کاشی‌های تاریخی بخشی از گنبد مسجد تاریخی جامع عباسی اصفهان که به مسجد امام نیز شناخته می‌شود و از سال ۸۹در دست مرمت است فروریخت.

گنبد مسجد امام اصفهان


يك مرمتگر گنبد مسجد تاريخي امام اصفهان به خبرگزاري مهر گفت: مرمت اين قسمت از گنبد مسجد امام كه هم‌اكنون شاهد ريزش كاشي‌هاي آن هستيم نزديك به 20سال پيش انجام شده بود.

به گفته حسن مقضي، مرمت كاشي‌ها در 20سال پيش اصولي نبوده و به همين سبب هم‌اكنون فرو مي‌ريزند. به گفته اين مرمتگر، استفاده از دريل برقي براي تخريب كاشي‌ها و وسايلي نظير آن نيز عامل مؤثري در ايجاد ارتعاش است. درحالي‌كه براي مرمت بنايي با عمر 400سال بايد با احتياط عمل كرد.اين كاشيكار اصفهاني تأكيد كرد: در شرايط حاضر چون برخي، مرمت را بلد نيستند به جاي مرمت اثر را نوسازي مي‌كنند.

آنطور كه مقضي مي‌گويد: نزديك به 39سال پيش كاشي‌هاي گنبد مسجد شيخ لطف‌الله مرمت شد كه هنوز مشكلي براي آن پيش نيامده و كاشي‌هاي آرامگاه واله در تخت فولاد اصفهان نيز پس از 38سال و زماني مشكل پيدا كرد كه شهرداري اصفهان چون نيروي لازم براي مرمت آن را نداشت كل كاشي‌ها را جمع كرد و از نو كاشي كرد كه اين كاشي‌ها پس از 2 سال فرو ريخت.

معاون ميراث فرهنگي استان اصفهان نيز در اين خصوص گفت: گنبد مسجد امام وضعيت خوبي ندارد و كاشي‌ها ديگر چسبندگي لازم را ندارد و ممكن است ريزش داشته باشد. وي گفت: ناچار هستيم كه كل گنبد را مرمت كنيم.

کد خبر 269162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha