همشهری آنلاین: استیفن والت استاد روابط بین الملل و نظریه پرداز آمریکایی تصریح کرد دولت اوباما از ترس لابی اسرائیلی در مقابل حملات به غزه نمی‌ایستد.

stephen walt

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، استیفن والت استاد روابط بین الملل دانشگاه هاروارد که نظریه‌های او معروف است و نویسنده کتاب "لابی اسرائیل و سیاست خارجی آمریکا" در گفتگو با این شبکه گفت:

آمریکا و اسرائیل روابط گسترده‌ای دارند. اما هر روز هزینه سیاسی این روابط برای آمریکا افزایش می‌یابد. در مواردی شاهد تضاد منافع آشکار آمریکا و اسرائیل هستیم. سه رئیس جمهور اخیر آمریکا از راه حل تشکیل دو کشور مستقل در منطقه حمایت می‌کنند به طوری که فلسطینی‌ها کشور خودشان را داشته باشند. اما گذشت زمان به وضوح نشان می‌دهد دولت بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از چنین طرحی اصلا حمایت نمی‌کند. این اختلاف بین اسرائیل و آمریکا اساسی است. به نظر آمریکا این طرح از نظر راهبردی مطلوب است. اما اسرائیل با این طرح مخالف است. تا زمانی که چنین هدفی تحقق پیدا نکند، شاهد رویدادهایی همانند رویداد چند هفته اخیر در منطقه خواهیم بود. این وضع برای منافع آمریکا نیز بسیار خطرناک است زیرا آمریکا روابط بسیار نزدیکی با اسرائیل دارد. این وضع سبب تقویت تروریسم و اقدامات تروریستی علیه آمریکا می شود. تا زمانی که راه حلی سیاسی برای این مناقشه پیدا نشود، در آینده سبب تشدید مشکلات و اختلافها خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: مسائل سیاسی داخل آمریکا و قدرت گروه‌هایی همانند لابی ایپک بر سیاست‌های واشنگتن درباره اسرائیل تاثیرگذار است. آمریکا اهرم بالقوه فشار بر اسرائیل را دارد اما از این اهرم استفاده نمی کند. همه رؤسای جمهور آمریکا از زمان لیندون جانسون تاکید داشته‌اند که شهرک سازی‌های اسرائیل در جهت منافع اسرائیل یا آمریکا قرار ندارد اما هیچ یک از رؤسای جمهور آمریکا بر اسرائیل فشار وارد نکرده‌اند تا شهرک سازی‌هایش را متوقف کند. همین حالا نیز می‌بینیم که آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد با حق وتوی خودش از اسرائیل در جنگ غزه حمایت می‌کند. دولت آمریکا خودش را از اسرائیل دور نمی‌کند. علت این مسئله نیز حمایت گسترده از اسرائیل در کنگره آمریکا است و دولت اوباما رئیس جمهور آمریکا به خوبی می‌داند که این کار سبب خواهد شد طوفانی سیاسی علیه دولت در داخل آمریکا شکل بگیرد.

کد خبر 267290

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha