سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۵
۰ نفر

یک شب اجرا نشدن نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» که ابتدا به‌نظر می‌رسید صرفا یک خبر ساده باشد، حالا تبدیل به ماجرایی شده که پای وزیر ارشاد و دادستانی تهران را به عرصه تئاتر باز کرده است.

 داستان  نمایش جدید هادی مرزبان  درفضای  پیش  از انقلاب  اسلامی می‌گذرد.

  علي جنتي از اشكال‌هايي مي‌گويد كه مي‌بايست رفع مي‌شده و بيانيه دادستاني هم بر همين نكته تأكيد مي‌كند؛ اگر تذكرها اعمال شده بود، پرونده قضايي براي نمايش تشكيل نمي‌شد.

اشكال‌هاي جزئي قابل رفع

وزير ارشاد روز يكشنبه در حاشيه حضور در اتاق بازرگاني ايران درباره توقف اجراي نمايش تازه هادي مرزبان گفته بود: بخشي از قوه قضاييه اعتقاد دارد قانونا در هر جايي كه بايد تصميم بگيرد و بيايد، بگيرد، ببندد و توقيف كند. نمايش تانگوي تخم‌مرغ داغ مجوز داشته و مدتي هم اجرا شده اما اشكال‌هايي هم داشت كه مي‌بايست رفع مي‌شد و ما به آنها گفته بوديم رفع كنند. اشكال‌ها جزئي و قابل رفع بود و ما تذكر لازم را داده بوديم اما در اين بين ناگهان با توقيف نمايش مواجه شديم.

دلايل توقف اجرا

به فاصله يك روز از سخنان جنتي، دادستاني تهران اطلاعيه‌اي صادر كرد و به اظهارنظر وزير چنين واكنش نشان داد: در گام اول مسئولان نهادها و سازمان‌هاي متولي اصلي فرهنگ مسئولند و بايد پاسخگوي حوزه فعاليت خود باشند. اگر آنها به وظايفشان عمل كنند نيازي به برخورد قضايي نخواهد بود. توقيف و بازداشت نه‌تنها اختيار بلكه از وظايف مسلم مراجع قضايي است و اقدام قضايي زماني انجام مي‌شود كه مسئولان در انجام وظايف خود مسامحه ‌كنند. در بيانيه روابط عمومي دادستاني تهران درباره روند تشكيل پرونده قضايي براي تانگوي تخم‌مرغ داغ آمده است: بازپرس پرونده پس از مشاهده و بازبيني فيلم اجراي تئاتر و وجود برخي صحنه‌هاي نامناسب، دستور توقف ادامه اجراي آن را صادر كرد و از مفاد اظهارات جناب آقاي جنتي مستفاد مي‌شود كه ايشان به مغايرت برخي صحنه‌هاي نمايش با شئون و موازين اسلامي و عفت عمومي اذعان دارد.

بي‌توجهي به تذكرهاي قبلي

براساس آنچه در بيانيه قوه قضاييه آمده، در برخي صحنه‌هاي نمايش علاوه بر صحنه‌هاي نامناسب، الفاظ ركيك و اظهارات خلاف موازين اسلامي و عفت عمومي به‌كار رفته است. دادستان از باب اجراي وظايف مدعي‌العموم و پيشگيري از وقوع جرم مكلف به جلوگيري از اجراي اين برنامه‌هاست؛ به‌ويژه آنكه طبق اظهار آقاي جنتي به دست‌اندركاران نمايش از سوي وزارت ارشاد اخطار لازم داده شده و ادامه‌ نمايش به همان ترتيب، نشان از بي‌توجهي به تذكر بوده است.

آغاز آرام، ادامه پرماجرا

نمايش تانگوي تخم‌مرغ داغ براساس نمايشنامه‌اي از اكبر رادي از سوم ارديبهشت‌ماه روي صحنه تالار وحدت رفت و تا شامگاه 16خرداد بيش از 30 اجرا (با احتساب تعطيلي روزهاي شنبه و مناسبت‌هاي خاص مذهبي و ملي) داشت. قرار بود اجراي اين نمايش بعد از تعطيلات نيمه خرداد ادامه پيدا كند و با اينكه براي اجراي شامگاه 16خرداد بليت هم فروخته شده بود، خبري از گروه بازيگران روي صحنه تالار وحدت نشد.

از همان زمان، زمزمه‌هاي توقف اجرا تا برطرف شدن برخي مشكل‌هاي شكلي و محتوايي شنيده شد. در اين چند روز، علي نصيريان بازيگر و مرزبان كارگردان تانگوي تخم‌مرغ داغ براي اداي توضيح به دادسرا رفتند. ضمن اينكه نماينده معاونت هنري وزارت ارشاد به‌عنوان متولي تئاتر هم در جلسه حضور داشت و همراه عوامل نمايش اطلاعات مورد نياز را در اختيار
قوه قضاييه قرار دادند.

بلاتكليفي تماشاگران

بسياري از علاقه‌مندان تانگوي تخم‌مرغ داغ از مدت‌ها قبل بليت‌هاي اين نمايش را پيش‌خريد كرده‌اند و در همين چند شب، بليت‌هاي پيش‌فروش‌شده بدون استفاده مانده است. اگر (به گفته وزير ارشاد) مشكل نمايش با رفع چند اشكال جزئي حل‌شدني است، چه بهتر كه اين اصلاحات اعمال و ادامه اجراهاي تانگوي تخم‌مرغ داغ در تالار وحدت از سر گرفته شود. گرچه به‌نظر مي‌رسد اين مشكل با حسن نظر قوه قضاييه و هنرمندان تانگوي تخم‌مرغ داغ به‌زودي برطرف مي‌شود.

 

کد خبر 262137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha