرده بود. به‌دنبال استعفاي او نيك كلگ، معاون نخست‌وزير انگليس وجود اختلاف نظر بر سر بحران غزه در دولت را تأييد كرد.

ارشدترين مقام مسلمان حزب محافظه‌كار انگليس در نامه استعفاي خود اعلام كرده كه ديگر نمي‌تواند از سياست‌هاي دولت انگليس در اين رابطه حمايت كند. وي گفته است كه فعاليتش در دولت بايد طوري باشد كه بتواند وجداني آسوده داشته باشد. نخست‌وزير انگليس از اين استعفا ابراز تأسف كرده و گفته است كه انگليس خواستار آتش‌بس سريع و بدون پيش‌شرط در غزه است.

وزير مشاور خارجه از حزب كارگر هم در واكنش به اين استعفا، آن را مايه تأسف خوانده و اعلام كرده كه قضاوت نادرست دولت درباره بحران غزه باعث شده كه يك فرد توانا مجبور به ترك دولت شود. فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهور فرانسه هم كه به‌خاطر مواضع دولت اين كشور در قبال غزه با اعتراض گسترده مردمي روبه‌روست، در يك تغيير موضع آشكار نسبت به گذشته براي نخستين‌بار كشتار رژيم صهيونيستي در نوار غزه را «قتل‌عام» توصيف كرد. لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه هم در بيانيه‌اي با اشاره به دوستي و نزديكي ميان فرانسه و رژيم صهيونيستي اعلام كرد كه اقدامات رژيم اسرائيل، توجيه‌كننده كشتار غيرنظاميان نيست.

وي همچنين اين پرسش را مطرح كرد كه براي توقف آنچه مي‌توان قتل عام در غزه ناميد، چند نفر ديگر بايد كشته شوند؟ اين تغيير موضع از سوي مقام‌هاي فرانسه كه رابطه نزديكي با رژيم صهيونيستي دارند، براي مقام‌هاي اسرائيل بسيار گران خواهد بود. علاوه بر اين به‌صورت عملي دوستان رژيم صهيونيستي هم مجبور به واكنش شده‌اند. با گسترش اعتراض‌هاي مردمي و فشار افكار عمومي، ديويد كامرون، نخست‌وزير انگليس اعلام كرده كه مجوزهاي فروش تسليحات و تجهيزات نظامي به اسرائيل مورد بازبيني قرار خواهد گرفت.

به‌تازگي روزنامه اينديپندنت در گزارشي اعلام كرده بود با ادامه فروش تسليحات كشتار مردم غزه با استفاده از تجهيزات ساخت انگليس صورت مي‌گيرد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، دولت انگليس از سال2010 مجوزهاي فروش تسليحات به رژيم صهيونيستي را بالغ بر 71ميليون دلار صادر كرده است. سخنگوي نخست‌وزير انگليس حالا اعلام كرده كه همه مجوزهاي فروش تسليحات به اسرائيل مورد بازبيني قرار خواهند گرفت؛ اين به‌معناي تعليق صادرات تسليحات به اسرائيل محسوب مي‌شود. دولت اسپانيا هم اعلام كرده كه فروش تسليحات به اسرائيل را متوقف مي‌كند. روزنامه ال‌پاييس اسپانيا با گزارش اين مسئله اعلام كرد كه اين تصميم براي دادن يك هشدار به اسرائيل بوده است.

آتش‌بس 3 روزه

با اعلام آغاز آتش‌بس 3 روزه در غزه از 8صبح ديروز، رژيم صهيونيستي اعلام كرده كه همه سربازان خود را از اين منطقه خارج كرده است. توافق آتش‌بس در بيست و نهمين روز حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه اجرايي شده است. تاكنون حدود 1900فلسطيني در حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه به شهادت رسيده‌اند.

کد خبر 267898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha