جمعه ۱۳ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دوره پژوهشیاری فرا دکتری، دوره‌ای است که دانش‌آموختگان دوره دکتری می‌توانند تا حداکثر سه سال پس از فراغت از تحصیل بدون اینکه تعهد استخدام برای دانشگاه ایجاد کنند، به عنوان پژوهشیار در همکاری با یک دانشیار یا استاد، فعالیت پژوهشی انجام دهند.

ارتقاي كيفيت و كميت پژوهش و ارتقاي علمي دانش‌آموختگان مقطع دكتري از جمله اهداف راه‌اندازي دوره‌هاي پژوهشياري فرادكتري است كه از سال 1386 بر اساس مصوبه شوراي پژوهشي و فناوري دانشگاه شهيد بهشتي و تأييد و تصويب هيئت رئيسه اين دانشگاه، قانونمند شده است.

دوره‌هاي پژوهشياري فرادكتري بر اساس آئين‌نامه اين دوره‌ها، منجر به اخذ مدرك دانشگاهي نمي‌شود اما در انتهاي دوره، گواهي گذراندن اين دوره از سوي معاونت پژوهشي و فناوري دانشگاه صادر مي‌شود.

طول دوره پژوهشياري فرادكتري يكساله بوده و فقط براي يك سال و بر اساس تأييد استاد ناظر قابل تمديد است. همچنين اين دوره در قالب قرارداد پژوهشي يكساله زير نظر استاد ناظر صورت مي‌پذيرد و پژوهشيار به صورت تمام وقت و با هماهنگي و نظارت استاد ناظر به انجام امور پژوهشي مي‌پردازد.

دارا بودن مدرك تخصصي مورد تأييد وزارت علوم، تحقيقات و فناوري يا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي؛ اعلام پذيرش از سوي يك عضو هيئت علمي دانشگاه به عنوان استاد ناظر؛ موافقت دانشكده يا پژوهشكده مربوطه؛ انجام خدمت وظيفه يا داشتن معافيت قانوني از جمله شرايط پذيرش پژوهشيار فرادكتري است.

فرد متقاضي براي پذيرش به عنوان پژوهشيار فرادكتري نبايد بيش از سه سال از اتمام دوره دكتري‌اش گذشته باشد و دانشگاه نيز تعهد استخدامي در قبال پژوهشيار فرادكتري پيدا نمي‌كند اما پژوهشيار حق‌الزحمه دريافت مي‌كند.

حق‌الزحمه پژوهشيار فرادكتري معادل استاديار پايه يك به علاوه فوق‌العاده ويژه است كه پس از تأييد استاد ناظر به صورت ماهانه به وي پرداخت مي‌شود. استاد ناظر نيز يك عضو هيئت علمي رسمي - آزمايشي يا رسمي - قطعي دانشگاه است كه در مرتبه دانشياري به بالا قرار دارد و حداقل راهنمايي يك رساله دكتري را به پايان رسانده باشد.

پژوهشيار فرادكتري مي‌تواند با موافقت استاد ناظر و اعلام نياز دانشكده در هر نيمسال تنها يك درس با حق‌التدريسي معادل استاديار پايه يك، ارائه كند.

منبع : آئين‌نامه دوره فرادكتري دانشگاه شهيدبهشتي

کد خبر 264756

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha