همشهری آنلاین: نخست وزیر و وزیر امور خارجه سابق فرانسه با بیان اینکه اقدامات رژیم صهیونیستی تا حد زیادی شبیه تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی است گفت: به هیچ‌وجه توجیهی برای تجاوزهای وحشیانه اسرائیل به غزه وجود ندارد.

دومینیک دوویلپن

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، دومینیک دوویلپن، نخست وزیر و وزیر خارجه سابق فرانسه در مقاله‌ای که با عنوان " در مقابل کشتارهای دسته جمعی در غزه فریاد بزنید" از پاریس خواست تا از اشاعه دروغ‌ها و جانبداری مطلق از رژیم صهیونیستی در حملات ددمنشانه خود علیه نوار غزه دست بردارد.

وی در این مقاله که توسط روزنامه فیگارو فرانسه منتشر شده است از پاریس خواست تا انصاف به خرج داده و با واقعیت کشتارهای دسته‌جمعی رژیم صهیونیستی در غزه به صراحت عمل کند و اذعان کند که تروریسم موجود در فلسطین همان تروریسم سازمان‌یافته‌ای است که توسط رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد.

وی گفت: من این مقاله را می‌نویسم و می‌دانم که فرانسه ارتباطی قوی‌ با امنیت اسرائیل دارد اما نباید وظایفی را که رسما به اسرائیل ابلاغ شده فراموش کند.

دوویلپن با بیان اینکه زمان برای عمل فرا رسیده از پاریس خواست تا وجدان خود را بیدار کرده و درک کند که منافع خود را به صورت بدی فهمیده است و تسلیم صدایی قوی‌تر شده که این امر باعث شده که صدای فرانسه کشته شود.

وی گفت: زمانی که کودکان به عمد کشته می‌شوند فرانسه خواهان خویشتن‌داری شده است. زمانی که این مساله در خصوص تحقیقات بین‌المللی در مورد جنایت‌های جنگی است فرانسه از برخی اقدامات اجتناب می‌کند، اولین واکنش از فرانسه توسط رئیس جمهور و با اعلام حمایت غیرمشروط از سیاست‌های امنیتی اسرائیل بود.

این مقام سابق فرانسه از پاریس خواست تا به این حقیقت اذعان کند که در قوانین بین‌المللی هیچ مصونیتی وجود ندارد که به رژیم صهیونیستی حق ارتکاب کشتار دسته‌جمعی را بدهد.

وی گفت: امنیتی که امروز اسرائیل به دنبال آن است در واقع با صلح و با ملت فلسطین تناقض دارد. نیروهای اسرائیلی به جای آنکه به دنبال صلح مطلوب بگردند علیه غزه یا علیه کرانه باختری دست به عملیات سازمان یافته می‌زنند. این استراتژی هولناک است چرا که ایجاب می کند فلسطینی‌ها عقب مانده باقی بمانند و رنج بکشند و یک دولت نژادپرست نظامی و سلطه طلب کم کم بر اسرائیل حکمفرما شود اقدامات اسرائیل تا حد زیادی شبیه تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی است که همراه با سرکوب گری‌های خشن و ظلم همراه بود. همچنین شبیه اقدامات شرم آور استعمار فرانسه در الجزایر است.

وی افزود: یک حقیقت دیگری وجود دارد که باید آن را با صدای بلند و واضح گفت و آن این است که نمی‌توان مردمی را به دلیل اقدامات برخی متحمل تنبیه گروهی کنیم. مردم فلسطین رنج‌های بسیاری می‌بینند و بدون سرزمین و بدون امید در هراس و وحشت به سر می‌برند. به هیچ وجه هیچ توجیهی برای تجاوزهای وحشیانه اسرائیل علیه غزه وجود ندارد و این اقدامات اسرائیل که روش مجازات و کشتار دسته جمعی در آن در پیش گرفته شده است، شبیه اقدامات سلطه طلبانه و یک جانبه آمریکا است که از قوانین و عرف بین‌الملل پا فراتر گذاشته است. تروریسم موجود در فلسطین اشغالی همان تروریسم سازمان یافته‌ای است که نیروهای اسرائیلی آن را اجرا می‌کنند. تعدادی از افسران و سربازان اسرائیلی نیز به دلیل نقش‌هایی که از آنها خواسته شد دچار اختلالات شخصیتی شده‌اند. من نمی توانم این سخنان را بپذیرم که آنچه در فلسطین رخ می دهد خطر نیست و ممکن است که امور در مناطق دیگر بدتر باشد.

دوویلپن تاکید کرده است: اقدامات خصمانه اسرائیل هیچ طرحی را برای صلح باقی نگذاشته است و هیچ مذاکره کنند‌ه‌ای قادر به تحمیل یک طرح نیست. صلح طلبان به روشی سازمان یافته توسط دولت اسرائیل به حاشیه رانده شدند. آنها تنها زبان زور را می‌فهمند. اسرائیل با وحشی گری خود شریکی را در عرصه بین الملل باقی نگذاشته است و این امر به دلیل طرح‌های صلحی است که دفن شده است. از جمله اقداماتی که باید علیه اسرائیل صورت بگیرد تحریم های اقتصادی هدفمند و ملموس است؛ باید عدالت بین المللی محقق شده و به اسرائیل اجازه ارتکاب جنایت‌های جنگی داده نشود زمان آن فرا رسیده تا به فلسطینی‌ها این حق برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی داده شود.

کد خبر 267489

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha