ماجرای تخریب بافت تاریخی کرمان سرانجام به مجلس کشیده شد و جواد هروی، رئیس فراکسیون تاریخ و توسعه گردشگری در مجلس از بررسی تخریب‌های انجام شده در بافت تاریخی کرمان در این فراکسیون خبر داد.

بافت تاریخی کرمان

جواد هروي در گفت و گو با خبرگزاري ميراث فرهنگي، اعلام كرد كه مسئولان در رابطه با تخريب برخي مناطق در شهرهاي كهن بي‌توجه هستند كه حاصل آن در برخي شهرهاي كهن نظير كرمان انهدام بستر تاريخي اين شهرهاست. هروي با ابراز تأسف از اينكه برخي تخريب‌هاي صورت‌گرفته با موافقت و كم‌كاري دستگاه‌هاي ذيربط انجام‌شده به اين خبرگزاري گفت: اين اتفاق‌ها درحالي رخ مي‌دهد كه قدمت تاريخي يك كشور به‌وجود آثاري است كه در كهن‌دژها و مناطق تاريخي آن كشور وجود دارد. به گفته وي، همه دستگاه‌هاي مرتبط با سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري بايد نسبت به تخريب بافت تاريخي كرمان توجه بيشتري داشته باشند.

جواد هروي تأكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي بايد به اين تخريب‌ها كه شيوع پيدا كرده‌ و مدام در حال افزايش است توجه بيشتري داشته باشد تا بعد از اين شاهد تخريب بافت تاريخي شهرها نباشيم.

آنطور كه رئيس فراكسيون تاريخ و توسعه گردشگري در مجلس شوراي اسلامي گفته است، تخريب‌هاي صورت‌گرفته در بافت تاريخي كرمان در جلسه فراكسيون تاريخ و توسعه گردشگري و همچنين در جلساتي كه با رياست سازمان ميراث فرهنگي برگزار خواهد شد، بررسي و براي جلوگيري از چنين تخريب‌هايي مذاكره خواهد شد.

ايرج نديمي، سخنگوي فراكسيون گردشگري و ميراث فرهنگي مجلس نيز به خبرگزاري ميراث فرهنگي گفته است كه در نخستين جلسه فراكسيون گردشگري و ميراث فرهنگي مجلس موضوع تخريب بافت تاريخي كرمان پيگيري مي‌شود.

بررسي خسارت‌هاي ناشي از تخريب‌ها

انتشار گزارش‌ها از تخريب بافت تاريخي كرمان، چندي پيش موجب شد تا كارشناسان ميراث فرهنگي به درخواست معاونت ميراث فرهنگي كشور به كرمان اعزام شوند تا ضمن بررسي تخريب‌هاي صورت‌گرفته خسارات ناشي از اين تخريب‌ها را برآورد كنند.تخريب بافت تاريخي كرمان بيش از يك‌ماه است كه در سكوت خبري ادامه دارد و اكنون رئيس فراكسيون تاريخ و توسعه گردشگري مجلس گفته است كه ماجراي تخريب‌ها را در مجلس پيگيري مي‌كند.

معاون ميراث‌فرهنگي سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري نيز چندي پيش خبر داد كه مدير و كارشناسان دفتر بافت و محوطه‌هاي تاريخي سازمان ميراث‌فرهنگي را براي بررسي ماجراي تخريب بافت تاريخي آن شهر به استان كرمان اعزام كرده است.

خبرگزاري ميراث فرهنگي پيش از اين اظهارات از گودبرداري‌ به عمق 12متر در حريم كاروانسراي وكيل و محدوده بازار وكيل و همچنين توافق ميراث‌فرهنگي كرمان با شهرداري آن شهر براي تخريب 40خانه در بافت تاريخي كرمان خبر داده بود.

اما محمدحسن طالبيان معاون ميراث فرهنگي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اعلام كرد كه پنجشنبه گذشته سياوش صابري مدير دفتر بافت‌هاي تاريخي سازمان ميراث فرهنگي به‌همراه چند كارشناس براي بررسي وضعيت بافت تاريخي كرمان به آن شهر اعزام شدند.

احتمال ثبت اضطراري بافت تاريخي كرمان

به گفته طالبيان، تمامي اقدامات براي جلوگيري از تخريب‌ بافت تاريخي كرمان پس از اعلام نظر كارشناسان صورت مي‌گيرد.او گفت: اگر كارشناسان وضعيت اين بافت را در معرض خطر اعلام كنند، فعاليت‌ها براي ثبت اضطراري بافت تاريخي كرمان در اولويت قرار مي‌گيرد. آنطور كه در خبرها آمده، تعداد زيادي از خانه‌هاي درون بافت تاريخي كرمان تخريب شده‌اند. فعالان ميراث‌فرهنگي پيش‌تر اعلام كرده بودند كه تخريب بافت تاريخي كرمان با هدف مقابله با مصرف‌كنندگان موادمخدر و جمع‌آوري اراذل و اوباش صورت گرفته است. به گفته فعالان ميراث فرهنگي، احتمال آنكه در ميان خانه‌هاي تخريب‌شده بناهاي واجد ارزش‌هاي تاريخي نيز وجود داشته‌اند، بسيار زياد است.

گفتني است ساخت و سازهاي غيراصولي و استفاده از ماشين‌آلات سنگين براي حفر گودال‌هايي به عمق بيش از 12متر در بافت تاريخي كرمان و در حريم كاروانسراي وكيل و محدوده بازار تاريخي اين شهر موجب آسيب‌هاي جدي به كالبد بازار تاريخي ثبت ملي شده كرمان شده است.

 

کد خبر 266293

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha