همشهری آنلاین: معاون ستاد کل نیروهای مسلح کشورمان با اشاره به قرار داشتن اتاق فرماندهی جنگ‌های نیابتی منطقه در کاخ سفید و نقش برخی مجریان منطقه‌ای آن از جمله عربستان، گفت که در صورت اقدام تروریستها از دور یا نزدیک برای تهدید کشورمان، قطعا با گروه‌های تروریستی و حتی حامیان آنها برخورد جدی خواهد شد.

به گزارش فارس، سردار مسعود جزایری روز شنبه در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم درباره اقدامات گروه تروریستی داعش در عراق گفت: بخشی از سر ریز تعدادی از گروه‌های تروریستی که از سالهای قبل در منطقه و به خصوص طی دو سه سال اخیر در سوریه سازماندهی شده بودند، امروزه به نوعی شاهد هستیم که در عراق حضور یافته اند.

  • ارتباط مستقیم تروریسم با هیأت حاکمه آمریکا

وی افزود: حضور تروریستها در عراق را بایستی مبتنی بر برنامه جامعی دانست که توسط قدرتهای مطرح جهانی و وابستگان به آنها طراحی شده است، و در رأس این قدرتها آمریکا قرار دارد. سردار جزایری ادامه داد: مسأله تروریسم با هیأت حاکمه آمریکا ارتباط مستقیمی دارد، و در چارچوب سیاستها و منویات درازمدت، میان مدت و کوتاه مدت رژیم صهیونیستی است.

  • مأموریت اذناب آمریکا در منطقه

سردار جزایری تأکید کرد: در این زمینه متأسفانه بعضی از کشورهای اروپایی و اذناب آمریکا در منطقه هرکدام به شکلی ایفای نقش می کنند، و هریک مأموریتهای جداگانه ای دارند، که طی این سالها در منطقه شاهد آن بوده ایم. وی خاطرنشان کرد: در سوریه بارها ایفای این نقش مشاهده شد، و متأسفانه امروز یکی از کشورهای مهم و دارای تمدن قدیمی، و دارای یک پیشینه ارزشی به نام عراق، دستخوش این اتفاقات ناگوار شده است.

  • ادعای آمریکا درباره حمایت از دولت عراق

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص ادعاهای آمریکا مبنی حمایت از دولت عراق در مقابله با داعش، اظهار داشت: همه اسناد و مدارک و شواهد حاکی از حضور آمریکایی‌ها در رأس تروریسم منطقه است؛ این حضور را ما در لبنان دیدیم، در قضایای مربوط به غزه هم کاملا واضح بود، هم اکنون نیز در افغانستان این حضور به خوبی دیده می شود؛ در سوریه هم بدون تردید باید جنگ تروریستی در این کشور را جنگی نیابتی توسط آمریکا دانست، و در عراق هم همینطور است.

  • مقابله آمریکا با اسلام ناب

وی ادامه داد: علت اصلی این است که در آرمانهای آمریکایی باید جلوی پیشرفت اسلام گرفته شود، در این آرمانها باید جلو رشد اسلامگرایی مبتنی بر آموزه های انقلاب اسلامی و اسلام ناب گرفته شود.

  • مهارتهای شیطانی هیأت حاکمه آمریکا

سردار جزایری اظهار داشت: آمریکایی ها در این کار تبحر دارند و گاهی به صورت وارانه و غیر مستقیم عمل می‌کنند، یعنی در همان لحظه‌ای که در حال خنجر زدن به قلب یک کشور هستند، ممکن است با دست پر از گل است وارد شوند. این کار را باید از جمله مهارتهای شیطانی هیأت حاکمه آمریکا و صهیونیستها به حساب بیاوریم.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: این حضورها (حضور در عراق) اقدامی فریبنده به هدف امتیاز گیری است.

  • سیاست کلان آمریکا در منطقه

سردار جزایری در ادامه گفت: سیاست کلان آمریکایی‌ها، ایجاد خاورمیانه جدید است. آمریکا و صهیونیزم جهانی به اشکال مختلف تلاش می کند تا به اشکال مختلف نقشه خاورمیانه را عوض کند و در چارچوب اهداف خودش قرار دهد؛ بنابراین سعی کرد با یورش به لبنان و غزه و سوریه این اتفاق شکل بگیرد؛ ولی خوشبختانه با مقاومتی که صورت گرفت آمریکایی‌ها در این کار ناکام ماندند، ولی اینبار از عراق شروع کرد و مطمئنا آمریکا در آینده از مناطق دیگر هم وارد خواهد شد.

وی افزود: لذا آمریکا در راستای سیاستهای منطقه ای خودش هرچقدر که بتواند تلاش می کند. این تلاش ممکن است منجر به تخریب زیرساختهای یک یا دو کشور شود و یا منجر به قتل و خون ریزی و کشتار مردم بیگناه شود، ولی آمریکایی ها ابایی از این کار ندارند.

  • ضرورت شناخت تحرکات آمریکا در منطقه

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما مردم منطقه باید دقت لازم را داشته باشیم؛ شناخت تحرکات آمریکا، ابر سرمایه داری جهانی و صهیونیزم بین الملل فوق العاده مهم است، و ما باید درک روشنی از ریشه ها و علل اصلی این گونه تحرکات را داشته باشیم، و به خوبی بفهمیم که گروه‌های تروریستی تکفیری بعثی شبیه داعش، و امثال آنها از کجا آمده اند و این پدیده ها چگونه و با چه پشتوانه ای و چه منابعی و حمایت چه کشورهایی در منطقه شکل گرفته اند، و آبشخور کشورهای حامی گروه های تروریستی در منطقه کجا است؟

  • اتاق فرماندهی جنگهای نیابتی در کاخ سفید است

سردار جزایری خاطرنشان کرد: در اینگونه جنگهای نیابتی مسأله ای بنام هدایت، مدیریت عالی و اتاق فرماندهی و کنترل مرکزی وجود دارد، که ما معتقدیم این در آمریکا و کاخ سفید است.

  • عربستان از مجریان منطقه‌ای این جنگها

سردار جزایری گفت: مجریان منطقه‌ای این جنگها نیز برخی عوامل منطقه‌ای مانند عربستان سعودی هستند.

سردار جزایری افزود: نقش آفرینی کشورهای منطقه در جنگهای نیابتی به شکلها و تاکتیکهای مختلف صورت می گیرد، گاهی از طریق اعزام نیرو، گاهی از طریق سلاح و تجهیزات و گاهی هم از طریق اطلاعات و راه‌های مختلف، نقشها ممکن است در زمانهای مختلف تغییر کند ولی رصد این نقشها کار مشکلی نیست.

سردار جزایری در خصوص اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به عراق در مقابله با تروریسم گفت: جمهوری اسلامی ایران در درجه اول وضعیت منطقه را رصد می‌کند، و این رصد در سوریه و سایر مناطقی که اتفاقات بدی در آنجا روی داد، انجام شد .

سردار جزایری ادامه داد: با توجه به رصد و اشراف اطلاعاتی که بر اوضاع و احوال داریم، نکات استراتژیک خودمان را با مسؤولین این مناطق و کشورها در میان می گذاریم.

  • توانایی دولت و مردم عراق برای مقاومت در برابر تروریسم

وی افزود: در مورد عراق معتقدیم که خوشبختانه با توجه به حضور مردم در عرصه دفاع، و توجه ویژه‌ای که دولت منتخب عراق در زمینه تاکتیکهای دفاعی پیدا کرده است؛ دولت و مردم عراق قادر هستند در برابر این هجمه‌ای که صورت گرفته مقاومت لازم را از خودشان داشته باشند.

سردار جزایری گفت: متأسفانه اتفاقات بدی در ابتدا رخ داد؛ مسأله عراق به ماه ها قبل باز می گردد و زمانی که این گروه تکفیری تروریستی از بخشهایی از سوریه به شمال عراق وارد و مستقر شد و در روزهای اخیر به ناگهان برخی مناطق و استانهای عراق را در اختیار گرفتند.

  • تأثیر نفوذ بیگانه در گسترش تروریسم در عراق

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: اگر به لحاظ نظامی مسأله را بررسی کنیم، اهمیت خاصی برای آن قائل نیستیم؛ ولی تأسف از اینجا است که بایستی اذعان داشته باشیم به نفوذی که متأسفانه صورت گرفته و این نفوذ بیگانه سبب شد که بی توجهی و یا کم توجهی‌هایی صورت بگیرد، لذا این گروه تروریستی داعش توانست بر بخشهایی از مناطق شمالی عراق مستولی شود.

سردار جزایری با اشاره به حضور دولت و مردم عراق در صحنه با توجه به فراخوان‌ها و حضور علمای شیعه و اهل سنت، گفت: مردم عراق حضور یافتند و آمادگی دارند که از کشور و شهرهای خودشان دفاع و بیگانه را بیرون کنند؛ خوشبختانه این اهتمام نزد مردم عراق وجود دارد و آنان روی دشمن شناخت دارند؛ مردم عراق می‌دانند آبشخور کسانیکه به بعضی استانها حمله می کنند و تحت اشغال در می‌آورند، کجا است.

سردار جزایری ادامه داد: این مقاومت (مردم عراق) سبب می شود که تروریستها راهی جز گریز نداشته باشند.

سردار جزایری در خصوص نیاز عراق به کمکهای خارجی به ویژه کمکهای ایران، خاطرنشان کرد: بین دولت عراق و دولت جمهوری اسلامی ایران از گذشته تا امروز مراودات قابل توجهی برقرار بوده است؛ و این مراودات در جنبه های مختلف بوده و ادامه خواهد داشت.

  • کمک قطعی ایران به عراق در صورت اعلام نیاز

معاون ستاد کل نیروهای مسلح افزود: طبیعتا مراودات ما در عرصه های دفاعی، امنیتی و عرصه هایی که کمک می کند به حفظ امنیت و پایداری مرزها بوده و خواهد بود، و چنانچه دولت و مردم عراق در این شرایط احساس نیاز داشته باشند، حتما جمهوری اسلامی ایران به آنها کمک خواهد کرد.

سردار جزایری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران یکی از قربانیان بزرگ ترور و تروریسم است، اظهار داشت: قطعا ما با تروریستها و پدیده تروریسم در منطقه برخورد می کنیم.

  • اجازه حاکم شدن تروریسم بر سوریه و عراق را نمی‌دهیم

سردار جزایری در خصوص خطوط قرمز ایران درباره تحرکات تروریستی در منطقه تأکید کرد: ما در مورد سوریه هم اعلام کردیم که اجازه نمی دهیم کشورهای خارجی و بیگانه ها و تروریستهای وابسته به سرویسهای خارجی بر سوریه حاکم شوند، و اجازه نمی دهیم برخلاف میل مردم دیگران بیایند برای دولت و مردم سوریه تعیین تکلیف کنند؛ قطعا در مورد عراق هم همین رویه را خواهیم داشت.

وی افزود: اینگونه نیست که کشورهای خارجی و بیگانه و کسانی که به این منطقه چشم طمع دارند و به دنبال برپایی نقشه ای جدید برای منطقه هستند بتوانند هر اتفاقی را که بخواهند رقم بزنند؛ بنابراین جمهوری اسلامی ایران قاطعانه اعلام می کند که مخالف هرگونه اقدامات تروریستی است و موافق برقرار حکومت مردم بر مردم و دموکراسی است.

  • ضرورت احترام به رأی مردم عراق

سردار جزایری اظهار داشت: انتخاباتی که اخیرا در عراق شکل گرفت، بایستی محترم شمرده شود و آرای مردم صیانت شود؛ صیانت از آرای مردم یعنی مبارزه و مقابله با تروریستهایی است که به دنبال تجزیه عراق هستند.

  • تجزیه عراق به نفع هیچ کس نیست

سردار جزایری تأکید کرد: تجزیه عراق به نفع هیچ کس نیست، و این امر حتی به نفع کشورهایی که حامی تروریستها هستند، نیست.

  • تروریسم دامن حامیانش را خواهد گرفت

معاون ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: در ابتدای قضایای مربوط به سوریه، ما بر اساس اسناد و مدارکی که در اختیار داشتیم صراحتا و بارها اعلام کردیم که سرریز تروریستها دامن کشورهای صادر کننده را خواهد گرفت.

وی ادامه داد: تردید نداشته باشید که این اتفاق هم در اروپا و هم در آمریکا و هم در سایر کشورهای منطقه که در حال حمایت همه جانبه هستند ، رخ خواهد داد.

  • پیش بینی اتفاقات ناگوار در آینده برای حامیان تروریسم

سردار جزایری تأکید کرد: در آینده شاهد اتفاقات ناگواری در اینگونه کشورها خواهیم بود؛ لیکن تاریخ گواهی خواهد داد؛ که جمهوری اسلامی ایران هشدار لازم را داد.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح اظهار داشت: مطمئنا تروریستهایی که به عراق و سوریه صادر کردند، و تروریستهایی که جان و مال و ناموس مردم را مورد تعرض قرار دارند، برگشت خواهند داشت، و این برگشت دولتهای حامی خودشان را حتما تحت تأثیر قرار خواهد داد.

  • پیشنهاد ابهام برانگیز آمریکا برای همکاری با ایران در عراق

سردار جزایری درباره پیشنهاد آمریکا به ایران برای همکاری در مقابله با تحرکات گروه داعش گفت: این پیشنهاد برای ما خیلی مبهم است. علت ابهام این است که سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد عراق کاملا مشخص است. ما مقابله و مبارزه با تروریسم را یک اصل می دانیم. عدم دخالت بیگانه در کشور عراق را هم یک اصل می دانیم.

وی افزود: ما تجاوزی را که اخیرا صورت گرفته، و دفع آن را خواستاریم.

سردار جزایری تأکید کرد: آمریکایی‌ها به دنبال چه چیزی در منطقه هستند؟ براساس کدهایی که از مقامات آمریکایی در همین قضایای اخیر داریم؛ این برداشت حاصل می شود که آمریکایی‌ها به دنبال بازگشت مجدد به صحنه تصمیم سازی و تصمیم گیری برای عراق هستند.

  • آمریکا به دنبال امتیازات جدید در عراق

وی ادامه داد: برداشت ما این است که آمریکایی ها بدنبال دریافت امتیازات جدیدی در عراق هستند. مهمترین کمکی که آمریکایی ها می‌توانند به این صحنه بکنند، عدم حمایت از تروریست ها و عدم حمایت از کشورهایی است که در منطقه به تروریستها کمک می کنند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اگر آمریکا در این گفتارش صادق است، نیازی به همکاری با جمهوری اسلامی ایران ندارد. این اتفاقی را که عرض کردم، رقم بزند و شواهد آن رؤیت شود، تا در مرحله بعدی تصمیمات جدیدی اتخاذ شود.

سردار جزایری درپاسخ به این سوال که آیا آمریکایی ها برداشت جدید یا تلاش جدیدی برای تدوین دوباره ساختار سیاسی در عراق در راستای تامین منافع خود در منطقه هستند؟ اظهار داشت: همانطور که عرض کردم آنجه که آمریکایی‌ها در جنگ عراق بدنبال آن بودند با حضور مردم و علما از اهل سنت و شیعه و با استقرار یک دولت مردمی نقش برآب شد؛ آمریکایی ها برای عراق نقشه های دراز مدتی در سر داشته، و تلاش می کنند آن نقشه ها را پیاده سازی بکنند.

سردار جزایری ادامه داد: خوشبختانه روند قضایا و جریانات در عراق بعد از جنگ 2003 دچاریک تغییر اساسی شد. همه چیز حاکی از آن است که آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند این تغییر را که درجهت استقلال دولت و ملت عراق است، و درجهت رشد و پویایی و آزادگی جامعه عراق است، مجدد بازگردانند و در ریلی قرار دهند که خودشان می خواهند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح درپاسخ سوالی درباره تاثیر حضور تروریست های داعش در مرز سوریه و عراق و تاثیر آن بر اوضاع میدانی در سوریه و نیاز به وجود یک اتاق عملیات مشترک عراقی و سوری حتی با کمک ایران برای مقابله با این گروه تروریستی گفت: خوشبختانه روند قضایای نظامی در سوریه، همانطور که پیش بینی می شد به نفع دولت و مردم سوریه درحال رقم خوردن است؛ البته دشمن همه تمهیدات خودش را بکار می برد و سعی می کند نیروهایی را که در سوریه دارد، به نوعی به عراق وصل بکند.

سردار جزایری افزود: ما قضایای نظامی سوریه را به نفع دولت و مردم سوریه و روبه جلو می بینم، و مطمئنا ترویست ها چاره ای جز فرار از منطقه و سوریه نخواهند داشت.

وی ادامه داد: به نظر می آید همین تمهیدات نظامی و یک مقابله تمام عیار توسط دولت عراق خواهد توانست نیروهای تروریستی را که از سوریه یا سایر مناطق وارد عراق شده اند؛ در یک حلقه و منگنه قرار دهد، و مطمئنا دولت عراق می تواند به تنهایی از این مشکل عبور کند.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: اطلاعات ما از عراق حاکی از آن است که چنانچه دولت به خوبی و به سرعت نیروهای مردمی را سامان دهد - همان اتفاقی که در سوریه هم روی داد- با کمک ارتش و جامعه اطلاعاتی عراق خواهد توانست انشاء الله این چالش و بحران را با موفقیت پشت سر بگذارد؛ البته بایستی این احتمال را هم داشته باشیم که عراق برای این موفقیت و عبور از بحران، چه بسا که با هزینه هایی مواجه شود. این هزینه ها، هزینه های مادی و معنوی خواهد بود. متاسفانه تروریست ها ودشمن تلاش می کند تا اقدام به (ایجاد) یک زمین سوخته بکنند.

  • پیش بینی از آینده عراق

سردار جزایری در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی از مدت زمان لازم برای رهایی عراق از تروریست های داعش گفت: من فکر می کنم با توجه به حمایت های خارجی که از این جنگ نیابتی تروریستی صورت می گیرد؛ نمی توانیم یک زمان کوتاه را برای دفع این بحران پیش بینی کنیم؛ لذا فکر می‌کنم که دولت و ملت عراق بایستی این آمادگی را درخودشان فراهم بیاورند که با این دشمن وابسته به بیگانه، به خوبی مبارزه کنند. تصور دیگر من این است که اگر عراق بتواند این بحران و چالش را پشت سر بگذارد؛ با یک تجربه گران سنگ از این جنگ نیابتی و این اتفاقات سوء که به عنوان مقدمه این جنگ برایش پیش آمده؛ می تواند روزهای آینده و سالهای آتی را با سرعت بهتر و با هوشیاری و هوشمندی بهتری انشاء الله طی کند.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح درپاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند به عراق در زمینه چگونگی بسیج داوطلبانه مردمی برای مقابله با داعش مشورت دهد؟ گفت: جمهوری اسلامی ایران در مراوداتی که با مسؤولان عراقی داشته و دارد، اعلام کرده که آماده است تا همه تجریبات موفق خودش را در زمینه دفاع در برابر تهاجمات گوناگون که علیه ما صورت گرفته است؛ در اختیار دولت و ملت عراق قرار دهد.

  • نسخه شفابخش مقاومت

وی افزود: اصولا ما معتقد به دفاع همه جانبه و مردمی هستیم. نسخه شفابخش مقاومت، حضور مردم در صحنه و عرصه است. زمانی که مردم در کنار نظامیان در سوریه وارد شدند؛ ناگهان اوضاع سوریه به نفع مقاومت رقم خورد. این اتفاق در عراق هم درحال شکل گیری است. ما فکر می کنیم که عراق می بایستی پیشتر از این بسیج مردمی خود را راه اندازی می کرد. این بسیج اعم از همه اقلیت ها و همه قومیت ها و همه مردم است. این بسیح مسائل شیعه، سنی، کرد، ترکمن و غیره را نمی شناسد بلکه مربوط به آحاد جامعه عراق است.

  • مقاومت مردمی منطقه را بیمه می‌کند

سردار جزایری ادامه داد: حضور مردم و مقاومت مردمی قادر است هر اقدام نظامی تجاوزگرانه را دفع کند. فکر می کنم که با این پدیدهِ مردمی شدن مقاومت در منطقه، ما در سالهای آینده، منطقه را نوعی بیمه می کنیم و اجازه نمی دهیم که هر تحرک نظامی بتواند تاثیرات قابل توجهی به ناگهان از خود بجای بگذارد.

سردار جزایری تأکید کرد: اگر در عراق این مقاومت مردمی سامان داده شده بود؛ قطعا اتفاقاتی که ما بایستی بگوییم که با تاسف در عراق شاهد آن بودیم و هستیم، رخ نمی داد. و اکنون اینگونه نبود که یک گروه اندک تروریستی بتواند بیاید و یک منطقه بزرگ را به اشغال وتصرف خودش در بیاورد و به مال و جان مردم تعدی بکند.

سردار جزایری خاطرنشان کرد: فکر می کنم که عراق در این روند قرار گرفته است.

معاون ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ما حتما به مقاومت منطقه کمک می کنیم، و حتما به مقاومت منطقه هر مشورتی را که لازم باشد ارائه می دهیم، و هرعلم و آگاهی و شناختی را که از پدیده ها داشته باشیم؛ در اختیار دولتها و مردم منطقه قرار می دهیم.

وی تأکید کرد: قطعا کشور برادر و دوست ما عراق، مشورت های ما را خواهد داشت و ما وظیفه خود می دانیم که به مردم و دولت عراق کمک کنیم. مردم عراق اعم از شیعه و سنی مسلمان هستند. ما بایستی وحدت رویه داشته باشیم.

سردار جزایری ادامه داد: ما باید فهم مشخص و روشنی از دشمنی ها داشته باشینم و همه توان خود را روی هم بگذاریم و با دشمن بیگانه و با کسانی که زیر یوغ آنها هستد، مقابله و مبارزه کنیم وانشاء الله آنها را از منطقه خارج کنیم.

  • پاسخ ایران در صورت تهدید ایران از سوی تروریستها

سردار جزایری در خصوص تلاش تروریستهای داعش برای نزدیک شدن به مرزهای جمهوری اسلامی ایران، و پاسخ ایران در صورت تلاش تروریستها از دور یا نزدیک برای تعرض به کشورمان، گفت: قطعا با گروه‌های تروریستی و حتی حامیان آنها برخورد جدی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سؤال که برخورد با این تروریستها و حامیان آنان چگونه خواهد بود و اینکه آیا ممکن است این برخورد در خاک عراق صورت بگیرد ، اظهارداشت: متناسب با شرایط ما تصمیم خواهیم گرفت، ولی برخورد ما قطعی و جدی است؛ در این زمینه کمترین ابهام و تردیدی نداریم، و قطعا اجازه نمی‌دهیم که آنها به مرزهای ما نزدیک شوند، و یا ورود پیدا کنند.

  • دلیل فعال شدن تروریستها در عراق

سردار جزایری خاطرنشان کرد: اتفاقی که در عراق افتاد از روی غفلت بود، و ما معتقدیم که اگر این غفلت صورت نمی گرفت این گروه تکفیری نمی توانست چنین اقدامی رادر عراق رقم بزند.

سردار جزایری ادامه داد: کار این گروه تروریستی تکفیری بیش از آنکه ارزش نظامی داشته باشد، مبتنی بر پشتوانه های پروپاگاندا و تبلیغات و عملیات روانی است.

  • شناختن حامیان تروریستها از طریق شبکه‌های ماهواره ای

وی ادامه داد: شما البته می دانید چه کسانی این زمینه را فراهم آورده اند. شما با رصد و بررسی شبکه های خارجی، حامیان تروریسم را از همین جا به خوبی می توانید پیدا کنید.

سردار جزایری تأکید کرد: شما رسانه های آمریکایی و به خصوص انگلیسی را رصد کنید؛ شبکه بی بی سی را چه بی بی سی انگلیسی، فارسی، عربی و بعضی از شبکه های عربی مانند العربیه و الجزیره را بررسی کنید، ببینید چگونه با این مسئله برخورد کردند؛ حتی آمریکایی ها از لفظ تروریست ها درمورد این جریان وحشی خونخوار دریغ می کنند.

سردار جزایری افزود: تصرفاتی که داعش تکفیری داشت قبل از اینکه اقدام نظامی باشد اقدام مبتنی بر عملیات روانی بود. همه تلاش این بود که این گروه بسیار بزرگ، گسترده و قوی جلوه داده شود؛ و این به لحاظ روانی با رسانه‌ها اتفاق افتاد. با رسانه‌هایی که یک سرشان در آمریکا و انگلیس و یک سرشان در منطقه است.

  • داعش حامیان قابل توجهی دارد

معاون ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: اینگونه نیست که داعش از قدرت نظامی زیادی برخوردار بود یا باشه؛ لیکن باید اذعان داشت که حامیان قابل توجهی دارد، که سرانجام خودشان نیز گرفتار اقدامات تروریستی در سرزمین هایشان خواهند شد.

سردار جزایری ابراز امیدواری کرد با تمهیداتی که برای بغداد و برخی از مناطق عراق به لحاظ نظامی و امنیتی صورت گرفته است؛ تعدی داعش به بغداد ناکام بماند.

  • دولت عراق بر اوضاع مسلط شده است

سردار جزایری ادامه داد: شواهد نظامی حاکی از آن است که خوشبختانه دولت عراق بعد از این غفلت اولیه، بر اوضاع مسلط شده است.

وی گفت: امیدواریم که دولت عراق با کمک مردم، مانع هرگونه پیشروی بیشتر توسط تروریست‌ها شود.

سردار جزایری اظهار داشت: اطلاعات میدانی ما حاکی از آن است که بعد از پیشرفت اولیه اقدامات ضد تروریستی دولت عراق به مرور جواب داده است، و پیشرفت هایی به مرور از سوی دولت، ارتش و مردم عراق در حال انجام است و پیش بینی می کنیم طی روزهای آینده پیشروی ارتش عراق چشمگیر باشد.

سردار جزایری ادامه داد: به مرور ارتش عراق خودش را به سمت شمال سوق خواهد داد و از آن طریق تروریستها را وادار به خروج خواهد کرد.

  • عراق قادر به دفع تجاوز است

سردار جزایری درباره نحوه کمک جمهوری اسلامی ایران به عراق گفت: برداشت عمومی ما این است که خود عراق خود قادر به دفع تجاوز است، اما در عین حال ما برادر مردم عراق هستیم و منتظریم در صورت اعلام نیاز از سوی مقامات عراقی به آنها کمک کنیم، و قطعا از کمک کردن به مردم عراق دریغ نخواهیم کرد.

وی تصریح کرد: بعنوان یک حرکت راهبردی، معتقدیم که مردم عراق بایستی اداره این وضعیت و بحران را با کمک دولت و ارتش عراق برعهده بگیرند، و در عین حال اگر نیازی باشد، جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی و در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد دریغ نخواهد کرد؛ در هر زمینه‌ای که عراق نیاز داشته باشد، حتی هواپیماهای بدون سرنشین. 

کد خبر 264093

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha