دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین - مهدی تهرانی: روایت تصویری در سینما بر پایه موضوع و محتوی؛ در باره یک سوژه خاص شکل می‌گیرد.

برتری بورن

بر اساس چنین تعریفی ژانرهای سینمایی به صورت جداگانه شکل گرفته و قواعد خاص هرگونه‌ی سینمایی با ساخت و سازهای فیلمسازان معتبر بوجود آمد.

با گسترش سینما و مهمتر از آن با وامداری مطلق سینما نسبت به ادبیات و گسترش هر چه بیشتر ژانر اقتباس، روایت سینمایی گاهی مجبور به سرو شکل دادن به چندین داستانک متفاوت در یک فیلم شده است.

یعنی ممکن است در یک فیلم هسته‌ی اصلی ماجرا یک جنایت باشد اما در این میان داستانک‌های معمایی و اسرار آمیز نیز به میان بیاید. یا ممکن است یک فیلم اکشن همین ماجراهای معمایی و یا تاریخی و یا حتی ترسناک را همزمان با هم روایت کند.

ژانر ترکیبی به چنین ساخت و سازهایی گفته می‌شود که یا چندین داستان متفاوت را روایت می‌کند و یا اینکه تلفیق چندین ژانر با محوریت یک گونه‌ی سینمایی، کل داستان را تشکیل می‌دهند.

از این رو بسیاری از تولیدات امروزه سینما در ژانر ترکیبی می‌توانند قرار بگیرند. در ذیل ۱۵ نمونه نقد و تحلیل محتوا در باره فیلم های سینمایی متعلق به ژانر ترکیبی را می توانید ببینید که پیش از این در سرویس سینمایی همشهری آنلاین ارائه شده بود:

شرح عکس: نمایی از فیلم "برتری بورن" محصول ۲۰۰۴ که ادامه‌ی فیلم "هویت بورن" محصول ۲۰۰۲ بود. فیلمی که شاید بهترین مثال برای تعریف ژانر ترکیبی باشد. اگرچه محور اصلی داستان و روایت مجموعه فیلم‌های هویت بورن؛ اکشن محض جلوه‌گری می‌کند اما ردپای ژانرهای تریلر، معمایی و ترسناک نیز در آن دیده می‌شود.

کد خبر 258275
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز