دوشنبه ۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: حسن دولت‌آبادی نویسنده مجموعه ۳۰ جلدی «نمایشنامه های آسان» که برای اجرا و آموزش تئاتر در مدارس نوشته شده است با اشاره به بیان مضامین اخلاقی و آموزشی در این مجموعه عنوان کرد: این کتاب می‌تواند به اجرای تئاترهای خلاق توسط دانش آموزان کمک کند.

نمایش

به گزارش مهر، حسن دولت آبادی مدرس تئاتر و استاد دانشگاه درباره مجموعه کتاب «نمایشنامه های آسان» که توسط وی نوشته شده است، گفت: مجموعه «نمایشنامه‌های آسان» شامل 30 جلد کتاب و در مجموع 150 نمایشنامه می‌شود که نگارش آنها 11 سال طول کشیده است.

پیش از این نشر قطره 10 جلد از این مجموعه را منتشر کرده بود که به چاپ چهارم نیز رسید اما سال گذشته انتشارات سوره مهر هر 30 جلد این مجموعه را با هم منتشر کرد.

وی ادامه داد: آماده سازی این کتاب‌ها که تلاش شده در آن همه گروه های سنی مد نظر قرار گیرند 4 سال به طول انجامیده است.

5 جلد اول این مجموعه برای آموزش در مهدکودک و دبستان ها، 15 جلد برای نوجوانان مقطع متوسطه اول که همان راهنمایی سابق است و 10 جلد دیگر برای نوجوانان مقطع دوم متوسطه طراحی شده است.

دولت آبادی متذکر شد: در نگارش این مجموعه تلاش کرده ام به آنچه که آموزش و پرورش در زمینه تئاتر نیاز دارد توجه کنم.

یکی از نکات مورد توجه در این اثر تفکیک جنسیتی در نمایشنامه‌ها است چون از آنجا که در مدارس کشور ما دختران از پسران جدا هستند نمایشنامه ها به شیوه ای نوشته شده است که بتوان آنها را به شکل تک جنسیتی اجرا کرد.

همچنین مضامین و مفاهیم آموزشی، تربیتی، اخلاقی و دینی در نگارش این مجموعه مد نظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به ویژگی های دیگر این مجموعه کتاب بیان کرد: این نمایشنامه‌ها با توجه به نبود امکانات و زمان در مدارس ایران نوشته شده اند.

چون معمولا در مدارس ما هزینه ای بابت تولید تئاتر تقبل نمی‌شود و معمولا کسی هم برای این کار زمان نمی‌گذارد بنابراین این آثار به شکلی طراحی شده اند که مربی و یا دانش آموزی هم که تا به حال تئاتر کار نکرده، می‌تواند به آسانی نمایشنامه مورد علاقه اش را اجرا کند.

این مدرس دانشگاه درباره بخش های دیگر این مجموعه کتاب‌ها عنوان کرد: هرکدام از این 150 نمایشنامه 4 بخش ضمیمه نیز دارند.

اولین بخش، پیشنهاد بازیگری و کارگردانی برای اجرا است. دومین بخش باز هم طرح پیشنهادی بازیگری و کارگردانی البته برای اجرای عروسکی یک نمایشنامه است.

همچنین شخصیت‌های اصلی و فرعی هر متن به شکل کامل تحلیل و بررسی شده اند و در بخش آخر نیز تم اصلی و فرعی نمایشنامه معرفی شده و بر اساس آن جملات قصاری از بزرگانی چون حضرت رسول (ص) و حضرت علی (ع) و شخصیت‌های جهانی مطرح شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه های حرفه ای هم می‌توانند این متون را اجرا کنند، ادامه داد: خوشبختانه متون این کتاب سالهاست که در حال اجرا است و حتی در جشنواره معلولین در دو سال گذشته نمایشنامه های این کتاب موفق به دریافت جایزه شده اند.

حتی گروهی نیز یکی از نمایشنامه های این کتاب را به کشور اکراین برد و در آنجا اجرا کرد که باعث خوشحالی است.

دولت آبادی با اشاره به اینکه این مجموعه کتاب می‌تواند به شکل غیر مستقیم به آموزش تئاتر در مدارس کمک کند، گفت: در این مجموعه کتاب تلاش شده به شکل غیر مستقیم اجرای یک تئاتر آموزش داده شود.

برای اجرای یک نمایش وسایل و امکاناتی مورد نیاز است که در این مجموعه نحوه اجرای یک اثر نمایشی با استفاده از امکانات اولیه ای که به راحتی قابل دسترس است، توضیح داده شده است.

این ایده ها به دانش آموزان در اجرای یک تئاتر خلاق کمک می‌کند. معتقدم وجود چنین آموزش هایی در مدارس مورد نیاز است و به شناساندن تئاتر و اجرای عملی نمایشنامه ها توسط دانش آموزان کمک فراوانی می‌کند.

وی در پایان صحبت‌هایش درباره مضامینی که در نگارش این مجموعه مد نظر قرار گرفته است، توضیح داد: در مجموعه کتاب «نمایشنامه های آسان» مضامینی چون نقد دروغگویی، وفای به عهد، احترام به والدین، رعایت حقوق همسایه و آموزش های مختلفی که کودکان و خردسالان به آنها نیازمند هستند، مد نظر قرار گرفته است.

همچنین برای نگارش برخی از این نمایشنامه ها از فرهنگ غنی و داستان های ایرانی نیز وام گرفته شده است.

مجموعه 30 جلدی «نمایشنامه‌های آسان» نوشته‌ حسن دولت‌آبادی بعد از كسب امتیاز لازم از دفتر تكنولوژی آموزشی و كمک آموزشی به عنوان كتاب مناسب، وارد سامانه‌ كتابنامه‌ «رشد» شده است.

این مجموعه کتاب با شمارگان 2500 نسخه و با قیمت 450 هزار تومان برای یک دوره 30 جلدی، در سال 92 توسط انتشارات سوره‌ مهر منتشر شد.

کد خبر 263440

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha