انتشار گزارشی با عنوان «فروچاله‌ها نقش رستم و تخت جمشید را می‌بلعند» مورخ ۲۵خردادماه گذشته در صفحه ۷روزنامه همشهری و درج آن در همشهری آنلاین موجب شد تا سازمان میراث فرهنگی با انتشار توضیحاتی با هدف تنویر افکار عمومی اعلام کند که هیچ خطری تخت جمشید و نقش رستم را تهدید نمی‌کند.


در توضيح سازمان ميراث فرهنگي به اين گزارش كه در آن به نقل از يك زمين شناس از گسترده‌تر شدن پديده فروچاله‌ها در كنار تخت‌جمشيد و نقش رستم به‌دليل كاسته شدن از حجم سفره‌هاي آب زيرزميني اشاره شده بود خطاب به مديرمسئول روزنامه همشهري آمده است: «به‌رغم برخي اظهارات منتشر شده در رسانه‌ها، در حال حاضر هيچ خطري تخت جمشيد و نقش رستم را تهديد نمي‌كند و شكاف‌هاي ايجاد شده در نزديكي نقش رستم به 2سال قبل بازمي‌گردد و تاكنون تغييري در اين شكاف‌ها مشاهده نشده است.

در توضيح سازمان ميراث فرهنگي به اين گزارش آمده است: طي سال‌هاي گذشته مطالعات گسترده‌اي با همكاري اداره كل ميراث فرهنگي استان فارس و دانشگاه شيراز درخصوص اين پديده (فروچاله‌ها) انجام شد و مقرر شد نتايج اين مطالعات به‌صورت عملياتي در دستور كار نهادها و دستگاه‌هاي مرتبط قرار بگيرد تا مانع گسترش احتمالي اين رخداد شود.

براساس توضيح سازمان ميراث فرهنگي، نتايج مطالعات نشان مي‌دهد كه افت شديد سطح آب‌هاي زيرزميني در منطقه طي سال‌هاي 86تا 88همزمان با بروز خشكسالي رخ داده و چنين خشكسالي‌اي در 50سال گذشته بي‌سابقه بوده است.

سازمان ميراث فرهنگي در توضيحات خود درباره گزارش منتشر شده در روزنامه همشهري آورده است: هر چند در تخت جمشيد هيچ‌گونه درز و شكافي مشاهده نشده اما برداشت آب از منابع زيرزميني در طولاني مدت مي‌تواند باعث كاهش پايداري صفه شود.

در توضيح سازمان ميراث فرهنگي همچنين آمده است: در محدوده نقش رستم نيز تا روستاي شول نشست زمين تا حداكثر 30سانتي‌متر مشاهده شده كه علت آن افت سطح آب زيرزميني و ليتولوژي خاص منطقه است. سازمان ميراث فرهنگي با تأكيد براينكه حفر چاه‌هاي عميق در داخل آهك در طولاني مدت باعث ايجاد آبفروچاله‌ها خواهد شد اعلام كرد: در بعضي از چاه‌ها آبرفت ريزدانه روي آهك قرار دارد كه ضروري است هرگونه كف شكني چاه‌هاي موجود يا حفر چاه‌هاي جديد كه انتهاي آن نزديك و يا وارد آهك مي‌شود و همچنين حفر چاه‌هاي جديد يا كف شكني در حريم 1و 2و3منطقه ممنوع اعلام شود.

در توضيحات سازمان ميراث فرهنگي تاكيد شده است: بايد با برگزاري جلسات متعدد بين دستگاه‌هاي مرتبط و ايجاد تعامل لازم به‌منظور بررسي عملياتي كردن مطالعات، ‌اقدامات لازم صورت بگيرد كه البته در اين راستا جلساتي برگزار شده و تداوم آن با حضور همه دستگاه‌ها ضروري است.

کد خبر 264910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha