جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه به رغم گذشت ۱۵ روز تاکنون خریداری برای نفت اقلیم کردستان پیدا نکرده است.

خرید نفت ترکیه از عراق

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، تارنماری خبری ˈ سامان یولوˈ ترکیه امروز در مطلبی نوشت : به رغم اعلام اینکه نفت بارگیری شده اقلیم کردستان عراق از ترکیه به آلمان و یا ایتالیا فروخته خواهد شد، تاکنون خریداری برای این محموله نفتی پیدا نشده است.

به نوشته این تارنماری خبری ، نفت شمال عراق که با همکاری اقلیم کردستان و ترکیه با وجود مخالف دولت مرکزی بغداد اواخر اردیبهشت ماه از بندر جیهان ترکیه برای فروش در بازارهای جهانی بارگیری شده بود ، تاکنون خریداری برای آن یافت نشده است.

کشتی نفتکش موسوم به ˈ United Leadership) ˈ UCF Aldan) بیستم ماه می گذشته ( 30 اردیبهشت ماه) با بارگیری بیش از یک میلیون بشکه نفت خام شمال عراق قصد عزیمت به آمریکا را داشت که به دریای مدیترانه بازگشت و به رغم اعلام مسوولین ترکیه مبنی بر اینکه نفت یاد شده به آلمان و یا ایتالیا فروخته خواهد شد، کشتی یاد شده در آبهای ساحلی کازابلانکا لنگر انداخته است.

دولت بغداد به این اقدام ترکیه و اقلیم کردستان عراق واکنش نشان داده و اعلام کرد که این ˈسرقتˈ است و علیه خریداران نفت شمال عراق به مراجع قضایی بین المللی اقامه دعوی خواهد کرد.

دولت آمریکا نیز اقدام اقلیم کردستان عراق و ترکیه را در صادرات نفت شمال عراق بدون رضایت دولت مرکزی بغداد را مورد نکوهش قرار داد و اعلام کرد که از این رویکرد حمایت نخواهد کرد.

دولت بغداد در واکنش به اقدام ترکیه در انتقال نفت شمال عراق به بازارهای جهانی، حدود دو ماه است تزریق نفت این کشور به خط لوله نفتی ˈکرکوک به یومورتالیکˈ را متوقف کرده است.

این درحالی است که ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه پیش از این اعلام کرده بود که انتقال روزانه بین 100 تا 120 هزار بشکه نفت از شمال عراق به ترکیه ادامه دارد.

یلدیز با اشاره به اینکه گفت و گوها بین مقامات اربیل و بغداد ادامه دارد، گفت: خط لوله کرکوک - یومورتالیک با ظرفیت انتقال 1.5 میلیون بشکه همچنان خالی است.

ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز گفته است که درآمد حاصل از فروش نفت شمال عراق به حساب بانکی در ترکیه واریز خواهد شد.

کد خبر 261576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha