همشهری‌آنلاین: در حالی دولت به‌دنبال رونق بخشیدن به بخش مسکن با ابزارهایی از جمله راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن است که رکود دامنه‌دار این بخش همچنان ادامه دارد و فعالان بازار به همین دلیل از آغاز عقبگرد قیمت‌های مسکن خبر می‌دهند.

مسکن

تسنیم نوشت: بیش از یکسال است که بازار مسکن پس از شوک قیمتی زمستان 91 وارد رکود شده و مصرف‌کنندگان این بخش همچنان در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها برای تامین نیاز خود هستند.

بخش اعظمی از مصرف‌کنندگان به دلیل رشد لجام‌گسیخته قیمت در ماه‌های پایانی سال 91 قدرت خرید خود را از دست داده‌اند و به ناچار نتوانسته‌اند برای خرید خانه اقدام کنند. نبود تقاضای خرید در بازار مسکن نیز شرایطی را به‌وجود آورده تا از میزان ساخت‌وسازها کاسته شده و این بخش رونق آنچنانی نسبت به سال‌های گذشته را نداشته باشد.

دولت به‌دنبال به حرکت در آوردن چرخ‌های مسکن کشور است، وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان متولی مسکن کشور گزینه‌هایی را برای این کار دارد که می‌توان به افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن و همچنین تلاش برای راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و راه‌اندازی صندوق پس‌انداز مسکن در بانک‌ها با هدف انحصار شکنی بانک مسکن در پرداخت تسهیلات اشاره کرد.

در خصوص گزینه اول با توجه به سیاست انقباضی دولت امید چندانی نمی‌رود و به‌طور قطع امسال سقف تسهیلات مسکن که همین دیماه‌ سال گذشته به 35 میلیون تومان افزایش یافت، دستخوش تغییرات نخواهد شد. این گزینه فقط یک طرفدار دارد یعنی پیشنهاد دهنده آن و سایر وزرای اقتصادی دولت یازدهم به همراه رئیس کل بانک مرکزی با افزایش تسهیلات مسکن حداقل در کوتاه مدت مخالف هستند.

وزارت راه و شهرسازی با جدیت تمام به‌دنبال راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان است؛ صندوق‌هایی که در قالب آن هم برای پروژه‌های مسکونی و ساختمانی یک روش برای تامین مالی را ارائه می‌کند و هم این‌که برای متقاضیان مسکن که قدرت پس‌انداز تدریجی دارند روشی برای تامین مسکن فراهم می‌کند.

با وجود وعده‌های فراوان مسئولان وزارت راه و شهرسازی اما تاکنون این صندوق‌ها در استان‌ها راه‌اندازی نشده است. کارشناسان اقتصادی دلیل این خلف وعده را ساختار معیوب صندوق‌های زمین و ساختمان در ایران معرفی می‌کنند.

اما به نظر می‌رسد پیشنهاد راه‌اندازی صندوق‌های پس‌انداز مسکن وزیر راه و شهرسازی که قرار است در قالب آن تا سه برابر سپرده‌گذاری وام پرداخت شود با نظر موافق رئیس کل بانک مرکزی همراه است و تا یکی دو هفته آینده این برنامه دولت برای رونق‌بخشی به بازار مسکن نهایی می‌شود.

نباید فراموش کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت مسکن در ایران 21.49 برابر سطح درآمد سالانه یک خانوار بوده و از این نظر ایران در 120 کشور جهان رتبه 13 را به خود اختصاص داده است. به‌عبارت دیگر یک خانوار ایرانی برای خانه‌دار شدن باید کمی بیش از 21 سال پس‌انداز کند، حال باید دید با راهکارهای کنونی دولت فاصله خانوارهای ایرانی با خانوارهای آمریکایی که فقط درآمدهای حدود 2.5 سال آنها کفاف خرید سرپناه را می‌دهد چقدر کاهش خواهد یافت.

در حالی دولت یازدهم سخت به‌دنبال خروج بخش مسکن از رکود است که این روزها قیمت مسکن روند نزولی به‌خود گرفته و به گفته مشاوران املاک در مقایسه با روزهای آغازین سال 93 قیمت‌ها حدود 5 درصدی کاهش یافته است.

اکبری، یکی از مشاوران املاک محدوده سلسبیل در این‌باره گفت:‌ با توجه به این‌که بازار مسکن مدت‌هاست در رکود به سر می‌برد تقاضا برای خرید تقریبا به صفر رسیده است و مالکان برای فروش ملک خود تخفیف‌های بین 5 تا 10 درصدی ارائه می‌کنند.

وی افزود:‌ البته با این وجود هم کمتر کسی اقدام به خرید می‌کند و بیشتر مراجعات به بنگاه‌ها فقط برای اطلاع از قیمت‌هاست.

وی با بیان این‌که با روند کنونی به نظر می‌رسد بازار مسکن حداقل تا پایان سال در رکود به سر خواهد برد، تصریح کرد: دولت می‌تواند با افزایش تسهیلات مسکن و به تبع آن افزایش قدرت خرید مردم جان دوباره‌ای به بخش مسکن بدهد.

به گزارش تسنیم، در حال حاضر آپارتمان 54 متری نوساز واقع در نواب 150 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و آپارتمانی با همین متراژ در بلوار میرداماد(خیابان ظفر) با تمام امکانات با قیمت 460 میلیون تومان از سوی مالک در فایل فروش قرار گرفته است.

همچنین قیمت یک واحد مسکونی با مساحت60 متر واقع در فردوس غرب 220 میلیون تومان تعیین شده است.واحد 56 متری در خیابان پارسداران 450 میلیون تومان نرخ‌گذاری شده است.

قیمت واحد نوساز 62 متری واقع در مرزداران 270 میلیون تومان تعیین شده و یک واحد آپارتمان 70 متری در خیابان نیروی هوایی 275 میلیون تومان است.

کد خبر 264713

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha