همشهری آنلاین: درپی تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه نوار غزه و کشتار کودکان و زنان فلسطینی،افکار عمومی در اروپا و آمریکا با محکومیت اعمال وحشیانه این رژیم ، خواستار واکنش جدی مجامع بین المللی برای جلوگیری از کشتارهای بیرحمانه رژیم اشغالگر قدس شده است.

 انزوای رژیم صهیونیستی در افکار عمومی اروپا و آمریکا

به گزارش ايرنا، نشریه اکونومیست از نخستین روزهای حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه مردم در کشورهای اروپایی به این جنایات واکنش نشان دادند. این اقدام مردمی در حمایت از ساکنان غزه، دولتمردان و مقام های اتحادیه اروپا را که روزها در برابر این فجایع سکوت کرده بودند، به اظهار نظر و حتی در برخی موارد محکوم کردن کشتار غیر نظامیان واداشت.

خیابان های کشورهای اروپایی از آنتورپ در بلژیک تا ورشو در لهستان، پاریس و فرانکفورت هر روز عرصه تظاهرات ضداسرائیلی و انتقاد از حمله تل آویو به نوار غزه است.

در فرانسه که بیشترین شمار یهودیان در اروپا را در خود جا داده است، نه تنها احساسات ضداسرائیلی بلکه احساسات ضدیهودی اوج گرفته و حمله به اماکن یهودی افزایش یافته است. حتی در اسلو نیز مقام ها تصمیم گرفتند موزه یهودیان را تعطیل کنند.

موج اعلام انزجار از صهیونیست ها در شبکه های اجتماعی نیز با تشکیل صفحه هایی ویژه، انتشار پیام های ضدیهودی و افزایش معنی دار آن ها در این شبکه ها مشهود است. در همین روزها اخباری نیز در مورد حمله به یهودیان در خیابان های برلین منتشر شد.

یقینا بروز احساسات ضداسرائیلی در اروپا تنها شامل تظاهرات گسترده و با صدای بلند نمی شود، بسیاری از صاحبنظران در تل آویو باور دارند، دیگر نمی توانند به افکار عمومی در اروپا و تا حدی در آمریکا تکیه کنند و جایی که احساسات مردمی هدایت امور را برعهده دارد، سیاستمداران دموکراتیک دیر یا زود باید از افکار عمومی پیروی کنند.

آنها می بینند که شمار فزاینده تظاهرات علیه حمله تل آویو به نوار غزه به مشروعیت زدایی کلی از اسرائیل منجر می شود و آن را به رژیمی یاغی خارج از جامعه بین المللی تبدیل کرده است. تا حدی که همه 40 استاد دانشگاهی که در نشستی در کتابخانه عمومی ˈجورجˈ در ˈمنچسترˈ روز گذشته حاضر شده بودند، شکل گیری رژیم اسرائیل را یک اشتباه تاریخی دانستند.

بر اساس گزارش اکونومیست، نطرسنجی جهانی در چند کشور اروپایی که برای شبکه ˈبی بی سیˈ قبل از حمله فعلی به غزه انجام شده بود، نشان داد دیدگاه های منفی نسبت به اسرائیل در جهان هر روز گسترده تر می شود.

در همین حال مقام های اروپایی نیز نسبت به اعتراضات ضداسرائیلی واکنش نشان می دهند، فرانسه و بلژیک که از بابت تشدید اعتراضات و برهم خوردن نظم عمومی در کشورهای خود نگران بوده اند، برگزاری تظاهرات را ممنوع اعلام کرده و تظاهرکنندگان را دستگیر می کنند، اما بر خلاف این امر و سفر بسیاری از مقام های اروپایی به اراضی اشغالی در هفته های گذشته، دیگر نمی توان تغییر دیدگاه ها نسبت به تل آویو را در اروپا نادیده گرفت.

بعضی دولت های اروپایی نیز انتقادات فراوانی از تل آویو به دلیل سیاست های اشغالگرانه این رژیم مطرح کرده اند. بعد از شکست مذاکرات به اصطلاح صلح اسرائیل و فلسطینی ها در ماه آوریل (فروردین/ اردیبهشت) اتحادیه اروپا به شرکت های اروپایی برای دادوستد با شهرک نشینان و شرکت هایی که به موجب قوانین بین المللی در اراضی غیرقانونی احداث شده اند، هشدار داد.

غیر از اروپا ،در آمریکا نیز احساسات ضداسرائیلی میان جوانان اوج گرفته است و آنها نیز اسرائیل را مسبب دردو رنج ها در نوار غزه می دانند.

نظرسنجی اخیر موسسه افکارسنجی ˈگالوپˈ نشان داد که اکثریت افراد زیر 30 سال آمریکایی اقدامات اسرائیل را در غزه توجیه ناپذیر می دانند. بسیاری از یهودیان آمریکایی لیبرال نیز با توسعه شهرک های یهودی نشین در اراضی اشغالی مخالف هستند.

شماری از یهودی های چپ گرا حتی از این هم فراتر رفته اند و سازمان صدای یهود از جمله گروه های یهودی است که از سیاست تحریم، بایکوت و عدم سرمایه گذاری در اراضی اشغالی حمایت می کند.

رژیم صهیونیستی از 27 روز قبل تا کنون نوار غزه را از زمین، هوا و دریا هدف حملات وحشیانه خود قرار داده است. در این حملات دست کم 1730 نفر به شهادت رسیده اند و بیش از یک چهارم ساکنان غزه بی خانمان شده اند.

نیروهای فلسطینی نیز در واکنش به تجاوزهای رژیم صهیونیستی مواضع این رژیم را هدف حملات خود قرار داده و بر ادامه راه مقاومت تا تحقق کامل حقوق مردم فلسطین تاکید دارند.

کد خبر 267593

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha