محمد باریکانی: پنجشنبه شب گذشته یک دستگاه تریلی سنگین که راننده آن مصمم به عبور از زیر سردر تاریخی امین‌الدوله در شمال میدان بهارستان روبه‌روی مسجد تاریخی فخرآباد بود، خسارت‌هایی به در تاریخی تازه مرمت شده سردر باغ امین الدوله وارد کرد.

عبور خسارت‌بار تریلی  از زیر سردر تاریخی باغ امین‌الدوله

يكي از دوستداران ميراث فرهنگي يك گزارش تصويري از گرفتار شدن تريلي سنگين زير سردر تاريخي امين الدوله به روزنامه همشهري ارسال كرده كه در تلفن‌هاي هوشمند قابل مشاهده است.

سردر تاريخي باغ امين الدوله كه در برخي منابع به نخستين پارك احداث شده در پايتخت شهرت يافته و در نقشه ترسيم شده تهران در سال1309 قمري نيز مشاهده مي‌شود حدود 127سال قدمت دارد.

عليخان امين‌الدوله، رجل سياسي دوره قاجار بود و اين باغ وسيع را در شمال شرق تهران داير كرد و اكنون سردر باغ يا پارك امين‌الدوله به همراه چند بناي تاريخي به‌جاي‌مانده از آن دوران در گذر امين‌الدوله پابرجاست. مي‌گويند ناصرالدين شاه قاجار نيز از اين سردر عبور كرده و مشروطه‌خواهان نيز به همين باغ پناهنده شدند. بنيانگذار اين باغ و سردر تاريخي آن با روي كار آمدن مظفرالدين شاه قاجار، صدراعظم ايران شد و فرزندش با دختر مظفرالدين‌شاه ازدواج كرد. عليخان امين الدوله اما بعدها و به‌دليل ناتواني در تهيه مبلغ لازم براي سفر شاه به اروپا، از صدارت دربار ايران عزل شد.

محسن‌خان امين‌الدوله، فرزند او نيز كه با فخرالدوله، دختر مظفرالدين شاه ازدواج كرده بود با به توپ بسته شدن مجلس و فرار گروهي از مشروطه‌خواهان كه از ترس دستگيري به محله امين‌الدوله پناه بردند همچون ميرزا جهانگيرخان صوراسرافيل صاحب روزنامه صوراسرافيل و ملك المتكلمين، از ترس شاه آنها را تسليم دربار كرد. باغ امين‌الدوله ماجراهاي زيادي در تاريخ ايران به‌ويژه در دوران مشروطه به‌خود ديد. اكنون با گذشت 127سال از احداث باغ به‌نظر مي‌رسد اين سردر تاريخي آنطور كه بايد مورد حفاظت قرار نگرفته است.

 

کد خبر 265686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha