همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت که در طول هفته آینده برای برطرف کردن برخی از سوء تفاهم‌ها که موجب طرح استیضاح شده است با نمایندگان مجلس شورای اسلامی رایزنی‌هایی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، دكتر رضا فرجی‌دانا در حاشیه بازدید از برگزاری آزمون سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره اعلام وصول طرح استیضاحش در مجلس شورای اسلامی، گفت: با رایزنی با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، امیدوارم که برخی سوء تفاهم‌ها مرتفع شده و فضای تفاهم بار دیگر حاکم شود تا بتوانیم به ادای وظایف خود ادامه دهیم.

وی افزود: هفته آینده با نمایندگانی که طرح استیضاح کرده‌اند جلساتی خواهم داشت تا سوء تفاهمات برطرف شود. هنوز متن استیضاح را ندیده‌ام و هفته آینده که با دوستان در مجلس جلساتی خواهیم داشت در جریان این مسئله قرار خواهم گرفت.

وزير علوم، تحقيقات و فناوري درباره ظرفیت پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌های سراسری نيز گفت: در مجموع در دانشگاه‌های دولتی و نوبت روزانه (غیر شهریه‌پرداز) 105 هزار نفر و در مجموع 760 هزار نفر ظرفیت کل برای پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های دولتی است.

وی با یادآوری قانون مصوب مجلس شورای اسلامی درباره تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان، ابراز امیدواری کرد كه با استفاده از این طریق جدید که 25 درصد به سوابق تحصیلی منوط می‌شود، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مجری خوبی برای این قانون باشد.

فرجی‌دانا در پاسخ به سوالي درباره حذف کنکور سراسری، خاطرنشان كرد: بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی که سال گذشته تصویب کرده است باید طی پنج سال 85 درصد از پذیرش دانشجو بر اساس سوابق تحصیلی باشد.

وزیر علوم، تحقيقات و فناوري همچنين درباره حذف کنکور در مقطع دکتری نيز اظهار داشت: کنکور دکتری به عنوان آزمونی که یکی از شاخه‌های پذیرش را در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌دهد مطرح است اما اینکه این آزمون چه وزنی باید داشته باشد را باید در صحنه اجرا به آن پاسخ دهیم.

وی افزود: در آزمون دوره دکتری سال جاری، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري 30 درصد از وزن پذیرش دانشجویان دکتری را به کنکور داده است و نتیجه این اقدام باید مورد ارزیابی و تصمیم‌گیری قرار گیرد. اینکه آزمون سنجش حذف شود، مطمئناً این مسئله را دنبال نخواهیم کرد ولی اینکه نوعی غربالگری صورت گیرد و این غربالگری خود دارای چه وزنی باشد، متغیر است.

فرجي‌دانا درباره حمایت مالی از دانشجویان دوره دکتری در طول مدت تحصیل‌شان، گفت: در تلاش جدی هستیم تا منابع مالی برای پشتیبانی از دانشجویان دوره دکتری پس از برگزاری آزمون جامع آنها به صورت یک مقرری ماهانه پرداخت شود.

وی ابراز امیدواری کرد که این طرح به عنوان یکی از راهکارهای کیفیت‌بخشی به دوره دکتری در کنار دیگر اقدامات عملیاتی شود تا خروجی پژوهش مشکلات جامعه را بتواند با پیدا کرده ایده‌ها برطرف کند.

فرجي‌دانا در پاسخ به اینکه آیا این طرح مانند طرح پژوهانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است، گفت: ما اقدامات مشترکی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داریم؛ منابع مالی که پیش از این صرف پژوهانه می‌شده و منابع دیگری که ما از صندوق رفاه و دیگر منابع به دست می‌آوریم در مجموع در قالب یک طرح مشترک برای پشتیبانی از دانشجویان دوره دکتری البته بر اساس عملکردها و دستاوردهای آنها به کار گرفته خواهد شد.

کد خبر 263927

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha