فناوری> پگاه شفتی: مدت‌هاست که دوربین‌ها، دیگر وسیله‌هایی نیستند که روبه‌روی سوژه‌هایشان قرار بگیرند و کلیک، از لبخند آن‌ها عکس بگیرند؛ حالا دوربین‌ها بسیار کاربردی‌تر شده‌اند. در دنیای فناوری، دوربین بخش مهمی از هر ابزاری را تشکیل می‌دهد و خودش را به چشم فناوری تبدیل کرده است.

چشم فناوری

یك دوربین توپی

۱۶سال است كه شركت «آی‌سی ۳۶۰» (Eye See 360) مشغول ساخت دوربین‌های پانوراما برای مصارف نظامی و صنعتی است، اما به تازگی این شركت دوربینی برای مصرف‌كننده‌های عادی هم عرضه كرده است.

این دوربین می‌تواند در یك لحظه عكسی ۳۶۰درجه‌ای از صحنه بگیرد و به كمك ارتباط وای‌فای آن را به مقصد مورد نظر كاربر بفرستد. این دوربین كوچك، فیلم‌برداری هم می‌كند و كاربر می‌تواند آن را هركجا كه می‌خواهد بچسباند: روی كلاه موتورسواری‌اش یا حتی كاپوت ماشین. این دوربین مخصوص كاربران ماجراجو است و می‌تواند هنگام حركت عكس‌های بدون لرزشی ثبت كند كه در نهایت تبدیل به عكس پانوراما می‌شوند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

دوربین آینه‌ای

امروزه دوربین دید عقب در بیش‌تر خودروها وجود دارد و کمک زیادی به راننده می‌كند. اما حالا شرکت نیسان، آینه‌هایی مخصوص وانت‌هایش طراحی کرده که بیش‌تر از این‌که آینه باشند، نام دوربین را باخود یدک می‌کشند. از آن‌جایی که ابعاد بعضی خودروها مثل وانت، قسمتی از دید راننده را از طریق آینه محدود می‌کند، با تعبیه‌ی یک دوربین در پشت و کناره‌ی وانت، راننده می‌تواند تصاویری بسیار باکیفیت از تمام نقاط کور پشت و پهلوی خودرو داشته باشد. تصاویری که تا پیش از این از طریق آینه قابل رؤیت نبود. مثل حیوانات، سطل آشغال‌ها، کودکان و...

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

دوربین بلا

کوآدکوپتر یا چهارباله نام این پهپاد کوچک است. این چهار باله، مجهز به یک دوربین پیشرفته است و می‌تواند از آسمان و زمین برای کاربر عکس و فیلم بگیرد.

جالب این است که این دوربین همراه با این پهپاد پیشرفته برای مصرف‌کننده‌های معمولی مثل من و شما ساخته شده است و برخلاف ظاهر جاسوس مآبانه‌اش برای فعالیت‌های نظامی و فوق سری طراحی نشده است.

با این دوربین هوایی می‌توانید شات‌هایی از هوا با کیفیت عالی بگیرید. قیمت این چهار باله نسبت به بقیه‌ی پهپادها بسیار مقرون به صرفه است و بسته به علاقه و شاخه‌ی کاری کاربر می‌تواند از نمایی مرتفع فیلم یا عکس بگیرد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

دوربین رویین‌تن

شرکت ژاپنی نیکون، همیشه در ارائه‌ی پیشرفته‌ترین دوربین‌ها پیشتاز بوده است. این شرکت ۹۵ساله به‌تازگی دوربین جدیدی وارد بازار کرده است. دوربین جدید، علاوه بر فناوری پیشرفته، سیستم سخت‌افزاری بسیار قوی‌ای نیز دارد. دوربین«آ.دبلیو۱» (AW1) ضدآب، ضد‌ضربه و ضد‌یخ‌زدگی است و می‌تواند عکس‌هایی بی‌نقص با سرعت ۱۵فریم در ثانیه بگیرد. نمایش آهسته و کنترل تصویر زنده از دیگر ویژگی‌های این دوربین است. کاربر می‌تواند تصاویر فول‌اچ‌دی خود را از طریق ارتباط بی‌سیم با گوشی‌های هوشمند به اشتراک بگذارد.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

دوربینی در تخم چشم

در دنیای امروزِ گوگل چه چیزی جالب‌تر از عینک پرسروصدایش است؟ هیچ‌چیز؟

اما یک دوربین که قابلیت نصب در تخم چشم را دارد، شاید بسیار توجه‌برانگیزتر از عینک گوگل باشد.

شركت گوگل، امتیاز ثبت این اختراع را در سال ۲۰۱۲ از آن خودش کرد و هم‌اکنون در حال کار بر روی یک کنتکت لنز داری دوربین است. این لنز که در نگاه اول هیچ فرقی با یک لنز معمولی ندارد، اما در واقع یک دوربین پیشرفته است که در چشم کاربر قرار می‌گیرد و هر آن‌چه را که او می‌بیند، ضبط می‌کند.

یکی از کاربردهای این دستگاه كمك به افراد نابینا است، نه به‌این معنا که آن‌ها را بینا ‌کند، بلکه می‌تواند به جای آن‌ها ببیند و از طریق دیگر دستگاه‌های که حمل می‌کند آن‌ها را از چیزهایی که سر راهشان قرار دارد یا اتفاق‌هایی كه در مسیر آن‌ها رخ می‌دهد، باخبر کند. در دستگاه‌هایی مثل گوشی هوشمند یا تبلت، این دوربین می‌تواند نزدیک‌شدن شخص یا اشخاص دیگر یا وجود مانع یا خیابان و خودرو را به اطلاع شخص نابینا برساند و البته کاملاً مشخص است که یک دوربین مجهز در تخم چشم قادر است چه کارهای خارق‌العاده دیگری هم بکند. دوربینی که از طرفی به یک کامپیوتر متصل می‌شود و می تواند با پلک‌زدنِ کاربر دستورات او را اجرا کند.

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۴۷

کد خبر 263519

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha