خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور مشمول معافیت مالیاتی شناخته شدند.

كلاس كنكور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا، مجلس امروز (دوشنبه؛ ۷ بهمن‌ماه) در ادامه بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده، پس از بررسی اقلامی مانند گوشت و طلا و مس، به بندی مربوط به زینک، چاپ و انتشار روزنامه، اعم از کاغذی و الکترونیک، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات پرداخت، که این بند با پیشنهادات مختلفی مواجه بود و الحاقیاتی داشت.
 
سید محمدجواد ابطحی، نماینده مردم خمینی‌شهر و عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی که از موافقان این طرح بود، با منفک دانستن انتشارات موسسات آموزشی و کنکور، عنوان کرد: چرا باید موسسات کمک آموزشی و کنکور از مالیات معاف باشند؟ چه کسی گفته این مافیای حاکم بر کنکور و این موسسات آموزشی که هر دم یک جور تبلیغات می‌کنند. صداوسیمای بیچاره هم به خاطر اینکه بودجه‌اش نارسا است، مجبور است در همه شبکه‌ها آن‌ها ار تبلیغ می‌کند. اصلا ما فرهنگ آموزشگاه، تعلیم و تربیت، همه را از بین برده‌ایم. چرا؟ چه کسانی پشت این قضیه‌اند؟
 
او با انتقاد از سیستم آموزشی در کشور در ادامه گفت: ما دستور گرفته‌ایم و به آموزش‌وپرورش گفته‌ایم این‌ها را قدغن کن، نگذار این کتاب‌ها را در مدارس و دبیرستان‌ها تبلیغ کنند. آن دبیر و معلمی که این کتاب‌ها را تبلیغ و دانش‌اموزان را به گرفتن آن‌ها تشویق می‌کند را به کمیته انظباطی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات معرفی کنید.

نماینده مردم خمینی‌شهر در ادامه، معاف کردن این موسسات را مغایر با  وظایف آموزشی دانست و افزود: حال کار به جایی رسیده که ما با دست خودمان آوانس می‌دهیم که آفرین؛ کار خوبی کردید، باز هم از این کارها بکنید! به موسسات آموزشی بها بدهید که این کتاب‌ها را بیشتر چاپ کنند، فرهنگ جامعه را از بین ببرید... من تعجب می‌کنم بر چه مبنایی دوستان ما در کمیسیون این را استثناء کردند.
 
وی در پایان گفت: حرف و درخواست ما این است که موسسات کمک آموزشی و کنکور از مالیات بر ارزش افزوده معاف نباشند. به عقیده من این حرف درستی است. اینقدر با این کارها بر گرده طبقات محروم فشار وارد نکنید. من فکر نمی‌کنم که کسی هم با این مخالفت داشته باشد.
 
در ادامه اظهارات ابطحی، با اعلام موافقت دولت و کمیسیون آموزش و تحقیقات، این پیشنهاد با حضور ۱۹۷ نفر از نمایندگان مجلس به رای گذاشته شد و نهایتا تصویب شد.

  • حذف خدمات چاپ از معافیت‌های مالیاتی تصویب نشد

در بخش دیگری از مباحث مجلس امروز، علیرضا محجوب، نماینده مردم تهران درباره خدمات چاپ و تخصیص معافیت‌ مالیاتی به آن، پیشنهاد حذف این گروه را داد؛ پیشنهادی که البته تصویب نشد.

او با اشاره به تامین زینک گفت: امروز زینک به یک پدیده لوکس تبدیل شده و عمده چاپ‌های رایج به شکل دیجیتال انجام می‌شود که مراحل و خدمات متفاوتی دارد.
 
وی با اشاره به موارد بمذکور در بند معافیت مالیتی، افزود: خدمات برشمرده شده در این مورد، اکثرا مربوط به خدمات لوکس است، چاپ پوستر ارزش عمومی ندارد. دقت کنید که قانون را با مثال بی‌مورد، پر نکنید. باید اجازه می‌دادیم دستگاه‌های فنی روی مسائل مطالعه کنند و بر اساس نتایج مطالعات آن‌ها ترتیب کار معلوم شود.

محجوب گفت: چاپ، زینک، نشریات و روزنامه‌ها و کتاب، هر کدام موضوعات متفاوتی‌اند. معاف‌کردن همه این موارد از مالیات، تبعیض قائل شدن است در حوزه سایر خدمات کشور. لطفا این بخش از معافیت‌های مالیاتی حذف شود.

  • معافیت مالیاتی چاپ و انتشار روزنامه و کتاب 

در پایان این بخش؛ ‌ نمایندگان در بررسی جزء ۳ بند (ب) ماده ۹ این لایحه با ۱۴۳ رأی موافق، ۱۴ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.
 
براساس جزء ۳ بند (ب) ماده ۹ لایحه مذکور؛ خدمات زینک، چاپ و انتشار، روزنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی، چاپ کتاب، نشریه و خدمات نشر و توزیع آن‌ها و هرگونه تبلیغات در روزنامه‌ها و نشریات به استثنای موسسات کمک آموزشی و کنکور، مشمول معافیت مالیاتی شناخته شدند.

کد خبر 480759

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha