پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: محققان یکی از کاربردهای تخت‌جمشید را برگزاری جشن نوروز در آن دانسته‌اند.

تخت جمشید

مي‏گويند جمشيد پادشاه افسانه‏‌اي ايران امر کرد تا تختي از عاج و ساج برايش بسازند و آن را با ديبا مفروش کنند.

سپس به ديوان دستور داد تا او را سوار بر شانه‏‌هايشان به ميان آسمان ببرند. روزي که جمشيد به آسمان رفت روز اورمزد از ماه فروردين و اول بهار بود.

مردمان که از خواب زمستان بيدار شده بودند، ناگهان در آسمان دو خورشيد تابان ديدند و سر به کرنش فرو آوردند و آن روز را به سبب طلوع دو خورشيد، نوروز ناميدند. داستانهاي قديمي زيادي براي پيدايش جشن اول بهار در ايران وجود دارد.

اين جشن كه بزرگترين جشن زنده به‌جامانده از روزگار باستان است، به صورت مشترك با شش كشور و به سرپرستي ايران، به ثبت جهاني رسيده است.

حالا نوروز جشني است ثبت شده بهنام كشورهاي ايران، آذربايجان، هند، قرقيزستان، پاكستان، تركيه و ازبكستان؛ جشني بيكران كه به همين مرزهاي ثبت شده خلاصه نميشود و تا كشورهايي چون افغانستان، تركمنستان و غيره هم مي رسد که نتوانستند در اين پرونده شرکت کنند.

محققان يكي از كاربردهاي تخت‌جمشيد را برگزاري جشن نوروز در آن دانسته‌اند. طبق يافته‌هاي باستان‌شناسان، در زمان ساخت اين مجموعه بنا، احتمالا جشن نوروز در اين منطقه رواج نداشته است.

اما به گفته برخي كارشناسان، بررسي نقش‌نگاره هاي تخت‌جمشيد نشان می دهد که این جشن در حضور شاه و در این بنای ارزشمند برگزار می شده است .

نويسنده: نسيبه فضل اللهي/عكس: هاتف همايي
منبع:همشهري سرزمين من

کد خبر 289664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha