همشهری آنلاین: کاخ سفید آمریکا در گزارشی درباره پیامدهای اقتصادی تعلل در برخورد با تغییرات آب و هوایی، هشدار داد که تاخیر تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌تواند سالانه ۱۵۰ میلیارد دلار هزینه برای آمریکا داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، کاخ سفید اعلام کرد هر چند به تاخیر انداختن اقدام در این زمینه در کوتاه مدت هزینه‌ها را کاهش می‌دهد، اما تاخیر اقدام برای محدود کردن تاثیرات تغییرات آب و هوا بسیار هزینه‌آور است.

گزارش کاخ سفید می‌افزاید: تاخیر در مواجهه با تغییرات آب و هوا که منجر به گرم شدن زمین به میزان 3 درجه سانتی‌گراد به جای 2 درجه نسبت به دمای پیش از صنعتی شدن بشود، می‌تواند خسارت اقتصادی را به میزان حدود 0.9 درصد از تولید جهانی افزایش دهد که این رقم با در نظر گرفتن تولید ناخالص داخلی سال 2014 آمریکا، معادل نزدیک به 150 میلیارد دلار است.

گزارش کاخ سفید تاکید می‌کند: این زیان هنگفت یک‌باره هم نیست بلکه به دلیل خسارت دائمی ناشی از تغییرات آب و هوایی هر ساله تکرار می‌شود.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که در انتخابات سال 2008، مبارزه با تغییرات آب و هوایی را به عنوان یکی از برنامه‌های خود مطرح کرده بود، با مخالفت نمایندگان کنگره در این زمینه موفق به کار چندانی نشده است.

اوباما اوایل ماه ژوئن برنامه جامعی برای کاهش انتشار گازهای کربنی از نیروگاه‌ها به میزان 30 درصد تا سال 2013 نسبت به سال 2005 ، اعلام کرد.

تغییرات آب و هوا یکی از موضوعات جنجالی در آمریکا است. جمهوری‌خواهان که کنترل مجلس نمایندگان را در دست دارند، با هرگونه قانون جدیدی در این خصوص مخالف هستند و برخی از این افراد حتی اصل وجود پدیده گرم شدن زمین را نیز انکار می‌کنند.

اوباما در سال 2009 وعده داد که تا سال 2010 میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در آمریکا را نسبت به سال 2005 به میزان 17 درصد کاهش دهد.

گزارش کاخ سفید درباره هزینه‌های اقتصادی تعلل در مقابله با پدیده گرم شدن زمین در حالی منتشر می‌شود که اجلاس سران کشورهای جزیره‌ای حوزه اقیانوس آرام روز سه‌شنبه با درخواست از کشورهای توسعه یافته برای اقدام در زمینه مبارزه با تغییرات آب و هوایی، در پالائو (Palau) آغاز شد.

"تامی ریمنگسو" رئیس جمهوری پالائو میزبان اجلاس امسال مجمع جزایر اقیانوس آرام (PIF) در سخنانی گفت که کشورهای جزیره‌ای جهان به وجدان جهان در زمینه موضوعات زیست محیطی تبدیل شده‌اند.

ریمنگسو تاکید کرد که اقیانوس آرام با "آلودگی و ماهی‌گیری بیش از حد" محاصره شده است و این امر موجب شده که 15 کشور عضو مجمع جزایر اقیانوس آرام آسیب‌پذیر شوند زیرا بسیاری از این جزایر تنها یک متر از سطح دریا ارتفاع دارند.

کشور جزیره‌ای پالائو در غرب اقیانوس آرام متشکل از 250 جزیره با 21 هزار نفر جمعیت، با کشورهای اندونزی و فیلیپین مرز دریایی دارد. 

کد خبر 267574

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha