همشهری آنلاین: هیات مدیره جدید اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در نخستین گزارش خود ضمن اشاره به معضلات نشر و کتاب چکیده مذاکرات خود با معاون فرهنگی وزیر ارشاد و ریئس اداره کتاب را منتشر کرد.

در این گزارش که نسخه ای از آن دراختیار همشهری آنلاین قرار گرفته با اشاره به طولانی شدن کم سابقه روند صدور مجوز کتاب در حوزه علوم انسانی و پی گیری‌های ناشران از دیدار هیات مدیره با دکتر محسن پرویز خبرداد و آورد: در جلسه مذکور، هیات مدیره ضمن طرح پاره ای از مسائل و مشکلات صنعت نشرکتاب، دو موضوع تسریع روند صدور مجوزچاپ ونشر و معافیت مالیاتی کتابفروشان را از جمله مشکلات مهم ناشران دانست که آقای پرویز در زمینه حل هر دو مسئله قول مساعد دادند.

دراین اطلاعیه به برگزاری دو نشست اعضای هیات مدیره با مدیرکل اداره کتاب و کتابخوانی اشاره شده  و با ارزیابی مثبت از نتایج مذاکرات  آمده است: در نشست دوم که چهار شهریور برگزار شد، به نحوی مبسوط گفت وگوها و مباحثی در دو زمینه سیاست نشر و اقتصاد نشر و اصلاحاتی که در آن باید صورت بگیرد گفت و گو شد.

اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران دستاورد این نشست را در سیاستهای نشر و کتاب ، به خصوص درباره تسریع روند صدور مجوز چاپ و نشر کتاب امیدوار کننده توصیف کرد و به نقل از مدیرکل اداره کتاب آورد که تا پایان مهرماه 85 تمام کتاب‌هایی که در انتظار مجوز مورد رسیدگی قراردادند و نتایج آن به زودی اعلام و صدور مجوز کتاب روز آمد خواهد شد.

این اتحادیه تفسیر خود از اصل 24 قانون اساسی و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را با تفسیرو برداشت آقای حمید زاده از اصول ذی مدخل ( اصول 3، 9 و 24 ) قانون اساسی و مصوبه درباره قانونی بودن ممیزی پیش از چاپ متفاوت ارزیابی کرده و ابراز امیدواری کرد که این گفت و گو ها تداوم یابد و به نتیجه ای مثبت درباره مسائلی چون طرح جایگزین حذف یارانه کاغذ، اصلاح سیاست‌های حمایتی نشر و دیگر مسائل مهم نشر بینجامد .

به نظر این اتحادیه درحوزه اقتصاد نشر به رغم تلاش‌ها وکوشش‌های بسیاری که برای حمایت از رشد توسعه صنعت نشر انجام شده است، هنوزحجم مسایل(اغلب مزمن) ومشکلات انباشته شده بسیار زیاد و رشد این بخش دچار ناپایداری وناموزونی است. لذا اقتصاد نشر همچون کل اقتصاد کشور نیازمند چند اصلاح و تحول بینادی و اساسی است. برای این امر اتحادیه قصددارد بدون شتابزدگی طرح‌های کارشناسی شده ای رابه صورت مرحله ای تهیه و به وزارت ارشاد، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری تهران و سایر نهادها و ارگان‌های ذیربط ارائه دهد تا صنعت نشر در مسیر رشد ، تعالی و توسعه پایدار قرار گیرد.

در انتهای این اطلاعیه هیات مدیره اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران ابراز امیدواری کرده است که بر مبنای رویکردی قانونی و از طریق تعامل مثبت با وزارت ارشاد و سایر نهادهای دولتی ومدنی ذی مدخل به سهم خود در جهت شکوفایی قرهنگ مکتوب و حل ورفع مسایل صنف حرکت کند.

از سوی دیگر جعفر همایی، عضو هیات مدیره و سخنگوی اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران در گفت و گویی با همشهری آنلاین با اشاره به نشست روز شنبه این اتحادیه با مدیر کل مراکز و روابط فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به پرسش حاضران در نشست از آقای حمید زاده  درباره توقف خرید کتاب از ناشران  گفت: آقای حمید زاده گفتند که خرید کتاب ازناشران متوقف نشده است و انجام می شود ، اما نه بر اساس آیین نامه سابق. ما خرید کتاب را براساس حمایت ازناشران، اهل قلم و... انجام نمی دهیم. خرید کتاب بر اساس نیاز کتابخانه های عمومی، مدارس، مساجد، و مراکز تحقیقاتی صورت می‌گیرد.

همایی در پایان گفت که اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از آقای حمید زاده خواست که آیین نامه جدید خرید کتاب و نیز فهرست کتاب‌هایی که دراین مدت خریداری شده است و نیز فهرست کتاب‌های تصویب شده ناشران برای خرید را به طور هفتگی در کتاب هفته اعلام کنند تا ناشران درجریان قراربگیرند که آقای حمید زاده گفت با اعلام فهرست کتاب‌های خریداری شده مخالفتی ندارد.

کد خبر 3016

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز