اسدالله افلاکی: دومین نشست ستاد احیای دریاچه ارومیه که با حضور دکتر روحانی، رئیس جمهور برگزار شد به تصویب ۱۰ طرح دیگر برای نجات دریاچه ارومیه اختصاص داشت تا شمار طرح هایی که برای نجات این دریاچه به تصویب رسیده با احتساب ۱۴طرح قبلی به ۲۴ طرح برسد.

دریاچه ارومیه

آنطور كه رضا عرب، سخنگوي ستاد احياي درياچه اروميه به ايرنا گفته است این مصوبات به‌زودي به دستگاه‌ها ابلاغ می‌شود و با تامین اعتبارات مالی، عملیات اجرایی نجات دریاچه ارومیه تا اوایل هفته آینده آغاز مي‌شود.

آخرين وضعيت درياچه اروميه

معاون دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط‌زیست كه دي‌ماه گذشته در گفت‌وگو با همشهري اعلام كرده بود حجم آب دریاچه ارومیه به کمتر از 3میلیارد مترمکعب کاهش یافته و شوري آب كه در شرايط عادي بين 185 تا 200 گرم در ليتر نوسان دارد به 400 گرم افزايش يافته و به حالت فوق اشباع رسيده است روز گذشته به همشهري گفت كه در حال حاضر حجم آب درياچه به حدود 2ميليارد متر مكعب رسيده و مساحت درياچه به حدود 2هزار كيلومتر مربع كاهش يافته است؛ در واقع آنطور كه باقرزاده مي‌گويد مساحت مرطوب درياچه اكنون به حدود 40‌درصد رسيده است. بررسی‌ و اندازه‌گیری شمار زیادی از چاه‌ها در حوضه آبخيز اروميه نشان می‌دهد که آب شور به سمت چاه‌های شیرین اطراف ارومیه در حال پیشروی است. به گفته باقر‌زاده، پیشروی آب شور به سمت چاه‌های آب شیرین افزایش یافته به‌ویژه در سمت غرب دریاچه، آب شور حدود 4/7 کیلومتر به سمت جبهه آب شیرین پیشروی کرده است. در شرق دریاچه این میزان 2/5 کیلومتر بوده و در شمال دریاچه به‌خاطر شیب‌های تند منطقه، آب شور 2تا 2/5 کیلومتر پیش رفته است.

وي درباره دستيابي به شرايط مطلوب درياچه اروميه مي‌گويد كه در شرايط فعلي ارتفاع آب درياچه اروميه از سطح دريا 1270/5 متر است اين درحالي است كه حداقل ارتفاع قابل قبول آب درياچه از سطح دريا 1274/1 متر است . به گفته وي زماني كه آب موجود در مخزن درياچه به 14/7 ميليارد مترمكعب و مساحت درياچه به 4400 كيلومتر مربع برسد درياچه از شرايط بحران خارج مي شود و اين هدفي است كه ستاد احياي درياچه اروميه با اجراي 24 طرح مصوب دنبال مي كند.

مصوبات جديد براي احياي درياچه

اكنون به نظر مي رسد با حضور رئيس جمهور در دومين نشست ستاد احياي درياچه اروميه و تصويب 10 طرح ديگر، احياي درياچه اروميه وارد فاز جديدي شده است به‌ويژه آنكه رئيس جمهور در اين نشست بر مسائل اجتماعی و تاثیر دریاچه بر معیشت مردم تاکید كرده و خواستار مطالعه جدي دست اندركاران ستاد احياي درياچه در اين زمينه شده است.آنطور كه رضا عرب، سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه به ایرنا گفته است بر اساس محاسبات صورت گرفته 10 تا 15 سال زمان برای نجات دریاچه ارومیه تعیین شده است.

به گفته عرب، بخش عمده آب درياچه از جنوب دریاچه و از طريق 4 رودخانه زرینه‌رود، سیمینه رود، گدار چای و مهاباد تامین می‌شود اما آبي كه از طريق زرینه‌رود به درياچه وارد مي‌شود به لحاظ شیب منفی که در مصب دریاچه وجود دارد به قسمت اصلی دریاچه نمی‌رسد و بخش عمده آن تبخیر می‌شود. عرب با اشاره به اینکه 2روش مکمل برای حل این مشکل مصوب شده گفت كه قرار است با احداث یک کانال 4 کیلومتری زرینه‌رود به سیمینه‌رود متصل تا سیلاب‌ها جمع‌آوری شود و در دبی پایین از یک کانال بتنی استفاده شود تا بخشی از آب در شرایط معمول منتقل و به پیکر اصلی رودخانه وارد شود.

احتمال بروز ريزگردهاي نمكي

دومین مصوبه نشست به شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها اختصاص داشت . در حال حاضر، 6 کانون فعال تولید ریزگرد در منطقه وجود دارد و از آنجا كه ممکن است در ماه‌های آینده گرد و غبار و نمک توليد کنند قرار شد با استفاده از روش‌های مختلف بیولوژیکی که به محیط زیست آسیب وارد نکنند تثبیت شوند.

«مطالعه و اجرای برنامه حفاظت اکولوژیکی پارک ملی دریاچه با اولویت قسمت جنوبی با هدف ايجاد یک زیستگاه جدید گیاهی و جانوری»، «مطالعه درباره اثرات بهداشتی، اجتماعی و زیست‌محیطی ناشی از خشک شدن بخشی از دریاچه ارومیه تا زمان احیا و اجرای برنامه پیشگیری کاهش ریسک اثرات احتمالي»، «تهيه برنامه اشتغال معیشت جایگزین در منطقه»، «انجام مطالعات در مورد امکان‌سنجی استفاده از فناوری‌های نوین برای بخش پایش و کاهش تبخیر»، «ایجاد مرکز آینده‌پژوهی در دریاچه ارومیه توسط سازمان حفاظت محیط‌زیست»، «انجام عملیات آبخیزداری به منظور افزایش حجم آب ورودی به دریاچه»، « ایجاد هماهنگی با قوه قضاییه برای تسریع اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های غیر مجاز به ویژه چاه‌هایی که تاثیر زیادی بر آب های سطحی در منطقه دارند» از ديگر مصوبات دومين نشست ستاد احياي درياچه اروميه بود.

اما مصوبه‌اي هم به انتقال آب ارس اختصاص داشت، آنطور كه سخنگوی ستاد احیای دریاچه ارومیه مي گويد در اين نشست مقرر شد مقدار آب جابه‌جا شده در اجرای طرح انتقال آب رودخانه ارس به دریاچه ارومیه بر اساس پروتکل بین کشورهای منطقه و فقط برای نجات دریاچه بررسي شود. این طرح در حال اجرا ست اما قرار است تسریع شود و مقرر شد تا سال 1396 به بهره‌برداری برسد.

 

کد خبر 264422

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha