ارگ تاریخی راین که پس از ارگ بم عنوان دومین بنای خشتی بزرگ جهان را به‌خود اختصاص داده این روزها شاهد تغییر کاربری برای توسعه گردشگری است اما سرامیک‌شدن کف بخش حاکم‌نشین این قلعه برای تبدیل‌شدن به کافی‌شاپ نگرانی‌هایی را به همراه داشته است.

قلعه تاریخی راین


به گزارش مهر، اين بناي تاريخي در بالاي ليست بازديد گردشگران خارجي از ابنيه تاريخي كرمان قرار دارد. اين بنا در مسير محور گردشگري استان كرمان از شهر كرمان به سمت باغ شاهزاده ماهان، كلوت‌هاي شهداد، ارگ راين و ارگ بم قرار دارد. اين قلعه از دوران ساسانيان در كرمان به‌جاي‌مانده و نقش قابل توجهي در مقابله با تهاجم‌هاي قبايل شرقي و مغول‌ها داشته است.

مهارت خاص مردم راين در آهنگري و به‌خصوص ساخت شمشير و چاقو و تفنگ به‌دليل استفاده از ماده‌اي خاص در آب دادن آنها راين را در كنار اين قلعه مستحكم به سلاح‌هاي كارآمد نيز مجهز كرده بوده و اين قلعه يكي از مستحكم‌ترين بناهاي دفاعي در شرق كشور محسوب مي‌شده است. بر اساس اين گزارش تغيير كاربري در ارگ تاريخي راين با سراميك شدن بخشي از حاكم‌نشيني اين ارگ، سبب شده تا دوستداران ميراث فرهنگي نسبت به اين تخريب‌ها هشدار دهند.

محمد گلاب‌زاده، كرمان‌شناس و محقق بناهاي تاريخي مي‌گويد: ارگ راين يكي از اركان گردشگري استان كرمان است و نقش قابل توجهي در تاريخ استان كرمان و شهر راين داشته است.

کد خبر 262135

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha