یکشنبه ۸ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار تصاویر بازرسی از کامیونهایی در ترکیه که گفته می شود حامل تسلیحات برای داعش بوده است، جنجال آفرین شد.

نقشه ترکیه

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، اوایل این هفته، تصاویر ویدئویی تازه ای از حمله سربازان ترکیه به کامیونهای سازمان اطلاعات این کشور منتشر شد. گفته می شود این کامیونها که عازم سوریه بودند، ظاهراً حامل تسلیحات برای نیروهای دولت اسلامی عراق و شام (داعش) بوده‌اند.

خبرنگار شبکه پرس تي وي از استانبول گزارش داد در تصاویر منتشر شده می توان سربازان ترکیه را هنگام متوقف کردن کاروانی از خودروها و کامیونها دید که عازم سوریه هستند. گرچه این حادثه در ماه ژانویه سال 2014 میلادی رخ داده است، تصاویر آن این هفته منتشر شد و خشم و اعتراضهای گسترده را در ترکیه به همراه داشت. حزب جمهوریخواه خلق ترکیه که جناح اصلی مخالف دولت این کشور را تشکیل داده است، اعلام کرد سازمان اطلاعات ترکیه از این کامیون ها برای انتقال مخفیانه تسلیحات به نیروهای تکفیری داعش استفاده کرده است.

ارکان ساکا، استاد دانشگاه بیلگی ترکیه می گوید: « ارتش ترکیه ابتدا متوجه نشد که این خودروها، اطلاعاتی هستند. آنها به شکل دوره ای، خودروها را بازرسی می کنند و گاه نیز انسان های غیرشریف از آنها درخواست هایی می کنند. بنابراین، آنها در جریان بازرسی عادی خود متوجه اسلحه ها شدند و اوضاع از کنترل خارج شد».

ماه گذشته، سیزده نفر از سربازانی که از کامیون ها بازرسی کرده بودند، به جاسوسی متهم شدند. دولت ترکیه از دادستانان و سربازان دخیل در ماجرا به شدت انتقاد و اعلام کرده است کاروان خودروها و پرسنل سازمان اطلاعات این کشور از مصونیت قضایی برخوردار بوده اند.

رجب طیب اردوغان نیز این را نشانه نفوذ اعضای «باند موازی» به نظام قضایی و دستگاه های امنیتی ترکیه دانست. منظور اردوغان از نفوذی ها نیز «جنبش خدمت» (حیزمت) است که زیر نظر فتح الله گولن متحد سابق اردوغان قرار دارد.

«عمر آدیامان» خبرنگار ترک می گوید:«این سازمان موازی قصد دارد چهره اردوغان و رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور را مخدوش کند. آنها می خواهند بگویند دولت ترکیه با القاعده و دیگر گروه های تروریستی ارتباط دارد و به همین خاطر بود که این دسیسه را چیدند».

دولت ترکیه ادعا می کند کامیونها حامل کمک برای ترکمنها در سوریه بوده است، اما حزب مخالف دولت ترکیه وعده داده است اطلاعات بیشتری را درباره کاروانهای خودرو عازم سوریه منتشر کند.

کد خبر 264195

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha