جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین-مهدی تهرانی: برخی گونه‌های سینمایی آنچنان قرابتی با دیگر ژانرها پیدا می‌کنند که شاید بررسی آنها به عنوان یک سینمای مستقل کمی دور از ذهن به نظر برسد. ژانر حادثه‌ای یکی از همین گونه‌های سینمایی است.

تایتانیک

در ژانر حادثه‌ای، ماجرای اصلی و داستان نهایی عمدتا بر محور یک رخداد غیرقابل پیش بینی شکل می‌گیرد. بر این اساس ژانرهایی مانند ترسناک، تاریخی، جنایی، پلیسی، جنگی، جاسوسی و ژانر تعقیب می‌توانند تاحدودی در برگیرنده گونه‌ی حادثه‌ای نیز باشند.

چرا که عمده داستان‌های این نوع سینما همانا پیگیری یک حادثه و تعریف رخدادی است که پیش بینی خاصی برایش متصور نبوده. براین مبنا ژانر حادثه‌ای بهترین مثال از ژانر ترکیبی است.

با اینهمه ژانر حادثه‌ای تا حدودی قواعد خاص خود را نیز دارد. در سینمای حادثه‌ای عنصر تعلیق یا همان سوسپانس برگ برنده است.کارگردان با تزریق سوسپانس کاری می‌کند تا تماشاگر تا انتها و با التهاب داستان فیلم را دنبال کند.

ممکن است در این ماجراها داستانک‌های معمایی نیز وجود داشته باشند.اما هرچه باشد در این نوع سینما هدف اصلی بیان تصویری یک حادثه‌ی معقول یا غیرمعقول است که ابتدا و انتها داشته باشد.

۱۲۷ ساعت فیلمی مربوط به ژانر حادثه ای

گاهی ممکن است این حادثه یک رخداد کوچک و شخصی باشد که برای یک فرد  رخداده است.فیلم ۱۲۷ ساعت که کاندیدای اسکار بهترین فیلم ۲۰۱۱ بود یکی از همین موارد است.

این فیلم  داستانش درباره کوهنوردی به نام آرون رالستون است که با سقوط به اعماق دره‌ای بزرگ دقیقا ۱۲۷ ساعت برای زنده ماندن تلاش کرده بود.شاید این فیلم مثالی سرراست از روی دادن یک حادثه‌ی غیرقابل پیش بینی و پیگیری عواقب آن باشد.

اما در برخی موارد ممکن است حادثه مربوط یه جمع و گروه زیادی از مردم باشد.فیلم‌هایی مربوط به رها شدن ترن از ایستگاه‌های قطار؛ حادثه‌های هوایی مربوط به مشکل پروازی هواپیما و همچنین فیلم‌هایی نظیر تایتانیک که مخاطرات مربوط به مسافران کشتی را نمایش می‌دهد همگی می‌توانند در ژانر حادثه‌ای نیز قرار بگیرند.

فیلم‌های مربوط به اتومبیل رانی و یا ایستگاه‌های مترو و همچنین مکان‌های خاصی که مردم عادی محل ترددشان است نیز می‌توانند لوکیشن اصلی فیلم‌هایی باشند که در ژانر حادثه‌ای داستانشان را تعریف می‌کنند.

بر این اساس ژانر حادثه‌ای با دارا بودن داستانک‌های پرالتهاب و همچنین استفاده از معماها؛ تعقیب و گریز و سرعت بالا بسیار مورد توجه تماشاگران قرار می‌گیرند و سینمای حادثه عمدتا از گونه‌هایی است که فروش بالایی نیز دارد.

آنچه در پی می‌آید ۱۰ نمونه از فیلم‌هایی است که پیش از این در سرویس سینمایی همشهری آنلاین در ژانر حادثه‌ای مورد نقد و تحلیل محتوایی قرار گرفته بودند:

شرح عکس: نمایی از فیلم تایتانیک محصول ۱۹۹۸ ساخته جیمز کامرون؛ فیلمی در ژانر ترکیبی که انگاره‌های حادثه‌ای در آن بسیار پررنگ است.

کد خبر 263131
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha