زمین در نزدیکی تخت‌جمشید فرونشست. این دومین‌بار در ۲سال اخیر است که این اتفاق در اطراف محوطه تاریخی تخت جمشید مشاهده می‌شود.

فروچاله‌ها، تخت‌جمشید و نقش رستم را می‌بلعند


آنطور كه در خبرگزاري مهر آمده است، طي سال‌هاي اخير خشكسالي‌هاي پياپي باعث شده كه ميزان برداشت آب از سفره‌هاي آب زيرزميني در فارس شدت بيشتري بگيرد و همين امر موجب فرونشست زمين در نقاط مختلف فارس ازجمله در محوطه تاريخي نقش رستم در حوالي شهرستان مرودشت فارس شده است.

فرونشست زمين كه به پديده فروچاله‌ها نيز شهرت دارد اكنون به نزديكي تخت جمشيد رسيده و تصاوير منتشر شده در خبرگزاري ميراث فرهنگي بيانگر آن است كه فروچاله‌ها به نزديكي ديوارهاي محوطه بناي ثبت جهاني شده تخت جمشيد رسيده‌اند.اين پديده همچنين به نوشته خبرگزاري مهر، كارشناسان را نسبت به خطراتي كه در آينده براي عظيم‌ترين بناي سنگي جهان به‌وجود مي‌آيد نگران كرده است.

پروفسور عزت‌الله رئيسي پژوهشگر، زمين شناس و عضو هيأت علمي دانشگاه شيراز در همين رابطه گفته است: محوطه‌هاي ميراث جهاني تخت جمشيد و نقش رستم هويت ملت ايران هستند و بايد در برابر هرگونه خطرات احتمالي، چه در حال و چه در آينده حفظ شوند. يكي از اين خطرات پديده نشست زمين است كه تحت‌تأثير فعاليت‌هاي انساني از قبيل برداشت بي‌رويه آب زيرزميني مي‌تواند رخ دهد.

به گفته پروفسور رئيسي اين پديده طي سال‌هاي 1386تا 1388در منطقه نقش رستم تا روستاي شول اتفاق افتاده و اثرات نشست زمين در امتداد كوه حسين از نقش رستم تا روستاي شول مشخص است و مقدار نشست بين 2تا 30سانتي متر تغيير مي‌كند.

پروفسور رئيسي افت شديد 10تا 15متري سطح آب زيرزميني و بروز خشكسالي شديد سال‌هاي اخير را عامل نشست زمين در محوطه نقش رستم و حتي ترك‌خوردگي ديوارها و سقف برخي منازل مسكوني در روستاي شول اعلام كرد.

به گفته او در سال‌هاي اخير در محدوده تخت جمشيد نشست زمين رخ نداده بود اما افت سطح آب زيرزميني در سال 1391نمايانگر شد و در فاصله 200متري از صفه اصلي تخت‌جمشيد شكافي موازي با صفه به طول 150تا 200متر، عرض و عمق يك متر نمايان شد.

آنطور كه اين استاد دانشگاه گفته است، تنها راه جلوگيري از نشست زمين، جلوگيري از افت سطح آب‌هاي زيرزميني است كه مستلزم مسدود كردن چاه‌هاي غيرمجاز، نصب كنتور هوشمند براي كنترل برداشت آب، افزايش راندمان آبياري، عدم‌حفر چاه جديد و جلوگيري از كف شكني چاه‌هاي موجود است.

پروفسور رئيسي مي‌گويد: براساس مطالعه انجام شده به‌دليل وجود آهك زير آبرفت، بر اثر برداشت طولاني مدت آب از چاه‌ها، احتمال رخداد آب فروچاله نيز وجود دارد كه خطر احتمالي ديگري براي تخت‌جمشيد و نقش رستم در آينده است.گفته مي‌شود در سال‌هاي 1343تاكنون تعداد چاه‌هاي برداشت آب در محدوده حريم تخت‌جمشيد و نقش رستم افزايش قابل‌توجهي يافته و درصورت تداوم اين روند، پديده آب فروچاله نمايان مي‌شود.

کد خبر 262591

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha