همشهری آنلاین: همزمان با سفر نخست‌وزیر ترکیه به فرانسه پیش از حضور احتمالی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری، صدها تن علیه وی در شهر لیون دست به تظاهرات زدند.

تظاهرات علیه اردوغان در فرانسه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان‌دهندگان گفتند: حدود یک هزار تن در این تظاهرات که توسط گروه‌های اقلیت و حامی دموکراسی در نزدیکی دفتر دولت محلی برگزار شده، شرکت داشتند؛ جایی که رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه با مقام‌های منطقه‌ای دیدار کرد.

این در حالی است که پلیس لیون اعلام کرد، حدود 500 معترض در این رویداد شرکت داشتند.

مهمت دمرباش، رئیس مرکز فرهنگی محلی برای جامعه علوی‌ها در لیون گفت: دولت اردوغان دیکتاتور است. دولت آنکارا با سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات صلاح‌آمیز و اقلیت‌ها، دموکراسی را تحقیر می‌کند. عادی نیست که او به فرانسه که کشور حقوق بشر است، بیاید.

اردوغان پیش از حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری اوت سال جاری میلادی ترکیه در حال سفر به کشورهای اروپایی است که شهروندان ترکیه‌ای بسیاری در آن‌ها زندگی می‌کنند.

اردوغان هنگامی‌که در چند روز گذشته به اتریش سفر کرده بود با تظاهرات 10 هزار نفره معترضان در وین مواجه شد.

اردوغان در داخل ترکیه به گرایش‌های دیکتاتوری متهم شده اما همچنان انتظار می‌رود که پیروز انتخابات ریاست جمهوری کشورش باشد. اردوغان قرار است با اعضای جامعه ترکیه در لیون دیدار کند.

اولاند از اردوغان خواست مانع پیوستن جوانان فرانسوی به تروریست‌ها شود

از سوي ديگر رئیس‌جمهوری فرانسه از ترکیه خواست تا اقداماتش را برای جلوگیری از پیوستن جوانان فرانسوی به تروریست‌ها در سوریه و عراق را شدیدتر کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از آژانس خبری دوغان، فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان نشست یک ساعته‌اش با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه گفت: پاریس به دنبال توسعه همکاری نزدیک با آنکارا در خصوص این مساله است.

اردوغان گفت: این حقیقت که ترکیه یکی از مقصد‌های مهم گردشگری است، کنترل این مساله را دشوارتر می‌کند. ترکیه تاکنون 22 جوان فرانسوی را که قصد پیوستن به تروریست‌ها در سراسر مرز را داشتند از کشور اخراج شوند و گمان می‌رود که حدود 200 جوان فرانسوی دیگر در این منطقه وجود دارند.

اردوغان برای شرکت در دهمین سالروز "اتحادیه دموکرات‌های ترکیه‌ای اروپا"، سازمان غیردولتی حامی حزب حاکم عدالت و توسعه به فرانسه سفر کرده است. در این سفر مولود چاوش اوغلو، وزیر اتحادیه اروپای ترکیه، عصمت ییلماز، وزیر دفاع و تعدادی دیگر از مقام‌های ترکیه اردوغان را همراهی می‌کنند.

مساله اوکراین یکی دیگر از موضوعات نشست اولاند و اردوغان بود و این دو مقام درباره امنیت انرژی این قاره و نقش پروژه خط لوله گاز طبیعی "TANAP" که گاز را از جمهوری آذربایجان به غرب ترکیه و اروپا منتقل می‌کند، مذاکره کردند.

کد خبر 263373

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha