همشهری آنلاین: قرار است برای احیای دریاچه ارومیه حدود ۵۰۰ میلیون دلار هزینه شود.

به گزارش ایرنا، پایگاه علمی ساینتیست نوشت: قرار است بخش اعظم این هزینه برای مدیریت آب، کاهش آب مصرفی کشاورزان و احیای محیط زیست بومی منطقه صرف شود.

طبق این گزارش، سازمان حفاظت محیط زیست ایران و برنامه توسعه سازمان ملل (UNDP) در ماه مارس، برنامه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه و تالاب‌های اطراف ارائه دادند.

این گزارش حاکی است: کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه با تایید دکتر حسن روحانی رییس جمهوری تشکیل شده است.

این منبع همچنین گزارش داد: بودجه تایید شده برای عملیات نجات این دریاچه در سال اول چهارده تریلیون ریال (بیش از 500 میلیون دلار) است. این هزینه فراتر از مبلغ طرح شده در جلسه مشترک سازمان محیط زیست و UNDP بوده است.

براساس تصمیمات کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، برنامه‌های نجات و احیای این دریاچه قرار است در یک دوره 15 ساله عملیاتی شود.

دریاچه ارومیه یکی از بزرگترین دریاچه های خاورمیانه است که در مدت 14 سال رو به انحطاط رفت. دولت یازدهم با راه‌اندازی کارگروه نجات دریاچه ارومیه، اجرای آن را در اولویت برنامه های خود قرار داده و تاکنون 24 پیشنهاد را برای نجات دریاچه تصویب کرده است و به زودی عملیات اجرایی این مصوبات آغاز می شود.

دریاچه ارومیه یکی از بزرگ‌ترین دریاچه‌های خاورمیانه است و سازمان یونسکو نیز از آن تحت عنوان یکی از مهم‌ترین نواحی محیط زیستی یاد کرده است. با این حال در طول 14 سال گذشته وضعیت این دریاچه رو به وخامت گذاشته است. نیمه جنوبی دریاچه ارومیه در طول این مدت خشک شده است و تعداد زیادی از جانوران زنده بومی آن دریاچه از جمله فلامینگوها، اردک‌ها و مرغان دریایی مجبور به مهاجرت شده‌اند و تعداد آن‌ها کاهش یافته است.

در این گزارش دو عامل خشکسالی سال 1998 میلادی و حفر چاه‌های زیرزمینی بیش از حد که میزان آن از چند هزار در سال 1973 میلادی به بیش از 70 هزار در سال 2005 میلادی افزایش یافته از جمله مهم‌ترین عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه ذکر شده است.

دراین گزارش از سد سازی‌های بی‌رویه نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل اصلی نرسیدن آب به دریاچه ارومیه نام برده شده است.

کد خبر 264969

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha