چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهرا ن معافیت مالیاتی را قانونی دانست و در اطلاعیه‌ای آوردکه کتاب‌فروشان سراسر کشور همچنان از پرداخت مالیات معاف هستند.

به گزارش همشهری آنلاین دراین اطلاعیه که نسخه‌ای از آن دراختیار همشهری آنلاین قرار گرفته است با  اشاره به برخی خبرها در مطبوعات مبنی بر لغو معافیت مالیاتی کتابفروشان آمده است:

در پی انتشار اخباری مبنی بر عمل نکردن برخی حوزه‌های مالیاتی به توافق صورت گرفته میان وزارت ارشاد و دارایی در معاف کردن کتاب‌فروشی‌ها از پرداخت مالیات، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران اعلام می کند  که معافیت مالیاتی کتاب‌فروشی‌ها منتفی نیست و این مشکل از سوی حوزه‌های تابعه سازمان معافیت مالیاتی به وجود آمده، پس صورت قانونی ندارد. اتحادیه ناشران همچنین تاکید می‌کند تغییری در روند قانون معافیت مالیاتی به وجود نیامده است.

در این بیانیه  همچنین به قوانینی که در این زمینه تصویب شده اشاره شده است و آ‌مده که تمامی کتاب‌فروشان عضو یا غیر عضو اتحادیه در تهران و سراسر کشور از پرداخت مالیات معاف هستند و این معافیت باید در مورد آن‌ها به اجرا در آید
اتحادیه ناشران استنادات خود در این زمینه را چنین آورده است:

1- بر اساس لایحه تقدیمی به مجلس شورای اسلامی در سال 1378 که به لایحه معافیت ناشران و کتابفروشان معروف است.

2- بند ل ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم.

3- دستورالعمل مرتبط با ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم که توسط معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و ریاست سازمان امور مالیاتی کشور امضا شده است.

4- توافق صورت گرفته در سال گذشته بین ارشاد و سازمان که منجر به ارسال لیست 654 کتاب‌فروشی عضو این اتحادیه برای برخورداری از معافیت مالیاتی به حوزه‌های تابعه این سازمان صورت گرفت.
از سوی دیگر حمیدقبادی، مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد در گفت و گویی با خبرگزاری ایبنا درباره اخبار مریوط به مالیات گرفتن از کتابفروشان گفت‌: این دستورالعمل هر دو سال یک بار بازنگری و اجرا می‌شود. مشکل کتاب‌فروشان در تبصره ذیل ماده 2 دستور‌العمل اجرایی بند "ل" ماده 139  قانون مالیات‌های مستقیم است.

قبادی خاطرنشان کرد: سال گذشته نیز نامه‌ای برای سازمان امور مالیاتی کشور ارسال و طی آن درخواست شد تا قانون مذکور را برای تمامی واحدهای کتاب‌فروشی نیز لحاظ کنند.

 وی اضافه کرد:با توجه به این‌که زمان تحویل اظهارنامه مالیاتی پایان تیرماه اعلام شده است، امیدواریم با ارسال این نامه و پی‌گیری‌های صورت گرفته، مشکلات موجود مرتفع شود.

 قبادی گفت: برخی از کتاب‌فروشان تهران و شهرستان‌ها در ارایه اظهارنامه‌های مالیاتی مشکلاتی داشتند که در نامه یاد شده از سازمان امور مالیاتی خواسته‌ایم تا قوانین وضع شده به اجرا درآید.

قبادی همچنین با اشاره به قانون معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی و هنری اظهار داشت: به استناد دستورالعمل اجرایی بند «ل» ماده 139 قانون معافیت‌های مالیاتی که در هیات‌وزیران تصویب شده، کلیه مشاغل فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند.

گزارش همشهری آنلاین حاکیست که برخی از مودیان مالیاتی به دلیل همین ابهامات موجود و نفرستادن نامه ازسوی وزارت ارشاد  در چند نقطه شهر تهران از کتابفروشان تقاضای مالیات کرده‌اند.

کد خبر 26309

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز